پیشرانه هیبرید پورشه 911 چطور کار میکند؟ شبیه هیچ خودروی دیگر!
زمانی که 911 نسل 992 در سال 2018 معرفی شد، مهندس ارشد وقت پورشه به خبرنگاران گفت در حال حاضر پیشرانهٔ هیبریدی برای 911 برنامهریزی نشده است زیرا پورشه از تکنولوژی کنونی باطریها راضی نیست. حال شش سال بعد، 911 هیبریدی به واقعیت تبدیل شده است. ترکیبی از مقررات سختگیرانهتر آلایندگی و بهبود تکنولوژی باطری به همراه نیاز مبرم به افزایش پرفورمنس، باعث شد پورشه قوای محرکهٔ هیبریدی جدیدی بنام T-Hybrid را تولید کند که در سینهٔ 911 کاررا GTS قرار میگیرد. این قوای محرکه شبیه هیچ سیستم هیبریدی دیگری نیست.
هرچند پیشرانههای درونسوز مدرن به حداکثر کارایی رسیدهاند تا بیشترین قدرت ممکن را با آلایندگی کمتر تولید کنند اما بیش از این جایی برای ارتقاء وجود ندارد و به همین دلیل، پورشه یک سیستم هیبریدی را توسعه داده است که باعث افزایش 60 اسب بخاری قدرت نسبت به کاررا GTS قبلی شده است درحالیکه پیشرانهٔ بنزینی تا ردلاین همچنان در حالت ایدهآل با نسبت هوا به سوخت 14.7 به یک کار میکند. انرژی موردنیاز سیستم هیبریدی توسط یک باطری کوچک 1.9 کیلووات ساعتی 400 ولتی تأمین میشود که زیر کاپوت جلو بهجای باطری 12 ولتی 911 معمولی قرار گرفته است. این باطری تنها 27 کیلوگرم وزن دارد که چندان بیشتر از یک باطری اسیدی معمولی با همین اندازه نیست.
علاوه بر این باطری، دو موتور الکتریکی هم دیگر اجزای مهم سیستم هیبریدی 911 هستند. یکی از این موتورها که 55 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد، در محفظهٔ گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه نصب شده است و به پاسخگویی سریعتر خودرو هنگام آغاز حرکت کمک میکند. بااینحال، این موتور نمیتواند بهتنهایی خودرو را به حرکت درآورد که این تمایز اصلی بین سیستم T-Hybrid و قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی E-Hybrid پورشه است که سالها است در خودروهای مختلف این شرکت میبینیم. این یعنی در 911 کاررا GTS هیبریدی برای حرکت هیچگاه نمیتوان پیشرانهٔ 3.6 لیتری شش سیلندر بنزینی را خاموش کرد.
موتور الکتریکی دوم یک نمونهٔ 15 اسب بخاری است که روی شفت بین توربین و کمپرسور توربوشارژر نصب شده است تا توربوشارژر برقی را شکل دهد. البته این توربوشارژر همچنان مثل نمونههای سنتی با گاز اگزوز کار میکند اما موتور برقی توربوشارژر را سریعتر به چرخش درمیآورد و تأخیر توربو را تا حد زیادی کاهش میدهد. همچنین این موتور میتواند با استفاده از انرژی گازهای اگزوز، باطری را هم شارژ کند. این برای اولین بار طی 30 سال گذشته است که پورشه در 911 فقط از یک توربوشارژر استفاده میکند. البته این توربوشارژر بسیار بزرگتر از نمونههای توئین توربو است.
پیشرانهٔ 3.6 لیتری بنزینی 911 هیبریدی هم تقریباً جدید است. این موتور بخشی از همان خانوادهٔ پیشرانههای تخت تزریق مستقیم 9A پورشه است که در سال 2008 با فیسلیفت نسل 997 معرفی شد. البته این پیشرانه اولین نمونهای است که با نام 9A3 شناخته میشود. در قیاس با پیشرانهٔ 3 لیتری 9A2 که در کاررا GTS قبلی استفاده شده بود، در این موتور 3.6 لیتری قطر سیلندر به 97 میلیمتر و کورس پیستون به 81 میلیمتر افزایش پیدا کرده است. سیستم هیبریدی همچنین نیاز به تسمههای سنتی را از بین برده و حالا انرژی موردنیاز سیستم تهویه و فرمان برقی توسط موتور الکتریکی تأمین میشود. به لطف این ویژگی، پورشه توانسته ارتفاع کلی پیشرانه را 11 سانتیمتر کاهش دهد و اینترکولر را بالای موتور نصب کند.
این پیشرانه همچنین از سیستم تنظیم متغیر میل بادامک Variocam پورشه بهره میبرد و مثل پیشرانهٔ 4 لیتری 911 GT3، برای باز و بسته کردن سوپاپها بجای تایپیتهای سنتی از انگشتی استفاده میکند. مثل پیشرانهٔ 3 لیتری قبلی که همچنان در نسخهٔ پایهٔ کاررا ارائه خواهد شد، ردلاین این موتور 3.6 لیتری هم 7,500 rpm است. این پیشرانه بهتنهایی 485 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که افزایش 5 اسب بخاری را نسبت به کاررا GTS قبلی نشان میدهد اما گشتاور با قبل یکسان است. در ترکیب با موتور الکتریکی داخل گیربکس، مجموع خروجی به 540 اسب بخار قدرت و 610 نیوتن متر گشتاور میرسد.
به دلیل نصب موتور الکتریکی در محفظهٔ گیربکس دوکلاچه، خبری از گیربکس دستی برای کاررا GTS نخواهد بود اما انتظار میرود پورشه همچنان به ارائهٔ این گیربکس برای دیگر نسخههای 911 ادامه دهد. GTS هیبریدی جدید مثل قبل در نسخههای محرک عقب و چهارچرخ محرک قابل خریداری خواهد بود زیرا پورشه قصد دارد به ارائهٔ انتقال قدرت محرک عقب بهعنوان یک آپشن برای سیستم T-Hybrid ادامه دهد که در تضاد با بسیاری از خودروهای هیبریدی پرفورمنس مثل کوروت E-Ray است.
کاررا GTS جدید در نسخهٔ محرک عقب 47 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به نسخهٔ قبلی دارد و وزن کلی آن به 1604 کیلوگرم رسیده است. بخش عمدهٔ این افزایش وزن به خاطر سیستم هیبریدی است اما تجهیزات بیشتر GTS مثل سیستم فرمان گیری چرخهای عقب و لاستیکهای پهنتر 315 عقب برای هماهنگی با قدرت بیشتر موتور هم در این موضوع تأثیر داشته است. بااینحال، توزیع وزن خودرو تغییر چندانی نداشته است. بهطورکلی، ساخت 911 هیبریدی اجتنابناپذیر بود و پورشه به افزایش قدرت در کنار افزایش وزن اندک این خودرو افتخار میکند.