درگ تمام نسل‌های پورشه 911 توربو، از 930 تا 992

سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1401 - 13:30
مطالعه 3 دقیقه
Porsche-911-Turbo-1
کدام نسل پورشه 911 توربو بهترین است؟ پاسخ دادن به این سؤال تقریباً غیرممکن خواهد بود زیرا هر نسل ویژگی‌های مثبت و منفی خاص خود را دارد. بااین‌حال،...
تبلیغات

کدام نسل پورشه 911 توربو بهترین است؟ پاسخ دادن به این سؤال تقریباً غیرممکن خواهد بود زیرا هر نسل ویژگی‌های مثبت و منفی خاص خود را دارد. بااین‌حال، با برگزاری یک مسابقهٔ درگ می‌توان به این سؤال پاسخ داد که کدام نسل 911 توربو سریع‌ترین است. به لطف تیم کارواو، فرصت دیدن چنین مسابقه‌ای بین تمام نسل‌های 911 توربو فراهم شده است؛ بنابراین، هرچند نمی‌توانیم بگوییم کدام 911 توربو بهترین است ولی حداقل به‌زودی خواهیم فهمید که کدام‌یک در 400 متر سریع‌ترین است.

برای این درگ، کارواو تمام هفت نسل 911 توربو را گرد هم جمع کرده که از نسل 930 تا 992 را شامل می‌شود. در سال 1975 پورشه با معرفی 911 توربو نسل 930، برای اولین بار استفاده از تکنولوژی توربوشارژر در خودرویی تولیدی را به نمایش گذاشت و از آن زمان تاکنون، نسخهٔ توربو را همواره برای تمام نسل‌های 911 ارائه کرده است. هرچند توسعهٔ 930 توربو در سال 1972 آغاز شد اما پورشه در طول دههٔ 60 تکنولوژی توربوشارژر را در کاربردهای مسابقه‌ای آزمایش کرده بود. در آن زمان، توربوشارژرها قطعهٔ اضافه‌شدهٔ عجیبی به پیشرانه‌ها به‌حساب می‌آمدند.

پورشه در ابتدا 930 توربو را صرفاً برای همولوگ کردن مدل مسابقه‌ای 935 در نظر گرفته بود و تنها 400 دستگاه از آن تولید کرد اما 930 توربو به‌سرعت محبوب شد و پورشه را مجاب کرد که تعداد بیشتری از آن تولید کند. بدین ترتیب، از اولین 911 توربو بیش از 2 هزار دستگاه تولید شد. این خودرو به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر تخت توربو مجهز شده بود که 256 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

پس از نزدیک به نیم قرن، داستان 911 توربو به نسل کنونی یعنی 992 رسیده است. پس از هفت نسل بهبود پرفورمنس متمادی، 992 توربو S به یکی از بهترین و سریع‌ترین محصولات تاریخ پورشه تبدیل شده است. این نسل از یک پیشرانهٔ 3.8 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو با 650 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این موتور قدرتمند به یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه متصل شده تا نیروی آن به هر چهارچرخ منتقل شود.

حال در این درگ که اولین و آخرین 911 توربو در کنار هم قرار گرفته‌اند، می‌توان جهشی چشمگیر در پرفورمنس این ماشین طی نزدیک به نیم قرن را مشاهده کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.