پورشه 959 یا فراری F40؟ تقابل دوباره شاهکارهای دهه 80 پس از سال‌ها

چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
1992_ferrari_f40_pics4cars.
پورشه 959 و فراری F40 بدون شک از چشمگیرترین سوپرکارهای دههٔ 80 بودند. این دو خودرو که با اختلاف حدود یک سال نسبت به یکدیگر معرفی شدند، شاهکارهای...
تبلیغات

پورشه 959 و فراری F40 بدون شک از چشمگیرترین سوپرکارهای دههٔ 80 بودند. این دو خودرو که با اختلاف حدود یک سال نسبت به یکدیگر معرفی شدند، شاهکارهای زمان خود به‌حساب می‌آمدند و واقعاً انتخاب یکی از آن‌ها کار سختی بود. حال نیز پس از سال‌ها شاید برخی دوباره مجبور شوند از بین این دو سوپرکار افسانه‌ای یکی را انتخاب کنند زیرا هم‌زمان از هردوی این خودروها در یک حراجی یک نمونه به حراج گذاشته شده است.

نکتهٔ جالب‌تر اینکه هردو خودرو توسط یک فروشنده در سن دیگو برای فروش گذاشته‌اند و زمان حراج هردو با اختلاف پنج دقیقه در روز جمعه 5 آگوست برابر با 14 مرداد به پایان می‌رسد؛ بنابراین، این یک فرصت استثنایی برای خرید سوپرکارهای رؤیایی دههٔ 80 خواهد بود. در حال حاضر بالاترین پیشنهاد برای فراری 1.8 میلیون دلار و برای پورشه 1.3 میلیون دلار است اما به‌احتمال‌زیاد قیمت نهایی فروش دو خودرو بسیار به هم نزدیک خواهد بود؛ اما اگر شما پول کافی برای خرید یکی از این دو افسانه را داشتید، کدام را انتخاب می‌کردید؟

پورشه 989 که در سال 1986 به بازار آمد، دریچه‌ای به آیندهٔ پرفورمنس خودرو بود. در سینهٔ این ماشین یک پیشرانهٔ 2.9 لیتری شش سیلندر تخت آب خنک با دو توربوشارژر متوالی قرار گرفته بود که 450 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیرو از طریق سامانهٔ چهارچرخ محرک هوشمند پورشه که برای استفادهٔ بهینه از قدرت در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده بود به هر چهارچرخ منتقل می‌شد. نمونه‌ای که برای فروش گذاشته مدل 1987 و از نوع کامفورت است که یعنی از ویژگی‌هایی مثل صندلی‌های چرمی، تهویه مطبوع و سیستم صوتی استریو کاستی بهره می‌برد.

فراری F40 هم به پیشرانهٔ توئین توربو مجهز است اما از سیستم صوتی بی‌بهره است ولی این چندان مهم نیست زیرا پیشرانهٔ 2.9 لیتری V8 دور بالا با 478 اسب بخار قدرت و 577 نیوتن متر گشتاور، پشت سر راننده بهترین سمفونی جهان را می‌نوازد. گوردون موری F40 را یک کارت گرافیک بزرگ با بدنۀ پلاستیکی روی آن توصیف کرد زیرا کیفیت ساخت این فراری خیلی خوب نبود. همچنین از F40 تعداد 1311 دستگاه ساخته شد که بیش از سه برابر از پورشه 959 با 337 دستگاه بیشتر است. نمونه‌ای که از F40 برای فروش گذاشته شده از آخرین سال تولید یعنی 1992 است و باک‌های سوخت دوقلوی آلیاژی آن تعویض شده‌اند.

اما بازگردیم به سؤال ابتدای مطلب. اگر امکان خرید یکی از این دو ماشین را داشتید کدام را انتخاب می‌کردید؟ پورشه پیشرفته که به‌درستی آیندهٔ 911 را با پیشرانهٔ توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک پیش‌بینی کرد یا F40 که اولین خودروی تولیدی با سرعت 320 کیلومتر بر ساعت بود و هنوز هم از تمام پرچم‌داران فراری بعد از خود خواستنی‌تر است؟ تکنولوژی فراتر از زمان 959 را انتخاب می‌کنید یا احساس مکانیکی خالص فراری را ترجیح می‌دهید؟ البته در اینجا هیچ انتخاب اشتباهی وجود نخواهد داشت زیرا برگزیدن هرکدام از این دو شاهکار می‌تواند رؤیای کودکی را محقق کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.