پورشه

هایپرکار جدید پورشه با نام 963 RSP در راه است، خودروی لمان برای جاده!

پورشه در حال آماده‌سازی نسخهٔ جاده‌ای هایپرکار مسابقه‌ای لمان ۹۶۳ LMDh است که با پیشرانهٔ V8 تولید خواهد شد و اساساً خودرویی مسابقه‌ای برای جاده خواهد بود.

پنجاه سال پس از خلق نسخه جاده‌ای پورشه ۹۱۷، این خودروساز آلمانی بار دیگر در حال کار روی یک خودروی مسابقه‌ای برای جاده است که ۹۶۳ RSP نام دارد. این خودرو قرار است به‌زودی در مسابقات ۲۴ ساعته لمان ۲۰۲۵ رونمایی شود. یک ماه پیش، پورشه در ویدئویی در مورد ۹۱۷ جاده‌ای دههٔ ۷۰، از یک هایپرکار جاده‌ای که ظاهراً بر اساس خودروی لمان ۹۶۳ LMDh ساخته شده بود رونمایی کرد و اکنون که تنها چند هفته تا مسابقهٔ لمان ۲۰۲۵ باقیمانده، با انتشار تیزر دیگری، نام این خودرو را فاش کرده است. پورشه در این ویدئو مراحل ساخت این خودروی را به نمایش گذاشته است و شاهد فرآیندهای دقیق مانند سمباده کاری پانل‌های فیبر کربنی، آماده‌سازی تزئینات داخلی، رنگ‌آمیزی بدنه و نصب نشان پورشه هستیم. در پایان هم نشان ۹۶۳ RSP روی چیزی می‌بینیم که به نظر می‌رسد نوار LED بین چراغ‌های عقب باشد.

پورشه این هایپرکار را «خودرویی منحصربه‌فرد که با دقت و توجه به جزئیات در هر نقطه ساخته شده» توصیف کرده است. عنوان ویدئو هم «پورشه ۹۶۳ RSP: جاده به‌سوی لمان از اینجا آغاز می‌شود» است که به امکان رانندگی این خودرو در خیابان‌ها اشاره دارد. در نام ۹۶۳ RSP، حروف RS مخفف Racing Sport است اما حرف P همچنان مبهم باقی‌مانده است. آیا به معنای Prototype است؟ یا شاید به خود Porsche اشاره دارد؟ پاسخ دقیق هنوز مشخص نیست، اما این نام‌گذاری جذابیت خاصی به پروژه بخشیده است.

تبدیل یک خودروی مسابقه‌ای مدرن مانند ۹۶۳ LMDh به نسخه‌ای جاده‌ای چالشی بزرگ است. این خودروها با پیشرانه‌های هیبریدی پیچیده و ولتاژ بالا طراحی شده‌اند که برای کار کردن نیاز به تیم‌های مهندسی تخصصی دارند. ارتفاع بسیار پایین خودرو برای بهینه‌سازی چسبندگی مکانیکی و آیرودینامیکی و تفاوت استانداردهای ایمنی مسابقه‌ای با خیابانی، این پروژه را دشوارتر می‌کند. پیشرانه V8 استفاده‌شده در ۹۶۳ نیز هرچند از موتور پورشه ۹۱۸ اسپایدر گرفته شده اما برای مسابقات کاملاً بازطراحی شده و برای استفاده خیابانی نیاز به تغییرات گسترده دارد. بااین‌حال، پورشه سابقه درخشانی در چنین پروژه‌هایی دارد. ۹۱۱ GT1 جاده‌ای در دههٔ ۹۰ نمونه‌ای موفق از این دستاوردهای پورشه بود که طرفداران بسیاری پیدا کرد و ۹۶۳ RSP هم می‌تواند همان مسیر را ادامه دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. اردوان

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (34 ديدگاه)

    یعنی خدا می‌دونه چی میخواد بده بیرون که قطعا کنار W1 و F80 میشینه ولی طبق تیزر ها خیلی شکلو شمایل 917 رو داره.

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. amirkhanzadeh

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1049 ديدگاه)

      مگه بده
      917 عشقه و عسله

  2. amir

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    امیدوارم رقیب شایسته ای برای فراری f80 و مکلارن w1 باشه

    موافقم 16
    مخالفم 4
  3. مازیار

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1672 ديدگاه)

    به به پیشرانه V8
    بیا که دیگر وقت است

    موافقم 19
    مخالفم 2
  4. آرش

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    بیا که ضلع سوم مثلث معروف فراری پورشه مک لارن کامل بشه نبرد مثلث معروف با چند ضلعی بوگاتی مرسدس آستون مارتین کونیخ زگ پاگانی لامبورگینی

    موافقم 9
    مخالفم 4
  5. yektachafi

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (122 ديدگاه)

    پورشه در حال پخت و پز..

    موافقم 15
    مخالفم 3
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1797 ديدگاه)

    خیلی مشتاقم زودتر ببینمش

    موافقم 8
    مخالفم 1
  7. R@min

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2275 ديدگاه)

    بنظر با یه پروژه دم دستی برنامه هایپرکار فعلا کنسل کردن. سیستم مارکتینگ پورشه هم بررسی کنیم اواخر ۲۰۲۶ و اوایل ۲۰۲۷ GT2RS میاد و این وسطم چند تا مدل الکتریکی دارن که احتمالا حداقل تا ۲۰۲۹ خبری نباشه یا اصلا کلا لغو شده.

    موافقم 8
    مخالفم 9
  8. Scuderia Ferrari

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (4145 ديدگاه)

    طوفانی در راه هست ….

    موافقم 13
    مخالفم 2
  9. Hf capri

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    امیدوارم بتونه جانشین خوبی برای 917 باشه

    موافقم 9
    مخالفم 3
  10. ممد

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (17 ديدگاه)

    پس میشن xچی میشه؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. JDM سابق

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (998 ديدگاه)

    پدال درگ کوروت ZR1 جدید و فراری sf90 و لامبورگینی روئلتو رو بذار
    دیروز هاگرتی منتشر کرد

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. Nismo

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1933 ديدگاه)

      علاوه بر اینا توی تست های جدید شتاب هم کوروت موفق به ثبت شتاب 2.2 شده که سریعترین ماشین دیفرانسیل عقب تاریخ شده

      موافقم 6
      مخالفم 6
      1. JDM سابق

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (998 ديدگاه)

        اسپویل نکن مرد مومن
        همه چی رو لو دادی

        موافقم 5
        مخالفم 4
    2. Scuderia Ferrari

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (4145 ديدگاه)

      قصد جنجال ندارم ولی تبلیغ بزرگی برای کوروت بود
      اهل فن تماشا کنن و نظر بدن ….
      دوستانی که تعصبی نظر میدن اول کلیپ رو نگاه کنن و بعد کمی فکر کنن چون این معادله خیلی راحت حل شدنیه

      موافقم 6
      مخالفم 6
      1. JDM سابق

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (998 ديدگاه)

        راحت باش داداش حرفتو بزن برند متعلق به بابا ننه من نیست که بخوام زمین و زمان و بشکافم صرفاً چون موضوع داغی بود مطرح کردم البته که سه تاشون و دوست دارم
        پدال پستش کرد نظرمو کامل میدم اگر دوست داشتی بخون

        1. R@min

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2275 ديدگاه)

          داداش اگر راجب لانچ کنترلش اطلاعات داری هم بگو، چطوری با ۱۱۰۰ نیون گشتاور زیر ده زد با یه محور اونم آسفالت جاده ؟؟؟ اصلا ۹.۵ کار اند درایو پرام ریخت حتی هرزگردی هم نداشت.

          موافقم 4
          مخالفم 2
        2. JDM سابق

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (998 ديدگاه)

          @R@min
          R@min@
          حاجی من ر….م دیدمش
          خودشون موقع معرفی گفتن درسته ۱۰۰۰ اسبه ولی جوری اپتیمایزش کردیم که بتونه از تمام قدرتش استفاده کاملو بکنه ولی بازم بی اعتنا بودم نسبت به گفتشون

          صادقانه بگم موقعی که معرفی شده بود اصن فکر نمی‌کردم تو ۴۰۰ متر sf90 رو بزنه
          هم سنگین تره هم AWD نیست

        3. Scuderia Ferrari

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (4145 ديدگاه)

          دلم میخواد واضح تر حرف بزنم و چندتا سوال بپرسم
          ۱. چرا درگ یکبار برگزار شد و تایمی اعلام نشد
          ۲. چطور کوروت RWD از SF90 استراداله AWD از همون شروع درگ جلو میفته
          ۳. چطور میشه هرزگردی SF90 استراداله با وجود AWD بودنش بیشتر از کوروت هست ؟؟
          تفاوت راننده ها و اینکه چرا جا به جا نشدن دوباره برگزار کنن
          ۴. درگی ندیدم که روئلتو بیاد SF90 استراداله رو شکست بده
          ۵. تایم اعلامی کوروت در این مجله فقط ۰.۲ ثانیه با 296GTB فاصله داشت و سریع تر بود بنابر این SF90 استراداله بیش از ۰.۴ ثانیه از کوروت در ۴۰۰ متر کندتره !!😂😂
          حتی با وجود نسبت قدرت به وزن نزدیک هم نمیشه گفت کوروت ZR1 از حالت سکون حریف SF90 استراداله با اون لانچ های ویرانگر و رکوردهای زیر ۹.۶ میشه
          راستش این درگ رو باور نمیکنم و باید منتظر درگ های جدیدتر باشیم که به حقیقت نزدیک تر باشن

          موافقم 12
          مخالفم 3
        4. Nismo

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (1933 ديدگاه)

          jdm
          فراری رو بیخیال
          شتاب این ماشین با شیرون 1600 اسبی AWD برابره
          با وجود 600 اسب قدرت کمتر و تک دف
          به قول خارجی ها Mind blowing

          موافقم 4
          مخالفم 6
        5. سوشیانت

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (183 ديدگاه)

          دوست عزیز شتاب کوروت ۲.۳ فراری اس اف ۹۰ ۲.۵ هست طبیعی هست که کوروت جلو بیوفته و خب واقعا هم عجیبه که با دف عقب و بدون سیستم هیبرید شتابش بیشتره

          موافقم 1
          مخالفم 8
        6. Nismo

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (1933 ديدگاه)

          اسکودریا: این زجه زدن ها دیگه فایده نداره
          موضوع یه دونه درگ و دوتا رولینگ نیست
          بحث بحثِ تکرار تاریخه. اتفاقی که هر دهه‌ست داره میفته
          تحقیر فراری توسط کوروت! دقت کن نمیگم شکست دادن میگم تحقیر
          چون این کوروته که با قیمت و قدرت کمتر و بی‌ادعا جلو فراری و لامبو وایساده
          C8 نسخه 296 رو پیچید
          C7 نسخه پیستا رو
          C6 نسخه 599 رو
          C5 نسخه تستاروسا رو
          نبردی که نتیجش همیشه واضح بوده
          حالا برید به افتخاراتتون توی فرمول یک بنازید چون اونجا کوروتی نیست که تحقیرتون کنه

          موافقم 1
          مخالفم 7
      2. Nismo

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1933 ديدگاه)

        Rip Ferrari

        موافقم 3
        مخالفم 7
      3. Vette

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (547 ديدگاه)

        با درگ کاری ندارم
        ولی کار اند درایور تونست شتاب ۲.۲ رو ثبت کنه باهاش

        موافقم 3
        مخالفم 2
    3. Cadillac-V

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (405 ديدگاه)

      اگه میتونی لینکشو بزار ببینیم پدال که هنوز هیچ….

      موافقم 1
      مخالفم 2
  12. Cadillac-V

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (405 ديدگاه)

    خدارا صد هزار مرتبه شکر که برقی نیست
    به زودی پورشه به این مقایسه اضافه میشه :
    https://www.pedal.ir/ferrari/ferrari-f80-vs-mclaren-w1/

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. Hf capri

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (209 ديدگاه)

      فکر نمی کنم این ماشین بیشتر یک ماشین مسابقست و نمیشه با اون ها مقایسه بشه.

      موافقم 2
      مخالفم 1
  13. amir-mr

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (439 ديدگاه)

    …King is back

  14. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (574 ديدگاه)

    پدال این چرت و پرتهای رو ول کن برو ببین دیشب چه خبر بوده zr1 اینجا اونجا همه جا جذابترینش هم تو برنامه هاگرتی بود یه پوستی از فراری و لامبورگینی کند که بیا و ببین

    موافقم 4
    مخالفم 8
    1. Cadillac-V

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (405 ديدگاه)

      ای جان چخبر بوده دیشب لینکشو بدین ببینیم پدال جان چرا پیشینیانی نمیکنی لطفاً بزار خبرو ببینیم

      موافقم 1
      مخالفم 4
  15. Mr wrong

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (572 ديدگاه)

    امیدوارم وقتی اومد واکنشم بهش مث w1 و f80 نباشه
    چون پورشه س خیلی اطمینان دارم اینطور نمیشه

  16. رامتین

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (3428 ديدگاه)

    بنظرم شاهکاری خلق خواهد شد.

    موافقم 6
    مخالفم 2
  17. hosen

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (982 ديدگاه)

    حس میکنم از f80 و w1 خفن تره

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. Mr wrong

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (572 ديدگاه)

      منم همین حس رو دارم و خودم فَن فراری ام اما بدون تعصب بیجا فراری واقعا خراب کرد
      هرچقدر هم عملکرد خیره کننده ای ارائه بده نه موتورش دوس داشتنیه نه طراحیش چشم نوازه

      موافقم 3
      مخالفم 2
  18. AC

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با کسب اجازه از علی آقا نوا،
    مرحبا کاربراتور چهار دهنه
    مرحبا دلکو چدنی
    مرحبا فنر شمش عقب
    خلاصه مرحبا به گاری های قدیمی
    😂😁

    موافقم 2
    مخالفم 2
  19. AC

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با کسب اجازه از علی آقا نوا،
    مرحبا کاربراتور چهار دهنه
    مرحبا دلکو چدنی
    مرحبا فنر شمش عقب
    خلاصه مرحبا به گاری های قدیمی
    😂😁

    موافقم 1
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا