نگاهی به کمیاب‌ترین خودروی توربو S پورشه

جمعه 19 بهمن 1403 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
Porsche-968-Turbo-S-1
پورشه 968 توربو S که در سال 1993 معرفی شد، فقط در 14 دستگاه ساخته شده و کمیاب‌ترین مدل توربو S پورشه محسوب می‌شود.

برخی از طرفداران پورشه، هنوز هم روی خوشی به پورشه‌های موتور جلوی چهار سیلندر دهه‌های 80 و 90 نشان نمی‌دهند ولی این خودروها با اینکه به‌اندازهٔ 911 مقدس نیستند و در پشت خود پیشرانهٔ شش سیلندر تخت ندارند، خودروهای اسپرت مناسبی محسوب می‌شود. اولین خودروی موتور جلوی پورشه، مدل 924 بود که در سال 1976 به بازار آمد. این خودرو هرچند از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر ضعیف ساخت فولکس‌واگن با تنها 95 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد ولی به لطف نصب گیربکس در عقب، تنظیم دقیق شاسی و توزیع وزن ایده‌آل، هندلینگ فوق‌العاده‌ای داشت.

924 طی سال‌های بعد قوی‌تر شد و سپس در سال 1982 یک به‌روزرسانی بزرگ را تجربه کرد و 944 نام گرفت. قدرت این مدل در آخرین نمونه‌های توربو و توربو S نهایتاً به 250 اسب بخار رسید. هندلینگ 944 آن‌قدر خوب بود که پورشه دوباره آن را مورد به‌روزرسانی قرار داد و حالا با بدنه‌ای جدید، 968 نام گرفت. این مدل جدید همچنین به یکی از بزرگ‌ترین پیشرانه‌های چهار سیلندر تاریخ در خودروهای سواری مجهز شد و اینجا است که داستان کمیاب‌ترین پورشه توربو S آغاز می‌شود.

در طول دوران تولید 944، حجم پیشرانهٔ چهار سیلندر خطی M44 تمام آلومینیومی پورشه از 2.5 به 3 لیتر افزایش یافت که آن را به بزرگ‌ترین موتور چهار سیلندر زمان خود تبدیل کرد. این موتور همچنین به چهار سوپاپ در هر سیلندر مجهز شد. موتور M44 در 944 حداکثر 210 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد ولی این رقم در 968 به لطف افزایش نسبت تراکم، اصلاحاتی در منیفولد هوا و تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ VarioCam پوشه، به 240 اسب بخار افزایش پیدا کرد. نسخهٔ توربوشارژ موتور M44 نیز با 2.5 لیتر حجم و هشت سوپاپ، در مدل‌های 944 توربو و توربو S حداکثر 250 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

این داستان ما را به 968 توربو S کمیاب می‌رساند. این خودرو محصول عجیبی برای پورشه محسوب می‌شد زیرا این شرکت برخلاف رویهٔ معمول خود، درحالی‌که 968 توربو را تولید نکرده بود، به‌یک‌باره 968 توربو S را معرفی کرد. این ماشین همچنین پیشرانهٔ عجیبی هم داشت. نسخهٔ 16 سوپاپ موتور M44 هیچ‌گاه به توربوشارژر مجهز نشد زیرا سرسیلندر 16 سوپاپ موتور برای این کار مناسب نبود. به همین دلیل، در 968 توربو S پورشه از بلوک سیلندر 3 لیتری استفاده و سرسیلندر 8 سوپاپ 944 توربو را روی آن نصب کرد. با استفاده از یک توربوشارژر KKK K27، خروجی این موتور به 300 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور رسید.

به لطف این نیرو، 968 توربو S با گیربکس شش سرعتهٔ دستی ظرف 4.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. از این خودرو تنها 14 دستگاه ساخته شد که آن را به کمیاب‌ترین پورشهٔ توربو S تاریخ تبدیل کرد. پورشه همچنین نسخهٔ مسابقه‌ای این ماشین را هم با نام 968 توربو RS با 350 اسب بخار قدرت برای شرکت در مسابقات BPR فصل 1994 آماده کرد ولی فقط توسط چهار تیم استفاده شد زیرا طرفداران پورشه در آن زمان بیشتر به 911 کاررا RS 3.8 علاقه داشتند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.