بررسی پورشه 911 توربو 1995 و توربو S ساخت 2024، پیشرفت با ظاهر مشابه
نسل 993 پورشه 911 در سال 1994 به بازار آمد و یک سال بعد، نسخهٔ توربوی آن معرفی شد. این آخرین 911 هوا خنک بود که حالا به ملاقات جدیدترین فرزند خود آمده است.
کدام به کدام است؟
خیلیها محافظهکاری طراحی پورشه را مسخره میکنند اما کنار هم قرار دادن این دو نسل نشاندهندهٔ فلسفهٔ تکامل بجای انقلاب در 911 است. این مقایسه نشان میدهد که مهندسان در جایی که لازم نیست پیشرفت نکردهاند. آنها قدرت و تکنولوژی را ارتقاء دادهاند اما به چیزی که ما در 911 دوست داریم دست نزدهاند.
کدهای گیجکننده!
پورشهٔ قرمزرنگ، توربو S کنونی است که با کد 992 شناخته میشود. با خودروی زردرنگ به چهار نسل قبل برمیگردیم اما کد این نسل 993 است! درهرحال، هردو 911 ظاهر خیرهکنندهای دارند. شانههای برجستهٔ 992 برای جلب نگاه بیننده با بال عقب 993 رقابت میکند که به شکل فوقالعاده زیبایی چتر خود را روی در پیشرانه باز کرده است. از دید ما، این پورشهٔ مدل 1995 نشاندهندهٔ زیباترین دورهٔ 911 است.
قدرت و پرفورمنس
993 توربو هرچند بهاندازهٔ توربوی دُم نهنگی دههٔ 70 نمادین نیست اما اولین 911 توربویی بود که به سامانهٔ چهارچرخ محرک برگرفته از هایپرکار 959 مجهز و به یک سوپراسپرت جدی تبدیل شد. این یعنی از 408 اسب بخار قدرت پیشرانهٔ 3.6 لیتری توئین توربوی شش سیلندر تخت آن میتوان بدون ترس از آشنایی با جدول کنار خیابان استفاده کرد. معادل امروزی آن 145 سیسی حجم موتور بیشتر و 650 اسب بخار قدرت دارد که داستان سه دهه پیشرفت مداوم را روایت میکند. شتاب صفرتاصد نیز همین موضوع را نشان میدهد زیرا 993 با گیربکس شش سرعتهٔ دستی برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به 4.3 ثانیه زمان نیاز دارد درحالیکه 992 با گیربکس دوکلاچه این کار را در 2.7 ثانیه انجام میدهد. حداکثر سرعت دو خودرو هم به ترتیب 290 و 330 کیلومتر بر ساعت است.
رانندگی
در کابین 993 بهطور عجیبی احساس نشستن داخل خودرویی قدیمی را نخواهید داشت و همهچیز بهخوبی و راحتی یک توربوی مدرن است. البته گیربکس برای تعویض دنده به کمی تلاش نیاز دارد و کلاچ سفت است اما با آغاز حرکت، خودرو بهطور شگفتانگیزی نرم میشود و خواهان حداکثر بوست توربوها خواهید بود که برای آن باید تا دور 4 هزار rpm صبر کنید درحالیکه ردلاین به عدد دیوانهوار 7 هزار rpm میرسد. با وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک هم هیچ ترسی از جنس چیزی که 911 توربوهای قدیمی احساس میشد وجود ندارد. همچنین وقتی حرف از چسبندگی، ترمز گیری و شتاب گیری میشود 993 واقعاً مدرن احساس خواهد شد.
992 اما سطح دیگری از پرفورمنس را ارائه میکند نهفقط به خاطر اینکه حرف S در انتهای نام آن قرار گرفته است زیرا 993 هم در پایان عمر خود از همین حرف بهرهمند شد. در این ماشین، بهجز اینکه پا و دست چپ کاری برای انجام دادن ندارند، DNA مدل قدیمی در همهجا احساس میشود. طرح پنج آمپر دایرهای آنالوگ 993 در صفحه آمپر دیجیتالی مدل جدید اعمال شده و خوشبختانه هنوز دورسنج آنالوگ بزرگی در وسط خودنمایی میکند. حداکثر گشتاور 800 نیوتن متری موتور در پنجرهٔ 2,500 تا 4,000 rpm ارائه میشود که این یعنی پیش از آنکه پورشهٔ قدیمی حتی بوست کامل خود را ارائه کند، 992 تمام توان خود را در اختیار راننده قرار میدهد.
نتیجهگیری
جانشین 993 یعنی 996 توربو هرچند خودروی قدرتمندی بود اما زمانی به بازار آمد که لامبورگینی تحت مالکیت آئودی شکوفا شد، پاگانی وارد صحنه شد و فراریهای جادهای تکنولوژی فرمول یک را به ارث بردند. به همین دلیل، 911 توربو بهعنوان یکی از سوپراسپرتهای اصلی بازار، حالا باید تلاش میکرد در برابر رقبا عرضاندام کند. بااینحال، تصویر کلی توربو تا نسل کنونی تغییری نکرده است. البته پیشرفتهای زیادی حاصل شده است اما نه به قیمت محو کردن لبخند روی لبان راننده. این یعنی پورشه واقعاً میداند که چه کار میکند.