اعتراف پورشه به جاهطلبانه بودن استراتژی تولید خودروهای برقی!
در مارس 2022 بود که پورشه بیانیهای خبرساز را منتشر کرد. این برند میخواست خودروهای برقی تا پایان دهه جاری میلادی سهم بیش از 80 درصدی از کل فروشش را به خود اختصاص دهند؛ اما ژرمنها هماکنون مطمئن نیستند که بتوانند به چنین هدفی دست یابند. سخنگوی پورشه در مصاحبه با رویترز گفته است:
همهگیری خودروهای برقی بسیار طولانیتر از آن چیزی است که پنج سال پیش فکر میکردیم.
البته این اظهارات به معنی تغییر استراتژی پورشه نیست. سبد محصولات برقی پورشه در سالهای پیش رو همچنان گسترش خواهند یافت اما مقامات این خودروساز آلمانی در کنار اهداف سال 2030 شرط و شروطی نیز قرار دادهاند. در واقع میزان عرضه خودروهای برقی پورشه به تقاضای مشتریان و توسعه زیرساختهای حملونقل بدون آلایندگی بستگی خواهد داشت. خودروهای پورشه 718 باکستر و 718 کیمن بنزینی در سال 2025 بازنشسته خواهند شد تا فضا برای تولید جانشین برقی آنها باز شود. پیش از این نیز نسخه برقی ماکان رونمایی شده و در اواخر دهه جاری میلادی نیز چهارمین نسل کاین با قوای محرکه برقی عرضه خواهد شد. ژرمنها قبلاً اظهار داشتهاند شاید پانامرا هم به محصولی بدون آلایندگی بدل شود. در این صورت شاید پانامرا جایگاهی بالاتر از تایکان به عنوان خودرویی بزرگتر و لوکستر داشته باشد. اگرچه قرار نیست نسخه برقی پورشه 911 در این دهه عرضه شود اما فرایند پاکتر شدن آن نیز شروع شده و اخیراً مدل هیبریدی آن پدیدار گردیده است.
پورشه اولین برند لوکسی نیست که اظهار میدارد برنامههای برقی سازی خودروها طبق برنامهریزی پیش نرفته است. بنتلی در نظر داشت تا سال 2030 به شرکتی کاملاً برقی تبدیل شود اما این استراتژی با سه سال تأخیر روبرو شده است. مرسدس بنز نیز اخیراً اذعان داشته درباره اهداف برقی سازی خود خیلی زیادهروی کرده و ابتدا تخمین میزد خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی تا سال 2025 سهم 50 درصدی از فروش خواهند داشت اما این پیشبینی حالا به سال 2030 منتقل شده است. همچنین ژرمنها گفتهاند خودروهای درونسوز حتی چندین سال پس از سال 2030 نیز عرضه خواهند شد.
عدم استقبال مورد انتظار از خودروهای برقی گریبان آئودی را نیز گرفته است. ارباب حلقهها اخیراً اعتراف کرد مجبور شده تولید Q8 E-Tron و Q8 اسپرت بک E-Tron را به خاطر فروش پایین متوقف کند. درصورتیکه آئودی راهحلی برای حل مشکلات برقی سازی خود پیدا نکند احتمال تعطیلی کارخانه بلژیک آن وجود دارد. این تغییر در برنامهها باعث نگرانی آینده جگوار نیز شده چراکه بریتانیاییها همچنان به دنبال برقی سازی کامل محصولات خود هستند. تمامی محصولات فعلی جگوار به جز مدل اف پیس بازنشسته میشوند و همین مدل اف پیس نیز در آینده نزدیک راهی موزه خواهد شد زیرا جگوار لندرور میخواهد جگوار محصولات گرانقیمتتری بسازد.
برخی برندهای رده میانی بازار نیز بیانیههای مشابهی را منتشر کرده است. فورد اروپا از اهداف خود درباره عرضه خودروهای سواری برقی تا سال 2030 عقبنشینی کرده و فولکسواگن نیز عرضه ID.7 در آمریکا را به خاطر تغییرات مداوم بازار به تعویق انداخته است. بیشک دلیل چنین اقدامی نگرانی فولکسواگن درباره عدم استقبال کافی از لیفت بک برقیاش بوده است. تنها چند خودروساز مشهور درباره خیزش ناگهانی خودروهای برقی ابراز تردید کردهاند. آکیو تویودا رئیس تویوتا معتقد است سهم خودروهای برقی از بازار هرگز بیش از 30 درصد نخواهد بود. بی ام و همچنان امیدوار است این خودروها سهم 50 درصدی از کل فروشش تا پایان دهه جاری میلادی را داشته باشند اما مقامات باواریا تاریخی برای خاتمه عرضه خودروهای درونسوز خود اعلام نکردهاند. خودروسازان تراز اول جهانی در موقعیت سختی قرار دارند و باید از یک طرف با قوانین سختگیرانه خودروهای درونسوز کنار آمده و از طرف دیگر نیز خودروهای برقی سطح بالایی را تولید کنند. تمامی این موارد هزینهبر هستند و به همین خاطر روز به روز از تعداد خودروهای کوپه و کانورتیبل کاسته میشود. خودروسازان با حذف مدلهای کمفروش میخواهند روی محصولاتی سودده تر همچون کراس اورها و شاسی بلندها تمرکز کنند.