حراج کلکسیون خاص خودروهای پورشه با قیمت 30 میلیون دلار
چند ماه پیش بود که اعلام شد کلکسیونی سفید از خودروهای پورشه حراج خواهند شد. هویت مالک آمریکایی این کلکسیون جذاب افشا نشده و همین موضوع بر جذابیتهایش افزوده است. هماکنون کلکسیون موردبحث که از 55 پورشه کم کارکرد و عمدتاً سفید رنگ به همراه دو دستگاه تراکتور و بسیاری از وسایل کلکسیونی دیگر با قیمت حدود 30.5 میلیون دلار به فروش رسیدهاند تا به این ترتیب رکورد قیمت جداگانه 918 اسپایدر، 911 R مدل 2016 و GT2 RS نسل 991.2 شکسته شود.
ظاهراً این خودروها از همان روز اول راهی گاراژ شده و هرگز رانده نشدهاند. بزرگترین سؤالی که جدای از سفید رنگ بودن این خودروها مطرح میشود این است که چرا فردی باید 55 دستگاه پورشه را در یک گاراژ پارک کرده و هرگز آنها را نراند؟ آیا این یک سرمایهگذاری بوده است؟ احتمالاً همینطور است اما به نظر ما این سرمایهگذاری جنبه خوبی ندارد. احتمالاً فروشنده این خودروها به اندازهای که تصور میکنیم سود نکرده زیرا حتی اگر قیمت برخی خودروهای موجود در این کلکسیون نسبت به روز خریداری از کارخانه افزایش پیدا کرده باشد هم هزینههای نگهداری آنها بسیار زیاد است.
یکی از شاخصترین خودروهای این کلکسیون پورشه 918 اسپایدر وایساخ است که با قیمت حدود 3.9 میلیون دلار به فروش رسیده و رکورد قبلی را دو برابر کرده است. این خودرو در زمان صفرکیلومتر بودن با قیمت حدود 1 میلیون دلار عرضه شد. اگر فروشنده توانسته باشد این خودرو را با همان قیمت اصلی از کارخانه بخرد بنابراین سود زیادی را به جیب زده است. دیگر خودروی شاخص کلکسیون موردبحث یک دستگاه پورشه 911 GT2 مدل 1997 است، خودرویی که فقط 194 دستگاه از آن در دنیا وجود دارد. این خودرو نیز با قیمت حدود 2.4 میلیون دلار به فروش رسید. دیگر محصول برجسته کلکسیون نیز پورشه 911 کررا RS 2.7 مدل 1973 است که بسیاری از افراد آن را بهترین خودروی هوا خنک تاریخ پورشه میدانند. این خودرو نیز با قیمت حدود 1.8 میلیون دلار فروخته شد.
اما خودروهای دیگر کلکسیون یا با قیمت اولیه فروخته شدند و یا به زور خود را با تورم این سالها تطبیق دادند. از جمله این خودروها میتوان به پورشه 924 مارتینی ادیشن با قیمت فروش 29 هزار دلار، پورشه 944 S2 Cab مدل 1990 با قیمت حدود 39 هزار دلار و پورشه 911 تارگا 1990 با قیمت حدود 134 هزار دلار اشاره کرد. همانطور که اشاره کردیم این خودروها حتی اگر رانده نشوند نیز نیازمند روغن و مایعات تازه، لاستیکهای نو و همچنین رسیدگیهای بعدی هستند تا وضعیت مناسب خود را حفظ کنند. قطعاً رسیدگی به چنین کلکسیون بزرگی نیازمند توجه تماموقت خواهد بود.