داستان تکامل نشان مشهور پورشه آلمان؛ همه‌چیز از شام کاری در نیویورک شروع شد!

شنبه 24 دی 1401 - 13:30
مطالعه 2 دقیقه
porsche-logo
بی‌تردید همه شما عزیزان با نشان مشهور پورشه آشنا هستید اما داستان طراحی و تکامل آن را می‌دانید؟ تاج نمادین پورشه ریشه در سال 1951 میلادی دارد.
تبلیغات

تاکنون تاریخچه اکثر برندها و خودروهای مشهور دنیا در پدال منتشر شده و شما می‌توانید از بایگانی سایت به آن‌ها دسترسی داشته باشید اما این بار می‌خواهیم به نشان مشهور پورشه بپردازیم پس با ما همراه شوید. ایده‌ی استفاده از تاج و نشان مخصوص پورشه در سال 1951 متولد شد. در مارس آن سال پورشه و اتومار دامنیک که دکتری اشتوتگارتی و یکی از مشتریان اصیل پورشه بود یک مسابقه طراحی بین مدارس هنر آلمان ترتیب دادند. جایزه این مسابقه هم هزار مارک آلمان (معادل حدود 550 دلار امروزی) بود اما متأسفانه هیچ‌یک از طراحی‌ها نتوانستند نظر داوران را به خود جلب کنند و به همین خاطر این ایده تا حدی کنار گذاشته شد.

اما زمانی که فری پورشه در پایان همان سال به نیویورک رفت این ایده با کمک مکس هافمن که وارد کننده خودروی اهل اتریش بود دوباره جان گرفت. هافمن مالک کمپانی هافمن موتور بود و وارد کننده تخصصی خودروهای اروپایی به آمریکا به شمار می‌رفت. هافمن در یک شام کاری با پورشه درباره اهمیت طراحی یک نشان باکیفیت که از نظر ظاهری جذابیت بالایی داشته و به هویت محصولات این برند تبدیل شود صحبت کرد. تا قبل از تولد این تاج خاص، فقط نوشته پورشه بود که روی کاپوت 356 خودنمایی می‌کرد. این گفت‌وگو تأثیر زیادی روی فری پورشه گذاشت و نهایتاً دست‌به‌کار شد. در 27 دسامبر 1951 او این دستور را صادر کرد:

مرکز غربیلک فرمان محصولات پورشه از نشان یا تاج یا چیزی مشابه آن با عبارت پورشه استفاده کنند

در سال 1952 فرانز زیور طراح پورشه مأموریت طراحی نشان تجاری این برند را بر عهده گرفت. مأموریت او خلق چیزی بود که به‌صورت نمادین منعکس کننده ریشه‌های پورشه و همچنین کیفیت و پویایی خودروهای این شرکت باشد. نتیجه نهایی تولید تاج و نشانی بود که امروز هم ‌روی محصولات اسپرت پورشه دیده می‌شود و در طراحی آن از نشان شهر اشتوتگارت الهام گرفته شده است. نشان این برند یک اسب را در مرکز نشان می‌دهد که توسط سپری طلایی احاطه شده است. نام شهر در بخش بالا هم توسط رنگ‌های قرمز و مشکی اشتوتگارت در بر گرفته شده و نوشته پورشه نیز به عنوان چتر محافظ بالای همه‌چیز عمل می‌کند. این نشان از سال 1952 تاکنون 5 پار تکامل یافته هرچند تغییرات آن حداقلی بوده و تنها به خاطر هماهنگی با عصر مدرن تکامل یافته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.