پورشه

پورشه ماکان برقی از باتری‌های شرکت چینی CATL استفاده می‌کند

پورشه ماکان برقی به مجموعه باتری ساخت شرکت چینی CATL مجهز است.

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، پورشه ماکان برقی جدید معرفی شد. این خودروی بدون آلایندگی از باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و ظاهراً تأمین آن بر عهده CATL چین است. حدود ۱۰ سال پس از معرفی اولین نسل ماکان، ژرمن‌ها نسل دوم آن را با قوای محرکه برقی رونمایی کردند. این خودرو پس از تایکان دومین محصول بدون آلایندگی پورشه و اولین شاسی‌بلند برقی‌اش به شمار می‌رود.

ماکان برقی همچنین اولین محصول شرکت آلمانی است که با نسخه برقی همزمان عرضه می‌شود. با فروش ۸۷,۳۵۵ ماکان در سال قبل، واضح است که خودروی موردبحث اهمیتی کلیدی برای پورشه دارد. البته ماکان پرفروش‌ترین محصول پورشه در سال قبل نبود و کاین با فاصله بسیار کم، فروش ۸۷,۵۵۳ دستگاه را به خود اختصاص داد. همچنین تایکان در سال ۲۰۲۳ به  ۴۰,۶۲۹ مشتری فروخته شد.

انتظار می‌رود ماکان نقش مهمی در تحقق اهداف برقی سازی پورشه ایفا کند. شاسی‌بلند جدید این برند در دو نسخه با نام‌های ۴ و توربو عرضه خواهد شد. ماکان ۴ به باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی مجهز است و با یک‌بار شارژ مسافت ۶۱۳ کیلومتری را طی می‌کند. البته مدل توربو شعاع حرکتی ۵۹۱ کیلومتری دارد. قدرت این مدل به ۶۳۰ اسب بخار می‌رسد و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۳ ثانیه‌ای را ثبت می‌کند.

رسانه‌های چینی ادعا می‌کنند ماکان برقی جدید از باتری‌های ساخت شرکت مشهور CATL استفاده خواهد کرد. البته از آنجایی ‌که سری محصولات ID فولکس‌واگن نیز از باتری‌های همین شرکت استفاده می‌کنند بنابراین منطقی است که پورشه هم‌ روند مشابهی را طی کند. شرکت CATL تأمین باتری محصولات فورد، هیوندای، تویوتا، بی ام و، ولوو و تسلا را بر عهده دارد.

غول چینی تا نوامبر ۲۰۲۳ حدود ۳۷ درصد سهم بازار باتری خودروهای برقی جهان را در اختیار داشته است. CATL اخیرا چند نوآوری‌ها در صنعت خودروهای برقی معرفی و باتری شنژینگ با سرعت شارژ بسیار بالا را رونمایی کرده است. چینی‌ها ادعا می‌کنند در ۱۰ دقیقه شارژ این باتری می‌توان به شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتری دست یافت؛ اما فعلا ماکان برقی را می‌توان با استفاده از شارژر DC در ۲۱ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد رساند. پورشه ماکان ۴ و ماکان توربو با آستانه قیمت ۷۹ و ۱۰۵ هزار دلار عرضه خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. جومونگ

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (212 ديدگاه)

    « CATL تأمین باتری محصولات فورد، هیوندای، تویوتا، بی ام و، ولوو و تسلا را بر عهده دارد»

    ای بابا . اون از باتریای BYD اینم از CATL .
    پس چی میگفتن LG و فلان و بهمان ؟
    خودشون دو دستی منتظرن چین باتری بده بعد به بقیه میخندن :)

    موافقم 35
    مخالفم 9
    1. ارسلان

      ۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (238 ديدگاه)

      LG و سامسونگ برا ایران خودرو باتری تولید میکنه احتمالا !! 🤣 چون مطمئناً برا خودش تولید نمیکنه که یادگاری نگه داره ، کسی ام که ازش نمیخره با توجه به حرف های شما و این متن….خواننده باید عاقل باشه

      موافقم 8
      مخالفم 7
      1. پیام

        ۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1758 ديدگاه)

        این لینک تقدیم به حسین، امیر جومونگ و صاحب جمعی و …
        https://fa.ieb.today/4885

        بخشی از متن

        کره جنوبی در حال تبدیل شدن به یکی از پیشتازان دنیا در حمل‌ونقل بدون کربن است و تقریبا 30 درصد باتری‌ خودروهای برقی دنیا توسط سه شرکت بزرگ خانوادگی کره‌ای تولید می‌شود.

        دیگه نبینم در این مورد چیزی بگیدا 😂😂😂😂 خبر مال سال ۲۰۲۲ هست.

        موافقم 3
        مخالفم 16
    2. پیام

      ۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1758 ديدگاه)

      جومونگ شما هم برید آیونیک 5 سری N بزنید و آرم تویوتا رو روش بذارید! پس چرا لکسوس و تویوتا با سیستم تهویه دچار افت باتری میشن؟!!! حتی عرضه ندارن اونم مدیریت کنن. در ضمن، خود کره باتری میزپزنه. منتهی برای زدن ماشینای ارزون قیمتی مثل تویوتا از چین میگیره. ولی تویوتا و … عرضه زدن یه باتری هم ندارن. خب برن از پاناسونیک استفاده کنن. ببینم می تونن رقابت کنن؟!!!

      موافقم 2
      مخالفم 14
    3. Car love

      ۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (564 ديدگاه)

      https://pressroom.toyota.com/lg-energy-solution-and-toyota-sign-long-term-battery-supply-agreement-to-power-electric-vehicles-in-the-u-s/

      دوست دارم نطرتو بعد از دیدن اینک لینک برای بار دهم بشنوم 😍 هر سری اینو میگه منم لینک میزارم بعد میره 😂😂😂😂
      چی میگه دودوتا؟ منتظرما 😍

      موافقم 1
      مخالفم 6
    4. Killer

      ۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (477 ديدگاه)

      https://www.kedglobal.com/batteries/newsView/ked202310050006

      اینم فلان و بهمان،قرارداد گدایی کردن ١٠ ساله از ال جی
      سلامتی باتری بگیرای بقول اون تیتر “عقب افتاده” :))))))

      موافقم 1
      مخالفم 8
      1. amir

        ۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2504 ديدگاه)

        ده تا لینکه دیگه هم بزار ولی حقیقتی که هی زور میزنی نیبینی رو عوض نمیکنه
        این همه میگفتی کره باتری باتری کره خوده کره دست گدایی جلو catl بلند کرده‌.. یادشون رفت قبلش باهات هماهنگ کنن این طوری سه نشه

        موافقم 9
        مخالفم 1
    5. حسین

      ۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (377 ديدگاه)

      باتری های کره ای از نظر قیمت تمام شده قابلیت رقابت با برندهای چینی رو ندارند.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. جومونگ

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (212 ديدگاه)

    یعنی خوشم میاد سلطان تحلیل با ده ها اکانت میاد پز میده که ما باتری داریم و فلان . بعد گندش درمیاد خودشون از BYD و CATL باتری میگیرن .
    حالا خوبه ازونور پاناسونیک به تسلا باتری میده 😂
    بعد چارتا ترول به ژاپن میخندن .
    ادعای تحلیل و کارشناسی هم میکنن تازه . سطحشم در همین حد که نمیدونه چین تو برقی سازی به کجا رسیده و سوپر کار میزنه . فقط تنها یدونه N5 رو میشناسه به عنوان خودرو برقی 😂

    موافقم 26
    مخالفم 6
    1. ارسلان

      ۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (238 ديدگاه)

      خب تسلا در حال کار روی ربات و….است!! باتری و کابل برق و…به چه دردش میخوره ؟! برقی به کجا رسیده ؟! شما توضیح بده ما بفهمیم!! 😁 اکثر شرکت های بزرگ ام الان با کره ای ها در حال ساخت کارخانه هستند .

      اگر سکته نمیکنی یه نگاه به این کن 👇

      https://electrek.co/2021/12/27/13-battery-gigafactories-coming-us-2025-ushering-new-era/

      موافقم 1
      مخالفم 6
      1. حسین

        ۹ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (377 ديدگاه)

        ارسلان جان باتری 60% از ارزش یک خودروی برقی رو تشکیل میده. یک جور دیگه توجیه کن به نظرم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Mercedes

      ۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (805 ديدگاه)

      در جواب هرکی میاد میگه کره از چین بهتره یا چین هیچی نیست میگم برو مقاله های مربوط به byd U9 رو بخون

      موافقم 3
      مخالفم 0
  3. sadra gholmai

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    اگر پولشو داشتید
    پورشه تایکان:لایک
    پورشه ماکان برقی:دیس لایک

    موافقم 44
    مخالفم 5
    1. amir

      ۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2504 ديدگاه)

      من برام سواله اینکه برقیه پس توربوش چطوریه؟

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2397 ديدگاه)

        واژه توربو برای پورشه، معنی دیگری داره و اسم یک مدل هست
        تایکان توربو هم تولید می شه

        موافقم 29
        مخالفم 0
        1. amir

          ۸ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (2504 ديدگاه)

          ممنون از پاسخ شما آقای اشتری
          بنده برام سوال شد که چطور ماشین پورشه که برقیه و موتور درون سوز نداره که بخواد از گاز های خروجی اگزوز برای چرخاندن کمپرسور برای مکش هوا استفاده کنه پسوند توربو داره ه فهیدم واژه توربو برای پورشه معنی دیگری داره

          موافقم 3
          مخالفم 1
        2. Oxygen

          ۸ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (99 ديدگاه)

          آقای اشتری با این حساب امکان داره پورشه مدل های برقی gt هم بسازه ؟ مثلا تایکان gt3

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. 𝐀𝐥𝐢

      ۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1106 ديدگاه)

      صد در صد انتخابم تایکان

      موافقم 4
      مخالفم 0
  4. حسین

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    ((شرکت CATL تأمین باتری محصولات فورد، هیوندای، تویوتا، بی ام و، ولوو و تسلا را بر عهده دارد.))

    سطح تحلیل های تحلیلگر مالتی اکانت بی تی اس فن طوریه که هر خبری میاد یکی از تحلیلاش میره رو هوا :)

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. amir

      ۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2504 ديدگاه)

      با اختلاف سنگ پای قزوین شکست میخوره

      موافقم 5
      مخالفم 1
  5. ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3687 ديدگاه)

    بابا خستمون کردی از این لگن آنقدر پست نزار😐😭

    موافقم 3
    مخالفم 3
  6. يوسف

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (963 ديدگاه)

    کاری به این پورش ندارم…..
    املگا سوالم اینه…..
    موتور ساخت چین….
    باطری و یونیت ساخت چین….
    مانیتور ها ساخت چین…..
    پس کارخونه ها تا چند سال دیگه عملا مونتاژ کار چین میشن….

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. Mercedes

      ۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (805 ديدگاه)

      وقتی میگم چین ابرقدرت بعدیه
      یه عده گارد میگیرن اینکار فوحش دادم بهشون
      واسه همینه
      حالا بحث صنعت خودرو تازه اولشه
      در کلی صنایع دیگه الان کل دنیا وابسته به چینه
      دلیل نمیشه اشغال های میاد تو ایران فکر کنین کشور ضعیفیه
      منتهی آدم متعصب همیشه هست
      همین الان بشمر این کامنتم چقدر دیسلایک میخوره
      اگه خود خدا بیاد بگه چین ابرقدرت قرن ۲۱ هست باز یه عده میگن نه آمریکا ابرقدرته چین اشغال میسازع و فقط ایران ازش جنس میخره و …!
      با این آدما نمیشه بحث کرد
      باید فقط سکوت کنی بگی باشه هرچی تو میگی

      موافقم 2
      مخالفم 1
  7. Reza Waffen SS

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (5342 ديدگاه)

    از هر زاویه ای بهش نگاه میکنم میبینم بازم زشته

    موافقم 10
    مخالفم 2
  8. sina

    ۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2646 ديدگاه)

    خوب یا بد غرب دنیای باتری و خودروی الکتریکی رو به چین باخته
    حالا حالاها از این خبرها میشنویم

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. heshmat021

      ۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (335 ديدگاه)

      صرفا هزینه تولید تو چین کمتره،وگرنه غرب از چیزی عقب نیست

      موافقم 2
      مخالفم 5
      1. بهزاد

        ۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2448 ديدگاه)

        طبق قوانین پیش رو ، اتحادیه اروپا پیش بینی میکنه تا ۲۰۳۰ سالانه به حدود ۱۲۰۰ گیگاوات باتری نیازمنده و از ۲۰۲۷ به بعد بخش عمده ای از این باتری ها باید در خود اتحادیه تولید بشه و در حال حاضر مراحل توسعه و تحقیق هنوز در جریان هست و همانطور که آمریکا راه ورود ارزان باتری های چی نی را بسته ، اروپا هم با همین سیاست پیش خواهد رفت.
        البته این به معنی منع ورود خودروسازان چی نی نیست و این شرکت ها میتونن با تاسیس سایت های تولیدی در این منطقه ها فعال باشند یا خودرو را با تعرفه های بالاتر به این مناطق صادر کنند.
        تمام این موارد فقط پیش بینی هست چون بزرگترین مشکل پیش روی خودروهای برقی باتری نیست بلکه خودروهای درون سوز هستند که با قیمت های کمتر و دسترسی به سوخت در هر جای دنیا فعلا نمیزارن به رشد انفجاری سالهای اخیر دست پیدا کنند تا زمانی که به صورت قانونی توقف عرضه داشته باشند.

        موافقم 2
        مخالفم 1
      2. Mercedes

        ۹ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (805 ديدگاه)

        اینه که میگم تعصب
        مرد مومن چین مونتاژ نمیکنه واسه غرب در جریانی؟
        کلت یک شرکت کاملا چینی هست و پیشتاز تولید باتری الکتریکی؟
        هیچ سودی هم از این شرکت تو جیب غرب نمیره که می‌بندی به نیروی کار و هزینه تولید
        از غار بیا بیرون خیلی وقته چین نوکر غرب نیست و ورق رو برگردونده منتهی شما ظاهراً هنوز خسته ای میخوای یکم دیگه بخوابی

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. heshmat021

          ۹ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (335 ديدگاه)

          ببینید چین توی تولید علم و تکنولوژی کجاست، امریکا کجاست

          ایا مهندسین امریکایی در تلاش برای ورود به شرکت های چینی هستن؟ یا چینی ها در تلاش برای ورود به امریکا؟

          خیلی ساده است

          موافقم 0
          مخالفم 2
        2. Mercedes

          ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (805 ديدگاه)

          حشمت جان
          اون چینی های که تو میگی پنجاه سال رفتن آمریکا
          الان دیگه چینی نمیره آمریکا مگر در یه سری حوزه های خاص
          بعدشم چین کشور مهاجر پذیر نیست معیارت خیلی سطحی بود
          آمریکا مهاجر پذیره
          الان مردم از آلمان هم مهاجرت میکنند کانادا
          یعنی کانادا از آلمان پیشرفته تره؟

          موافقم 1
          مخالفم 0
  9. Mercedes

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (805 ديدگاه)

    اینم بگم که واقعا اگر غربی ها اینقدر بی غیرتن که عرضه ندارن یدونه باتری درست درمون بسازن که رقابت رو داغ تر کنن
    شخصا ترجیح میدم اگر روزی تونستم ماشین درجه ۱ چینی بگیرم
    چون وقتی مثلا byd باتریش با پورش یکی و حتی بالاتر باشه ، سازنده باتری هم خودش باشه ، اون وقت چرا باید واسه اسم یه برند نوستالژی آدم کلی پول بده؟
    خودم شخصا همیشه عاشق خودروهای اروپایی بخاطر مهندسی های فوق‌العاده و موتور ها و انجین های معرکشون بودم!
    وقتی این پوینت مهم رو ازشون بگیری چی واسه عرضه دارن؟
    باهم روراست باشیم ، ماشین های چینی سالهاست که از لحاظ طراحی لوکس تر و آینده نگر تر ، تکنولوژی های داخل و خارج کابین و انواع و اقسام آپشن و حتی قیمت از اروپا و آمریکا جلوزدن
    تنها دلیلی هم که خودم مثلا خودمو قانع میکردم که اگه یه روز پولشو داشته باشم ماشین مثلا آلمانی بخرم ، بحث قوای معرکه عالی بود که خودشون تولید میکنن و بحث پرفورمنس ، خب این مورد هم که با ظهور برقی ها افتاد دست چین!؟ خب دیگه چه دلیلی وجود داره ۳ برابر پول ماشین اروپایی بدی اونم وقتی تنها پوینت مثبت (برتری موتوری) شون رو هم از دست بدون بشن جیره خور چین!؟ دیگه به چیش باید ببالی؟ وقتی دیگه خبری از اوج مهندس یو تکنولوژی برتر نیست؟
    ایران رفته واسه ریرا باتری خریده از چین با شعاع ۴۰۰ کیلومتری(طبق صحبت خودشون) 😂 بعد اروپا میاد باتری می‌کنه ۳۰۰ کیلومتر برد! شوخیشم زشته

    موافقم 2
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا