آمار فروش پورشه در سال 2024، کاهش 50 درصدی تقاضا برای تایکان
پورشه آمار فروش خود در سال 2024 را منتشر کرده است که نشان از کاهش 3 درصدی نسبت به سال قبل و فروش 310,718 دستگاهی دارد. ازجمله نکات قابلتوجه این آمار میتوان به فروش بیشتر ماکان الکتریکی در سهماههٔ پایانی سال نسبت به نسخهٔ بنزینی و نصف شدن فروش جهانی تایکان اشاره کرد. کاین سال پررونقی را سپری کرده و با فروش 102,889 دستگاهی که نشان از افزایشی 18 درصدی دارد، پرفروشترین محصول پورشه بوده است. ماکان الکتریکی نیز که در پایان سپتامبر 2024 راهی بازار شد، در سهماههٔ پایانی سال موفق به فروش 18,278 دستگاهی شده درحالیکه فروش ماکان بنزینی در همین مدت تنها 9,517 دستگاه بوده است.
آمار فروش خودروهای مختلف پورشه در سال 2024 | |||
مدل | فروش 2024 | فروش 2023 | تغییر |
کاین | 102,889 | 87,553 | +18 |
ماکان بنزینی | 64,517 | 87,55 | -26 |
ماکان برقی | 18,278 | - | - |
911 | 50,941 | 50,46 | +2 |
تایکان | 20,836 | 40,629 | -49 |
پانامرا | 29,587 | 34,020 | -49 |
718 | 23,670 | 20,518 | +15 |
مجموع | 310,718 | 320,221 | -3 |
البته باید توجه داشت که از بهار 2024 به دلیل قوانین امنیت سایبری، عرضهٔ ماکان بنزینی در اروپا بهعنوان یکی از اصلیترین بازارهای پورشه خاتمه یافت و خریداران اروپایی اگر خواهان ماکان بودند چارهای جز انتخاب نسخهٔ الکتریکی نداشتند. این در حالی است که در بازارهای آمریکا و چین، هردو نسخه در کنار هم عرضه میشوند و ماکان بنزینی با وجود عدم عرضه در اروپا، طی سال 2024 در دیگر مناطق جهان موفق به فروش 64,517 دستگاهی شده است؛ بنابراین، هرچند ماکان الکتریکی شروع قدرتمندی داشته ولی کار سختی پیش رو دارد. در سال 2024 مجموعاً از ماکان الکتریکی و بنزینی 82,792 دستگاه فروخته شده که کاهشی 5 درصدی را نسبت به سال قبل نشان میدهد. طبق آخرین اظهارات رسمی پورشه، تولید ماکان بنزینی در سال 2026 بهطور کامل خاتمه پیدا خواهد کرد.
آمار فروش پورشه در مناطق مختلف جهان در سال 2024 | |||
منطقه | فروش 2023 | فروش 2024 | تغییر |
آلمان | 32,430 | 35,858 | +11 |
آمریکای شمالی | 86,059 | 86,541 | +1 |
چین | 79,283 | 56,887 | -28 |
اروپا | 70,229 | 75,899 | +8 |
دیگر مناطق | 52,220 | 55,533 | +6 |
دیگر خودروی الکتریکی پورشه یعنی تایکان بدترین عملکرد را در بین محصولات این شرکت داشته و با کاهش فروش 49 درصدی مواجه شده است. از این سدان الکتریکی طی سال گذشته تنها 20,836 دستگاه فروخته شده است. پورشه دلیل این کاهش فروش را فرایند انتقال به نسخهٔ فیسلیفت میداند ولی درعینحال اعتراف کرده است که افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی کندتر از انتظارات پیش میرود. پورشه سال گذشته نسل جدید پانامرا را هم به بازار فرستاد ولی بااینوجود، فروش این خودرو با کاهشی 13 درصدی به 29,587 دستگاه رسیده است. دلیل اصلی موضوع کاهش تقاضا در بازار بحرانی چین بوده که طی سالهای اخیر بزرگترین بازار پورشه بوده است. فروش این شرکت در چین طی سال گذشته کاهشی 28 درصدی داشته و واضح است که شرکت آلمانی در حال از دست دادن جایگاه خود در یکی از مهمترین بازارهایش است.
البته فروش پورشه در مناطق دیگر مثل اروپا و آمریکای شمالی افزایش داشته ولی این برای جبران افت شدید فروش در چین کافی نبوده است. خودروهای اسپرت پورشه اما در سال 2024 شرایط خوبی داشتهاند زیرا فروش 911 با افزایش 2 درصدی به 50,941 دستگاه رسیده درحالیکه 718 (کیمن و باکستر) رشد فرو چشمگیر 15 درصدی را تجربه کرده و 23,670 دستگاه فروخته است. این در حالی است که مثل ماکان، عرضهٔ 718 هم به خاطر قوانین امنیت سایبری در اروپا خاتمه پیدا کرده است. آیندهٔ این مدل اما مشخص نیست زیرا طبق گزارشها، پورشه عرضهٔ جانشین الکتریکی آن را به تعویق انداخته است.