پورشه

آمار فروش پورشه در سال 2024، کاهش 50 درصدی تقاضا برای تایکان

درحالی‌که فروش کلی پورشه کاهش جزئی ۳ درصدی را نشان می‌دهد ولی این شرکت در چین با کاهش فروش ۲۸ درصدی، شرایط سختی دارد.

پورشه آمار فروش خود در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرده است که نشان از کاهش ۳ درصدی نسبت به سال قبل و فروش ۳۱۰,۷۱۸ دستگاهی دارد. ازجمله نکات قابل‌توجه این آمار می‌توان به فروش بیشتر ماکان الکتریکی در سه‌ماههٔ پایانی سال نسبت به نسخهٔ بنزینی و نصف شدن فروش جهانی تایکان اشاره کرد. کاین سال پررونقی را سپری کرده و با فروش ۱۰۲,۸۸۹ دستگاهی که نشان از افزایشی ۱۸ درصدی دارد، پرفروش‌ترین محصول پورشه بوده است. ماکان الکتریکی نیز که در پایان سپتامبر ۲۰۲۴ راهی بازار شد، در سه‌ماههٔ پایانی سال موفق به فروش ۱۸,۲۷۸ دستگاهی شده درحالی‌که فروش ماکان بنزینی در همین مدت تنها ۹,۵۱۷ دستگاه بوده است.

آمار فروش خودروهای مختلف پورشه در سال ۲۰۲۴
مدل فروش ۲۰۲۴ فروش ۲۰۲۳ تغییر
کاین ۱۰۲,۸۸۹ ۸۷,۵۵۳ +۱۸
ماکان بنزینی ۶۴,۵۱۷ ۸۷,۵۵ -۲۶
ماکان برقی ۱۸,۲۷۸
۹۱۱ ۵۰,۹۴۱ ۵۰,۴۶
تایکان ۲۰,۸۳۶ ۴۰,۶۲۹ -۴۹
پانامرا ۲۹,۵۸۷ ۳۴,۰۲۰ -۴۹
۷۱۸ ۲۳,۶۷۰ ۲۰,۵۱۸ +۱۵
مجموع ۳۱۰,۷۱۸ ۳۲۰,۲۲۱

البته باید توجه داشت که از بهار ۲۰۲۴ به دلیل قوانین امنیت سایبری، عرضهٔ ماکان بنزینی در اروپا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازارهای پورشه خاتمه یافت و خریداران اروپایی اگر خواهان ماکان بودند چاره‌ای جز انتخاب نسخهٔ الکتریکی نداشتند. این در حالی است که در بازارهای آمریکا و چین، هردو نسخه در کنار هم عرضه می‌شوند و ماکان بنزینی با وجود عدم عرضه در اروپا، طی سال ۲۰۲۴ در دیگر مناطق جهان موفق به فروش ۶۴,۵۱۷ دستگاهی شده است؛ بنابراین، هرچند ماکان الکتریکی شروع قدرتمندی داشته ولی کار سختی پیش رو دارد. در سال ۲۰۲۴ مجموعاً از ماکان الکتریکی و بنزینی ۸۲,۷۹۲ دستگاه فروخته شده که کاهشی ۵ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. طبق آخرین اظهارات رسمی پورشه، تولید ماکان بنزینی در سال ۲۰۲۶ به‌طور کامل خاتمه پیدا خواهد کرد.

آمار فروش پورشه در مناطق مختلف جهان در سال ۲۰۲۴
منطقه فروش ۲۰۲۳ فروش ۲۰۲۴ تغییر
آلمان ۳۲,۴۳۰ ۳۵,۸۵۸ +۱۱
آمریکای شمالی ۸۶,۰۵۹ ۸۶,۵۴۱
چین ۷۹,۲۸۳ ۵۶,۸۸۷ -۲۸
اروپا ۷۰,۲۲۹ ۷۵,۸۹۹
دیگر مناطق ۵۲,۲۲۰ ۵۵,۵۳۳

دیگر خودروی الکتریکی پورشه یعنی تایکان بدترین عملکرد را در بین محصولات این شرکت داشته و با کاهش فروش ۴۹ درصدی مواجه شده است. از این سدان الکتریکی طی سال گذشته تنها ۲۰,۸۳۶ دستگاه فروخته شده است. پورشه دلیل این کاهش فروش را فرایند انتقال به نسخهٔ فیس‌لیفت می‌داند ولی درعین‌حال اعتراف کرده است که افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی کندتر از انتظارات پیش می‌رود. پورشه سال گذشته نسل جدید پانامرا را هم به بازار فرستاد ولی بااین‌وجود، فروش این خودرو با کاهشی ۱۳ درصدی به ۲۹,۵۸۷ دستگاه رسیده است. دلیل اصلی موضوع کاهش تقاضا در بازار بحرانی چین بوده که طی سال‌های اخیر بزرگ‌ترین بازار پورشه بوده است. فروش این شرکت در چین طی سال گذشته کاهشی ۲۸ درصدی داشته و واضح است که شرکت آلمانی در حال از دست دادن جایگاه خود در یکی از مهم‌ترین بازارهایش است.

البته فروش پورشه در مناطق دیگر مثل اروپا و آمریکای شمالی افزایش داشته ولی این برای جبران افت شدید فروش در چین کافی نبوده است. خودروهای اسپرت پورشه اما در سال ۲۰۲۴ شرایط خوبی داشته‌اند زیرا فروش ۹۱۱ با افزایش ۲ درصدی به ۵۰,۹۴۱ دستگاه رسیده درحالی‌که ۷۱۸ (کیمن و باکستر) رشد فرو چشمگیر ۱۵ درصدی را تجربه کرده و ۲۳,۶۷۰ دستگاه فروخته است. این در حالی است که مثل ماکان، عرضهٔ ۷۱۸ هم به خاطر قوانین امنیت سایبری در اروپا خاتمه پیدا کرده است. آیندهٔ این مدل اما مشخص نیست زیرا طبق گزارش‌ها، پورشه عرضهٔ جانشین الکتریکی آن را به تعویق انداخته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. ALI.A.NLANSR

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (128 ديدگاه)

    اصلاً برای بعضی از خودروساز ها نباید خودروی برقی وجود داشته باشه من خودم پورشه رو می‌شنوم یاد شش سیلندر تحت میوفتم حابذ موتور برقی اومده گند زده به سابق پورشه

    موافقم 32
    مخالفم 2
    1. mmd@

      ۲۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (450 ديدگاه)

      کلا پروژه برقی توی خودرو کامل نیست ☣️😐😥

  2. سهیل

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (243 ديدگاه)

    دوران ایفلوئنسرها دوران تازه به دوران رسیده هاست. افزایش فروش لامبورگینی و کاهش فروش پورشه. دوران خجالت باری هست متاسفانه. ولی تب این هم کم کم میخوابه و به زندگی نرمال برمیگیردیم.

    موافقم 22
    مخالفم 7
  3. محمد

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (307 ديدگاه)

    چینی ها به جاش شیائومی میخرن با نصف قیمت

    موافقم 24
    مخالفم 3
  4. Mosafer

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (253 ديدگاه)

    اروپا با این قوانین مسخرش تیشه به ریشه اقتصاد خودش می نه و بازار و تحویل چین و آمریکا میده

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. محی

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (192 ديدگاه)

    قوانین امنیت سایبری چی هست ؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. Arshia m3csl

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    واقعا پورشه عالیه افت فروشش رو درک نمیکنم
    طراحی که خوب و معقوله همچنان
    گیربکس هاشم عالیه
    طراحی داخلشم خوب و کاربردیه
    سفارشی سازیشم که حتی شاید از استون مارتین و لامبورگینی هم بالاتر باشه
    برقی هاش فقط افت فروش داشتن چون برقی به ذات پورشه نمیخوره فراری هم برقی بسازه شکست میخوره به احتمال بالا
    نمیفهمم چرا فروشش کم شده

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. همایون

    ۲۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (887 ديدگاه)

    بزرگترین اشکال پورشه این بود که محصول پرفروشی مثل ماکان رو خودش زمین زد.خب چی میشد اگه مثل خیلی از خودروسازان نسل جدید ماکان هم مدل الکتریکی داشت هم بنزینی مطمئن باشید این نسل جدید اگه موتور چهار و شش سیلندر داشت تو فروش عالی کار میکرد ولی الان نسل قبلی ماکان که قدیمی شده و نسل جدیدش هم برقیه پس مشتریاش میرن سراغ بقیه گزینه ها من که هرچی تصویر از نمایندگیهای پورشه تو آمریکا و چین و دبی دیدم ماکانهای الکتریکی بدون مشتری بودند تازه این اول عرضه هست و هنوز کنجکاوی وجود داره یکی دو سال دیگه فروشش کمتر میشه نمایندگی هم واسه اینکه بتونه ۹۱۱ که خریدش یه سرمایه‌گذاری هست رو داشته باشه مجبوره یه تعدادی تایکان و ماکان برقی بخره در مورد کاین و پانامرا هم افزایش وحشتناک قیمت باعث شدمشتری نداشته باشن یه زمانی مدلهای توربو اس کاین و پانامرا با m5 و x5m و e63s مقایسه میشدن الان از لحاظ قیمتی دوبرابر شدن.یکی از مهمترین ویژگیهای پورشه علاوه بر تمام محاسن حفظ قیمت محصولاتش بود ولی الان این ویژگی توی پانامرا و ماکان برقی و تایکان وجود نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا