پورشه ترمزهای دیسکی تهویه دار در سال 1965 را چگونه ساخت؟

سه‌شنبه 21 دی 1400 - 13:30
مطالعه 2 دقیقه
Porsche-1
خودروسازان زمان بیشتری را برای یافتن راه‌هایی برای کاهش سرعت خودروها صرف کرده‌اند اما زمان موردنظر برای سریع رفتن خودروها کمتر بوده و این موضوعی...

خودروسازان زمان بیشتری را برای یافتن راه‌هایی برای کاهش سرعت خودروها صرف کرده‌اند اما زمان موردنظر برای سریع رفتن خودروها کمتر بوده و این موضوعی عجیب است! تا دهه 30 میلادی، خودروهای مسابقه‌ای چند صد اسب بخار قدرت داشتند و به سرعت‌های سه‌رقمی می‌رسیدند و از این نظر عملکردی بهتر از ترمزهای خود داشتند. ترمزهای کاسه‌ای از نقاط ضعفی همچون داغ شدن و عملکرد ناپایدار رنج می‌بردند ولی تا دهه 50 میلادی جای خود را به ترمزهای دیسکی قابل‌اعتمادتر نداده بودند. در آن زمان بود که جگوار، دانلوپ و سر استرلینگ موس مؤثر بودن ترمزهای دیسکی روی C تایپ را به نمایش گذاشتند. علیرغم این برتری در عملکرد که به موس اجازه داد تا سرعت متوسط 160 کیلومتر در ساعت را در گرندپری ریمز 1952 بر جای بگذارد، ترمزهای دیسکی هنوز راه‌حلی غیر ایده آل بودند و به همین خاطر یک دهه دیگر طول کشید تا جای خود در صنعت خودرو را به‌طور کامل پیدا کنند.

از نظر پورشه، ترمزهای دیسکی اگرچه بهبودهایی نسبت به نمونه‌های کاسه‌ای داشتند اما هنوز هم داغ می‌شدند و اصطکاک باعث می‌شد دمای دیسک‌ها از 500 درجه سانتی‌گراد هم بگذرد و به همین خاطر کارایی ترمزهای دیسک‌ها کاهش یافته و گاها به‌صورت کامل از کار می‌افتادند. اما این خودروساز آلمانی در سال 1965 ایده‌ای عالی داشت. پورشه در فرایند آماده‌سازی 906-8 برگ اسپایدر برای مسابقات تپه نوردی اروپایی خواهان عملکرد بهتر ترمزها بود. شکی وجود نداشت که این خودروی مسابقه‌ای 8 سیلندر با قدرت 255 اسبی و وزن 570 کیلوگرمی پرفورمنس سریعی خواهد داشت اما پورشه می‌خواست فرایند کاهش سرعت آن نیز به همین منوال پیش برود. به همین خاطر پورشه دیسک دو دیواره‌ای با سوراخ‌هایی بین دو طرف را تولید کرد. این ساختار ترمزها که به امری عادی در عصر کنونی تبدیل شده به هوا اجازه می‌داد تا به‌طور مؤثرتری به گردش درآمده و آن‌ها را خنک‌تر نگه دارد تا عملکرد ترمزها پایدارتر باقی بماند.

این تکنولوژی که در ترمزهای اکسل جلوی برگ اسپایدر بکار رفته بود به راننده اجازه داد با سرعت بیشتری به پیچ‌ها حمله کرده و ترمزهای شدیدتری بگیرد و در نهایت سرعت بالاتری داشته باشد. این ایده جواب داد و یک سال بعد نیز شاهد نصب این دیسک‌ها روی 911 S بودیم. در واقع ترمزهای دیسکی تهویه دار سریع‌ترین تکنولوژی‌ای بود که از خودروهای مسابقه‌ای به مدل‌های جاده‌ای راه یافت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.