پیشرانه درونسوز شش زمانه پورشه؛ ایدهای جالب برای تولید قدرت بیشتر
ژرمنها ایدهای عجیب اما احتمالاً عالی را برای یک پیشرانه درونسوز شش زمانه مطرح کردهاند. احتمالاً با اصول کلی کارکرد پیشرانه درونسوز آشنا هستیم اما تلاش میکنیم برای عزیزانی که پیشرانههای درونسوز را نمیشناسند توضیحات سادهای را ارائه کنیم. به جز برخی استثناها، یک خودروی درونسوز از پیشرانه چهار زمانه استفاده میکند که شامل مراحل ورودی، تراکم، قدرت و خروجی یا اگزوز است. در مرحله ورودی هوا و سوخت وارد سیلندر میشوند. مرحله تراکم جایی است که پیستون این مخلوط را به بالای سیلندر برده و آنها را به شدت متراکم میکند. این مخلوط سوخت و هوا مشتعل شده و باعث میشود پیستون به پایین بازگردد تا تولید قدرت انجام شود. اگزوز یا خروج گازهای حاصل از احتراق مرحله نهایی است که باعث میشود این گازها از سیلندر خارج شوند.
طراحان پورشه به این نتیجه رسیدهاند که میتواند دو مرحله جدید تراکم و قدرت را به این فرایند اضافه کرد. اسناد ثبت شده در دفتر ثبت اختراعات و مالکیت معنوی آمریکا نشان میدهد این یک پیشرانه درونسوز شش زمانه است که میتواند به دو توالی سه زمانه تقسیم شود. دو مرحله جدید یاد شده بین مراحل مرسوم قدرت و اگزوز اضافه میشوند. در توالی اول مراحل ورودی، تراکم و قدرت وجود خواهد داشت و پس از آن نیز فرایندهای تراکم، قدرت و خروجی رخ خواهد داد. پورشه برای انجام این کار یک میللنگ را در نظر گرفته که روی حلقهای با دو دایره متحد المرکز میچرخد. این نوع طراحی نقطه مرکزی چرخش را تغییر داده و میزان حرکت پیستون را اندکی کمتر میکند. در عوض فرایند تراکم نیز تغییر میکند چراکه پیستون خیلی در سیلندر بالا نمیرود و همچنین با این نوع اختراع پیشرانه دارای دو نقطه مرگ بالا و پایین خواهد بود؛ اما این همه پیچیدگی برای چیست؟ بهطور خلاصه باید گفت طراحی جدید پورشه پتانسیل تولید قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر را دارد.
در یک پیشرانه عادی تنها یک مرحله از چهار مرحله یاد شده باعث تولید قدرت میشود اما در پیشرانه درونسوز شش زمانه پورشه دو مرحله تولید قدرت وجود دارد و درعینحال مخلوط سوخت و هوا بهتر میسوزد. البته نقطهضعف طراحی پورشه هم به پیچیدگی بیشتر آن مربوط میشود. هنوز مشخص نیست که این نوع طرح برای تجاریسازی منطقی خواهد بود یا خیر. هرچند احتمال دارد پیشرانه جدید پورشه هم مانند بسیاری از نوآوریهای دیگر هرگز به خط تولید راه نیابد. بیشک پیشرانه شش زمانه ایدهای جالب است اما مهمتر از آن نشان دهنده تلاشهای قابلتوجه پورشه به منظور یافتن راههایی برای حفظ پیشرانههای درونسوز در عصر برقیها خواهد بود.