پورشه پیشرانه V4 هیبرید را برای نسل بعدی 911 آزمایش می‌کند

جمعه 17 آذر 1402 - 12:30
مطالعه 3 دقیقه
Porsche-911-5
پورشه در حال آزمایش یک پیشرانهٔ چهار سیلندر V شکل هیبریدی است که از هایپرکار لمانز گرفته شده و ممکن است در نسل بعدی 911 استفاده شود.
تبلیغات

به گفتهٔ یک منبع، پورشه هم‌اکنون در حال آزمایش پروتوتایپ یک پیشرانهٔ V4 هیبریدی در شاسی 911 است. گفته می‌شود این موتور برگرفته از پیشرانهٔ مدل مسابقه‌ای لمانز پورشه 919 هیبریدی است که در سال 2018 رکورد پیست نوربرگ‌رینگ را شکست. در این خودروی مسابقه‌ای، از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر V شکل با زاویهٔ 90 درجه و یک توربوشارژر استفاده شده است که در حالت استاندارد حدود 500 اسب بخار و در صورت آزادسازی کامل تا 720 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. سیستم هیبریدی هم 400 اسب بخار دیگر به این رقم اضافه می‌کند.

بااین‌حال، نباید انتظار داشته باشیم که به این زودی‌ها بتوانیم یک 911 چهار سیلندر با 900 اسب بخار قدرت را ببینیم زیرا پورشه هنوز آمادهٔ سنت‌شکنی و عرضهٔ 911 با موتور چهار سیلندر نیست. این خودرو از ابتدا تاکنون همیشه با پیشرانهٔ شش سیلندر تخت تولید شده است. البته در اوایل تولید 911 از سال 1965 تا 1969، این شرکت نسخهٔ چهار سیلندر 911 را به‌عنوان جایگزینی برای 356 به بازار فرستاد اما این مدل با نام 912 عرضه می‌شد.

هم‌اکنون هم به گفتهٔ منبع مذکور، پورشه از 911 صرفاً برای آزمایش دوام و مهندسی موتور V4 خود استفاده کرده است. البته ازآنجایی‌که 919 لمانز خودرویی موتور وسط است، شاید استفاده از کیمن برای آزمایش این موتور منطقی‌تر به نظر برسد اما 911 بزرگ‌تر و کاربردی‌تر است و می‌تواند پیشرانه را همان‌گونه‌ای که در خودروی مسابقه‌ای هست در خود جای دهد. پورشه قبلاً هم پیشرانه‌های عجیبی را در مدل‌های تولیدی خود آزمایش کرده است که برجسته‌ترین آن‌ها، یک موتور 5 لیتری هشت سیلندر تخت 750 اسب بخاری در کیمن بود. این موتور اما هیچ‌گاه به تولید نرسید و V4 هیبریدی هم ممکن است به همین سرنوشت دچار شود زیرا پورشه معمولاً قطعات جدید خود را پیش از تصمیم‌گیری در مورد تولید انبوه آزمایش می‌کند.

علاوه بر این، پروتوتایپ‌های 911 هیبریدی قبلاً با پیشرانهٔ شش سیلندر تخت در حال آزمایش دیده شده‌اند و نسل بعدی کیمن و باکستر هم تمام الکتریکی خواهد بود؛ بنابراین، چرا پورشه باید پیشرانهٔ کاملاً جدیدی توسعه دهد که خودرویی برای استفاده از آن ندارد؟ چند احتمال وجود دارد. یکی اینکه ممکن است از موتور V4 صرفاً برای مسابقه استفاده شود و هم‌اکنون آزمایش‌های اولیهٔ آن در حال انجام است. احتمال دیگر اینکه پیشرانهٔ موردبحث برای یک خودروی ویژهٔ مخصوص پیست یا تولید محدود جاده‌ای در نظر گرفته شده است. البته این احتمال هنوز هم وجود دارد که نسل بعدی 911 موتور از V4 استفاده کند زیرا هرچند پورشه برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز بشدت روی سوخت‌های مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده اما یک پیشرانهٔ کوچک‌تر با سیستم هیبریدی امکان مطابقت با قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه را فراهم می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.