فولکسواگن پورشه را نخواهد فروخت...
تابستان سال پیش بود که اخباری درباره احتمال عرضه اولیه سهام پورشه با ارزشی بین 55 تا 110 میلیارد دلار منتشر شد. تا به اینجا چنین اتفاقی رخ نداده است. نکته جالب درباره خبر یاد شده این بود که تخمینهای موجود درباره ارزش کلی پورشه بیشتر از ارزش کل گروه فولکسواگن یعنی حدود 97 میلیارد دلار آن زمان بوده است. فروش پورشه میتوانست سرمایه عظیمی را در اختیار گروه فولکسواگن قرار داده و این غول خودروسازی نیز از آن برای تحقق برنامههای الکتریکی خود استفاده کند؛ اما از طرف دیگر حفظ پورشه هم مزیتهای زیادی دارد که از جمله آنها میتوان به تولید سود و سرمایه بیشتر اشاره کرد. خب پس تصمیم نهایی گروه فولکسواگن چه خواهد بود؟
بلومبرگ میگوید هربرت دایس مدیرعامل گروه فولکسواگن تائید کرده در حال حاضر برنامهای برای فروش پورشه وجود ندارد. او گفته است:
ما فکر میکنیم در حال حاضر همه در وضعیت خوبی قرار داریم و همین آرایش به خوبی جواب میدهد. ما در وضعیت کنونی هیچیک از داراییهای خود را نخواهیم فروخت.
در طول 5 سال آینده فولکسواگن به دنبال سرمایهگذاری بیش از 84 میلیارد دلاری روی تکنولوژیهای مختلف از جمله خودران ها و نرم افزارهای پیشرفته خواهد بود. فولکسواگن حساب و کتابهای خود را انجام داده و به نظر میرسد در نهایت تصمیم به عدم فروش پورشه گرفته است. مدیر مالی ارشد این شرکت نیز کاملاً مطمئن است که سرمایهگذاریهای اخیر فولکسواگن برای تولید جریان سرمایه مناسب کفایت میکند. البته هنوز هم باید صرفهجوییهای عظیمی انجام شود.
پورشه به وضوح راه را برای تحقق برنامههای الکتریکی فولکسواگن هموار کرده و دلیل آن نیز تقاضای بالا برای تایکان به عنوان اولین محصول الکتریکیاش بوده است. این خودرو همچنان پرفروشتر از 911 افسانهای ظاهر شده است. قرار است سال آینده نسخه تمام الکتریکی ماکان نیز تولید شود و پس از آن شاید شاهد حضور کاین تمام الکتریکی در بازار هم باشیم. نسل بعدی 718 باکستر و کیمن نیز با پیشرانههای درونسوز وداع خواهند کرد.
نگرانیهایی درباره رقابت داخلی آئودی و پورشه با یکدیگر و دیگر برندهای داخل گروه فولکسواگن وجود داشته اما مدیران فولکس میگویند چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. پورشه همچنان برندی پرفورمنس بوده و آئودی هم در بحث تکنولوژی پیشروی این گروه خواهد بود.