درگ روف CTR یلوبرد مشهور با خودروهای اسپرت افسانهای!
خودروهایی که یک زمانی رکورددار سرعت بودهاند معمولاً در پیست عملکرد درخشانی ندارند اما داستان روف CTR یلوبرد کاملاً فرق میکند. این خودرو اخیراً به مصاف برخی از مشهورترین خودروهای اسپرت دنیا رفته تا تواناییهای خود را دوباره اثبات کند.
روف CTR یلوبرد علاوه بر اینکه عنوان سریعترین خودروی تولیدی زمان خود را داشته رکورددار غیررسمی پیست نوربرگ رینگ نیز بوده و همین موضوع بر ارزشهای آن میافزاید. خودروی موردبحث در سال 1987 و بر اساس پورشه 911 کررا 3.2 شکل گرفت. استفاده از قطعات آلومینیومی به روف اجازه داد تا وزن خودرو را بیش از پیش کاهش دهد و با تغییرات رخ داده در پیشرانه نیز حجم آن از 3.2 به 3.4 لیتر افزایش یافت.
پیشرانه موردبحث آرایش توئین توربو داشت و از دو اینترکولر سود میبرد. با تغییرات رخ داده قدرت و گشتاور CTR یلوبرد به ترتیب به 463 اسب بخار و 553 نیوتون متر میرسید. این خودرو میتوانست در عرض 3.6 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت 338 کیلومتر در ساعت را ثبت کند که آن را به سریعترین خودروی تولیدی زمان خود بدل میکرد. تنها 29 دستگاه از روف CTR یلوبرد تولید شد و هریک با قیمت 142 هزار دلار در سال 1987 به فروش رسید.
اما آیا این خودرو واقعاً به آن اندازه خوب بود؟ در ویدئوی جدید موزه خودروی پترسن شاهد مسابقه درگ خودروی موردبحث با برخی از محصولات اسپرت افسانهای هستیم. در این درگ نسخه ACR از دوج وایپر حضور دارد، خودرویی که برای پیست مهندسی شده و پیشرانه 10 سیلندر تنفس طبیعی آن 600 اسب بخار قدرت و 759 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. نیروی تولیدی پیشرانه وایپر هم از طریق گیربکس دستی به چرخ ها میرسد. خودروی بعدی هم فراری F40 است که با هدف جانشینی 288GTO تولید شد. البته که این خودرو از رنگ مشهور روسو کورسا سود میبرد.
دو خودروی دیگر حاضر در مسابقه درگ نیز آکورا NSX پیشرانه وسط دهه 90 میلادی و پورشه 930 توربو است. البته این خودرو یک 911 توربو عادی نیست بلکه جزو اولین نمونههای خاص بازار آمریکا محسوب میشود. در این ویدئو مسابقه درگ جذابی بین روف و خودروهای اسپرت یاد شده برگزار میشود و بهترین نکته اینکه همه آنها از گیربکسهای دستی استفاده میکنند. تماشای این ویدئو را از دست ندهید!