داستان پورشه 924، ترکیبی جالب از فولکس و میتسوبیشی!

پنج‌شنبه 31 تیر 1400 - 13:30
مطالعه 5 دقیقه
Porsche 924
رقابت بین خودروسازان آلمانی چندین دهه است که به یکی از جذاب‌ترین رقابت‌ها در صنعت خودرو تبدیل شده است. اگرچه همین رقابت‌ها باعث تولید برخی از...
تبلیغات

رقابت بین خودروسازان آلمانی چندین دهه است که به یکی از جذاب‌ترین رقابت‌ها در صنعت خودرو تبدیل شده است. اگرچه همین رقابت‌ها باعث تولید برخی از بهترین خودروهای تاریخ شده‌اند، برخی نمادهای قابل‌احترام به خاطر اتحاد و همکاری به وجود آمده‌اند و این موضوع درباره پورشه 924 به خوبی صدق می‌کند.

همان‌گونه که جیسون کامیسا توضیح می‌دهد، در دهه 70 میلادی قوانینی تصویب شد که طی آن کمپانی‌های آلمانی باید نام کمپانی خود را شرح می‌دادند. پورشه همیشه به دنبال تمایز و مطرح شدن به عنوان برندی خاص بین دیگران بوده و به همین خاطر است که خودش را به عنوان یک کمپانی مشاوره مهندسی که هر از گاهی خودرو می‌سازد توصیف کرد.

فولکس‌واگن از پورشه درخواست کمک برای تولید خودروهای هیجان‌انگیز و اسپورت را داشت اما محصول نهایی باید ارزان‌قیمت می‌بود و این یعنی استفاده از قطعات موجود در سایر خودروها.

پورشه دست به کار شد و محصول نهایی یک خودرو با طراحی پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب بود که پیشرانه از ون تجاری فولکس‌واگن، گیربکس از آئودی 100 و حتی قطعاتی از بیتل، گلف و میکروباس فولکس گرفته شد؛ اما درست زمانی که قرار بود تولید این خودرو شروع شود بحران مالی و تیم مدیریتی جدید جهت‌گیری دیگری را انتخاب کردند. پروژه موردبحث که با کد EA425 شناخته می‌شد در دست مالکی بود که پول طراحی خودرو را پرداخت اما نمی‌خواست از آن استفاده کند. خب پس پورشه چه‌کار کرد؟ این شرکت محصول نهایی را خریداری نمود.

به این ترتیب جاده برای تولید پورشه 924 هموار شد و علیرغم برخی انتقادات به توانایی‌ها، این خودرو مشخصات پرفورمنس خوبی را بر جای گذاشت و به عنوان رقابتی‌ترین محصول در کلاس خود شناخته شد. البته این خودرو از وضعیت ایده آل به دور بود و انتقاداتی به سیستم تعلیق آن در بزرگراه‌های آمریکا وارد شده بود.

پورشه دوباره دست به کار شد و تصمیم گرفت تا مشکلات را سریعاً حل کند و همه‌چیز 924 را از نو طراحی نماید که این امر باعث شد خودروی بهتری تولید شود. یکی از مهم‌ترین تصمیمات درباره استفاده از پیشرانه جدید گرفته شد زیرا فولکس‌واگن موافقت کرد تا 100 هزار پیشرانه آئودی را برای 924 تولید نماید. پس از تغییراتی در پیشرانه‌های موجود آن زمان پورشه تصمیم گرفت همان پیشرانه 4 سیلندر را استفاده کند. البته پیشرانه جدید نیازمند بالانس بود تا نرم کار کند و همین امر منجر به همکاری با میتسوبیشی شد که در این کار تبحر بالایی داشت.

همین همکاری باعث شد 924 شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 7.5 ثانیه‌ای داشته باشد که دو و نیم ثانیه بهتر از قبل بود. پورشه برای گرامی داشت این واقعه تصمیم گرفت تغییراتی در طراحی این خودرو انجام دهد و حاصل کار تولید 944 بود که جایزه بهترین خودروی جهان از نظر هندلینگ را از مجله کار اند درایور دریافت کرد.

با وجود مشکلات مربوط به پرفورمنس پورشه کمی اشرافیت و لوکس بودن را به کابین 944 اضافه نمود اما قیمت‌گذاری رقابتی یک مشکل دیگر بود.

برای حل این مشکل ژرمن‌ها بدنه 944 را کنار گذاشته و پیشرانه آن را به 924 انتقال داده و مدل 924S را معرفی کردند که از نظر پرفورمنس بسیار شبیه 944 بود اما به خاطر بدنه‌ای با پهنای کمتر در سرعت‌های بالا عملکرد بهتری داشت.

در نهایت پورشه به توسعه 944 در طول سال‌ها ادامه داد و با استفاده از قطعات جدید آن را به 968 بدل نمود که خودرویی 236 اسب بخاری بود و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5.6 ثانیه‌ای داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.