درگ تسلا مدل S پلد و پورشه تایکان توربو GT؛ کدام ابرسدان برقی سریع‌تر است؟

دوشنبه 28 آبان 1403 - 13:30
مطالعه 3 دقیقه
photo_2024-11-15_17-35-04
در درگ رفت و برگشتی یا U-Drag، تسلا مدل S پلد با 1020 اسب بخار قدرت سریع‌تر خواهد بود یا پورشه تایکان توربو GT با 1092 اسب بخار؟
تبلیغات

زمانی که تسلا مدل S پلد در اوایل سال 2021 با سه موتور الکتریکی و 1020 اسب بخار قدرت معرفی شد، هیچ رقیبی را مقابل خود نمی‌دید اما این شرایط خیلی دوام نیاورد زیرا حدود یک سال و نیم بعد، لوسید با معرفی نسخهٔ سافایر از سدان الکتریکی خود، به تسلا پاسخ داد. علاوه بر این، پورشه هم بیکار ننشست و هرچند قبلاً با تایکان توربو S به رقابت با نسخه‌های پرفورمنس مدل S پرداخته بود ولی این برای مقابله با پلد کافی نبود. به همین دلیل، هم‌زمان با معرفی نسخهٔ بروز شدهٔ تایکان در اوایل سال جاری، شاهد اضافه شدن نسخهٔ پرچم‌دار جدیدی به خانوادهٔ تایکان بودیم که توربو GT نام دارد. این نسخه در پاسخ مستقیم به مدل S پلد ساخته شده است.

حال این دو سوپرسدان الکتریکی در مسابقهٔ U-Drag ادموندز به مصاف هم رفته‌اند تا مشخص شود تسلا هنوز هم می‌تواند بر تخت پادشاهی تکیه بزند یا توسط رقیب تازه‌وارد آلمانی به زیر کشیده خواهد شد. تایکان توربو GT برخلاف مدل S پلد، همچنان از دو موتور استفاده می‌کند که در حالت عادی 777 اسب بخار قدرت و 1160 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. هرچند این اعداد اختلاف زیادی را با 1020 اسب بخار قدرت و 1425 نیوتن متر گشتاور تسلا نشان می‌دهند ولی توربو GT از حالت ویژه‌ای بنام بوست بهره می‌برد که خروجی موتورها را به 1092 اسب بخار و 1340 نیوتن متر افزایش می‌دهد. بدین ترتیب، خروجی موتورهای هردو رقیب بسیار به هم نزدیک خواهد بود درحالی‌که از لحاظ وزن، تسلا حدود 130 کیلوگرم سبک‌تر است.

با آغاز مسابقه، در مسیر مستقیم دو خودرو تقریباً شانه‌به‌شانهٔ هم پیش می‌روند هرچند که در ادامه تسلا کمی عقب می‌افتد. هنگام دور زدن و در مسیر بازگشت به خط شروع اما شرایط برای تسلا بدتر می‌شود و با اختلاف زیادی پشت تایکان قرار می‌گیرد. برای اینکه همه‌چیز عادلانه باشد، راننده‌ها جابجا می‌شود و مسابقه یک‌بار دیگر تکرار می‌شود. این بار اما در مسیر برگشت فاصلهٔ دو خودرو بسیار به هم نزدیک‌تر است هرچند که تسلا بازهم حریف سدان آلمانی‌ها نمی‌شود.

بااین‌حال، اعداد و ارقام نشان از عملکرد نزدیک دو خودرو دارد. هرچند در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت تایکان با 2.1 ثانیه به میزان قابل‌توجهی از تسلا با 2.4 ثانیه سریع‌تر است ولی این اختلاف در پایان 400 متر با 9.3 ثانیه برای پورشه و 9.4 ثانیه برای مدل S، به تنها یک‌دهم ثانیه می‌رسد. در پایان مسیر U-Drag هم تایکان توربو GT تایم 28.8 ثانیه را به ثبت می‌رساند درحالی‌که مدل S پلد این کار را در 29.3 ثانیه انجام می‌دهد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

تسلا مدل S پلد

تایکان توربو GT

قوای محرکه

سه موتوره

دو موتوره

قدرت

1020 اسب بخار

1092 اسب بخار

گشتاور

1425 نیوتن متر

1340 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

دو سرعته

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

وزن

2180 کیلوگرم

2313 کیلوگرم

قیمت پایه

91,380 دلار

231,995 دلار

قیمت تست‌شده

111,380 دلار

242,292 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.