آیا تسلا مدل Y در پیست حریف پورشه ماکان GTS می‌شود؟

سه‌شنبه 4 بهمن 1401 - 12:30
مطالعه 3 دقیقه
maxresdefault
تسلا مدل Y و پورشه ماکان GTS هردو 440 اسب بخار قدرت دارند اما این دو کراس‌اوور در پیست در برابر هم چه عملکردی خواهند داست؟
تبلیغات

پورشه چندین دهه را صرف توسعه و پرورش وجههٔ خود به‌عنوان سازندهٔ خودروهای اسپرت کرده و این شخصیت اسپرت را می‌توان در تمام محصولات این شرکت یافت. حتی پورشه ماکان که یکی از دو شاسی‌بلند این شرکت است، به عملکرد خوب در پیست و وفاداری به میراث پورشه شهرت دارد. در ویدئوی جدید فیفت گیر اما خودروی بسیار متفاوتی در برای ماکان قرار گرفته است. این ماشین تسلا مدل Y است. یک کراس‌اوور الکتریکی ساخت شرکتی که سابقهٔ بسیار کمتری نسبت به پورشه دارد و تخصص خاصی در ساخت مدل‌های اسپرت نداشته است.

بااین‌حال، این دو خودرو که قرار است در پیست باهم به رقابت بپردازند، مشخصات بسیار مشابهی دارند. ماکان حاضر در اینجا از نوع GTS و مدل Y از نوع دوربرد AWD است. هردوی این کراس‌اوورها 440 اسب بخار قدرت و حدود 2 تن وزن دارند. البته پورشه با شتاب صفرتاصد 4.2 ثانیه، سریع‌تر از رقیب آمریکایی است و شش‌دهم ثانیه زودتر از مدل Y به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت 275 کیلومتر بر ساعتی ماکان GTS نیز بسیار از مدل Y با 215 کیلومتر بر ساعت بیشتر است.

همچنین با توجه به هندلینگ چابک‌تر پورشه و تمرکز بیشتر روی پرفورمنس، انتظار می‌رود حتی با وجود شباهت‌های روی کاغذ، ماکان GTS در پیست بسیار سریع‌تر از رقیب الکتریکی باشد. ویدئوی فیفت گیر همین موضوع را نشان می‌دهد اما در پایان یک دور پیست، پورشه آن‌قدرها هم که انتظار می‌رفت جلوتر از مدل Y نیست. تفاوت لپ تایم این دو خودرو نزدیک به 3.5 ثانیه است که نمی‌تواند خبر خیلی بدی برای تسلا باشد زیرا مدل Y در برابر خودرویی قرار گرفته که بسیار بیشتر روی پرفورمنس تمرکز دارد.

مجری فیفت گیر و رانندهٔ سابق مسابقات اتومبیلرانی «جیسون پلاتو» از احساس خوب مدل Y در پیست شگفت‌زده شده و آن را به خاطر فرمان تیز و دقیق و کنترل خوب بدنه تحسین می‌کند هرچند که ترمزها را ناامیدکننده می‌داند. وی ابتدا با تسلا رانندگی می‌کند و سپس وقتی پشت فرمان ماکان می‌نشیند تمام کارهایی که این کراس‌اوور اسپرت آلمانی بهتر انجام می‌دهد را ذکر می‌کند. پلاتو همچنین در مورد ماکان الکتریکی آینده هم بسیار هیجان‌زده به نظر می‌رسد زیرا این یک کراس‌اوور برقی اختصاصی خواهد بود که باید همچنان ژن اسپرت پورشه را داشته باشد. این خودرو در ابتدا قرار بود امسال به بازار عرضه شود اما به دلیل مشکلات نرم‌افزاری این کار تا سال 2024 به تعویض افتاده است.

کپی لینک

مشخصات فنی

 

تسلا مدل Y دوربرد

پورشه ماکان GTS

پیشرانه

الکتریکی دو موتوره

2.9 لیتری V6 توئین توربو

قدرت

440 اسب بخار

440 اسب بخار

وزن

2003 کیلوگرم

1960 کیلوگرم

شتاب صفرتاصد

4.8 ثانیه

4.2 ثانیه

حداکثر سرعت

215 کیلومتر

275 کیلومتر

قیمت

54,990 پوند

64,470 پوند

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.