گرما ندادن بخاری ماشین | دلایل اصلی خوب گرما ندادن بخاری ماشین در زمستان چیست؟

پنج‌شنبه 27 شهریور 1404 - 08:40
مطالعه 5 دقیقه
خوب گرما ندادن بخاری ماشین
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و پدال هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
علت گرما ندادن بخاری ماشین چیست؟ از کمبود مایع خنک‌کننده تا خرابی ترموستات، رادیاتور بخاری و پمپ آب؛ روش‌های عیب‌یابی و رفع مشکل را بخوانید.
تبلیغات

 

کپی لینک

گرما ندادن بخاری ماشین؛ مشکل از کجا است؟

آیا تابه‌حال پیش آمده است که در اوج سرما بخاری ماشین شما به جای هوای گرم، فقط باد سرد به شما بزند؟ این سوال ذهن خیلی از رانندگان را در روزهای برفی و یخ‌زده مشغول می‌کند. حقیقت این است که مشکل خوب گرم نکردن بخاری ماشین نشانه‌ای از خرابی در سیستم خنک‌کننده، رادیاتور یا حتی قطعات حیاتی موتور است. بر همین اساس برای این که بدانید علت گرما ندادن بخاری ماشین چیست، باید بخش‌های مختلفی از خودرو را بررسی کنید.

کپی لینک

دلایل اصلی گرما ندادن بخاری ماشین

در سرمای زمستان انتظار داشتن بخاری گرم و مطبوع در خودرو چیزی است که هر راننده‌ای به آن نیاز دارد؛ اما وقتی گرما ندادن بخاری ماشین رخ می‌دهد، تجربه رانندگی به سرعت تبدیل به چالشی آزاردهنده می‌شود. این مشکل ریشه در اختلال در گردش مایع خنک‌کننده، خرابی ترموستات، گرفتگی رادیاتور بخاری یا نقص در پمپ آب دارد و حتی هوای محبوس در مدار خنک‌کننده انتقال حرارت را مختل می‌کند.

شناسایی دقیق دلیل هر اختلال، بررسی قطعات مرتبط و استفاده از لوازم یدکی اورجینال، بهترین راهکار برای بازگرداندن گرمای مناسب به کابین است. رانندگانی که به این جزئیات توجه می‌کنند، می‌توانند بدون صرف هزینه‌های اضافی و آسیب به موتور، مشکل گرما ندادن بخاری ماشین را از بین ببرند. در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

کپی لینک

نشتی یا کمبود مایع خنک‌کننده؛ ریشه اصلی سرمای کابین

اگر سطح مایع خنک‌کننده پایین باشد، بخاری خودرو نمی‌تواند وظیفه خود را انجام دهد. نشتی از شلنگ‌ها یا ترک‌های ریز در رادیاتور باعث افت سطح آب شده و در نتیجه حرارت کافی به بخاری منتقل نمی‌شود. در این شرایط چک کردن سطح ضد یخ و استفاده از لوازم یدکی استاندارد برای تعویض شلنگ یا رادیاتور اهمیت بالایی دارد. نادیده گرفتن این مشکل جوش آوردن موتور را نیز به همراه دارد.

مهم‌ترین نشانه‌های کمبود مایع خنک‌کننده عبارت‌اند از:

·    کاهش سریع سطح آب رادیاتور یا قمقمه

·    روشن شدن چراغ هشدار دمای موتور روی آمپر

·    بخاری فقط باد سرد یا نیمه‌گرم می‌دمد

·    ایجاد لکه‌های سبز یا نارنجی زیر خودرو (اثر ضد یخ نشت‌ کرده)

·    بالا رفتن دمای موتور در ترافیک یا حرکت طولانی

کپی لینک

خرابی ترموستات؛ عاملی که معمولا نادیده گرفته می‌شود

ترموستات مسئول ثابت نگه‌داشتن دمای موتور است. وقتی این قطعه از کار می‌افتد، موتور در دمای پایین کار می‌کند و بخاری هرگز به گرمایش ایده‌آل نمی‌رسد. رانندگان زیادی با این مشکل مواجه می‌شوند؛ اما دیر متوجه ارتباط آن با بخاری می‌شوند. در این شرایط انتخاب ترموستاتی اورجینال جلوی هزینه‌های سنگین بعدی را می‌گیرد.

نشانه‌های خرابی ترموستات شامل موارد زیر می‌شوند:

·    دیر گرم شدن موتور حتی پس از رانندگی طولانی

·    عقربه دمای آب همیشه پایین‌تر از حالت نرمال است

·    بخاری بعد از ۱۵ دقیقه هم گرمای مطلوب ندارد

·    مصرف سوخت خودرو بالاتر از حد معمول می‌رود

·    افت توان موتور در روزهای خیلی سرد

·    در برخی موارد باز ماندن ترموستات باعث کاهش بازده بخاری می‌شود

کپی لینک

گرفتگی رادیاتور بخاری؛ دشمن پنهان بازدهی

با گذشت زمان ذرات معلق و رسوبات موجود در آب رادیاتور مسیر رادیاتور بخاری را مسدود می‌کنند. در این شرایط گرما ندادن بخاری ماشین به دلیل عدم انتقال گرما به کابین است. در نتیجه رادیاتور باید شسته شده یا کاملا تعویض شود. شما همان‌طور که برای قطعات مصرفی مثل خرید طلق چراغ به کیفیت و اصالت توجه می‌کنید، برای رادیاتور بخاری هم باید خرید قطعات مطمئن و اصل در اولویت باشد تا این مشکل آسیب‌های بیشتری وارد نکند.

در صورت مشاهده نشانه‌های زیر باید به فکر رفع مسدود رادیاتور ماشین خود باشید:

·    خروج هوای بسیار ضعیف یا ولرم از دریچه‌ها

·    تفاوت محسوس گرمای بخاری سمت راننده و شاگرد

·    نیاز به رانندگی طولانی برای کمی گرم شدن بخاری

·    وجود بوی ماندگی یا زنگ‌زدگی هنگام روشن کردن بخاری

·    رادیاتور بخاری در لمس یک طرف داغ و طرف دیگر سرد است

·    کاهش تدریجی کارایی بخاری در طول ماه‌های زمستان

کپی لینک

پمپ آب معیوب؛ گردش ناقص و افت گرما

پمپ آب وظیفه چرخاندن مایع خنک‌کننده در موتور و بخاری را دارد. خرابی بلبرینگ‌ها یا نشتی آب از بدنه پمپ این چرخه را مختل می‌کند. نتیجه این است که بخاری ماشین در روزهای سرد، هوای ولرم یا حتی سرد می‌دمد. بهترین اقدام تعویض سریع پمپ با نمونه اصلی از مراکز معتبر لوازم یدکی است.

از مهم‌ترین نشانه‌های پمپ آب معیوب عبارت‌اند از:

·    صدای غیر عادی، زوزه یا ضربه از محل پمپ آب

·    افزایش سریع دمای موتور در حالت سکون یا ترافیک

·    نشت آب از اطراف پمپ یا تسمه

·    بخاری در دور موتور پایین گرما ندارد؛ ولی در دور بالا کمی گرم‌تر می‌شود

·    کاهش سطح ضدیخ بدون دلیل مشخص

·    شل شدن یا لغزش تسمه پمپ آب

کپی لینک

نقص در سیستم برقی فن بخاری؛ وقتی باد گرم نمی‌وزد

حتی زمانی که تمامی اجزای سیستم خنک‌کننده سالم هستند، گرما ندادن بخاری ماشین ناشی از نقص در فن بخاری است. سوختن موتور فن، خرابی مقاومت یا قطع اتصال سیم‌ها هوای گرم را به کابین انتقال نمی‌دهد. در این شرایط انجام تست برق‌کشی دقیق و بررسی تخصصی قطعات برقی ضروری است تا مشکل شناسایی شده و با استفاده از لوازم یدکی استاندارد رفع شود.

در صورت مشاهده نواقص زیر سیستم برقی فن بخاری ایراد دارد:

·    عدم خروج هرگونه هوا از دریچه‌ها حتی با دمای بالا

·    کار نکردن بخاری در یکی از دورها (مثلا دور ۱ و ۲ خراب ولی ۳ و ۴ فعال)

·    قطع و وصل ناگهانی فن در حین کار

·    شنیدن بوی سوختگی یا سیم داغ از پشت داشبورد

·    لرزش یا صدای غیر عادی در هنگام روشن بودن فن

·    فیوز فن بخاری به‌صورت مرتب می‌سوزد

کپی لینک

هوا گرفتن سیستم خنک‌کننده؛ اختلالی ساده اما جدی

هواگیری ناقص پس از تعویض آب یا تعمیر سیستم خنک‌کننده مانع از چرخش کامل مایع می‌شود. این مشکل به‌ظاهر کوچک، از رایج‌ترین دلایل خوب گرم نکردن بخاری ماشین به‌شمار می‌رود؛

نشانه‌های هوا گرفتن سیستم خنک‌کننده در زیر آمده‌اند:

·    نوسان غیر عادی عقربه دمای آب بین بالا و پایین

·    شنیدن صدای شرشر یا قل‌قل آب از پشت داشبورد

·    بخاری گاهی گرم و گاهی سرد می‌دمد بدون تغییر تنظیمات

·    جوش آوردن ناگهانی خودرو در ترافیک

·    سطح آب رادیاتور پر است؛ اما بخاری کارایی ندارد

·    مشاهده حباب در قمقمه یا در زمان باز کردن در رادیاتور

کپی لینک

روش‌های عیب‌یابی بخاری خودرو

عیب‌یابی بخاری خودرو نیازمند بررسی دقیق و گام‌به‌گام است تا بتوان دلیل اصلی گرما ندادن بخاری ماشین را شناسایی و مشکل را رفع کرد. این فرایند با بررسی سیستم خنک‌کننده، قطعات مکانیکی و بخش‌های برقی شروع شده و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض قطعات مرتبط انجام می‌شود.

روش‌های اصلی عیب‌یابی بخاری خودرو عبارت‌اند از:

·    بررسی سطح مایع خنک‌کننده و وجود هرگونه نشتی در رادیاتور و شلنگ‌ها

·    تست عملکرد ترموستات برای اطمینان از رسیدن موتور به دمای مناسب

·    بازبینی رادیاتور بخاری و شست‌وشوی آن در صورت گرفتگی یا رسوب

·    بررسی پمپ آب و اطمینان از گردش صحیح مایع خنک‌کننده

·    تست سیستم برقی فن بخاری و مقاومت‌های مرتبط برای اطمینان از دمیدن هوا

·    هواگیری کامل مدار خنک‌کننده برای حذف حباب‌ها و برگرداندن جریان طبیعی مایع

کپی لینک

با قطعات یدکی اورجینال بست یدک کیفیت بخاری خود را تضمین کنید

اگر می‌خواهید زمستان امسال را بدون دغدغه رانندگی کنید و از سردی کابین خلاص شوید، باید قطعات معیوب بخاری خودرو را با اطمینان و کیفیت تضمین‌ شده تعویض کنید. بست یدک با ارائه طیف متنوعی از لوازم یدکی اورجینال و خدمات مشاوره تخصصی، امکان انتخاب دقیق قطعه مناسب برای خودروهای ایرانی را فراهم کرده است. 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.