رپورتاژ

تحقق اهداف کرمان موتور حتی بدون سایپا

در میانه میدان شایعات واگذاری سایپا، کرمان موتور با دست پر وارد شده و پیشنهاد خود را مبنی بر اینکه حاضر است همه سهام سایپا را بخرید یا سهام خود را نیز بفروشد، بازی خرید سایپا را طوری طراحی کرده که همچنان برنده باشد. این همان بازی برد-برد است که مدیرعامل این شرکت در دومین نامه‌اش به رئیس‌جمهور به‌روشنی ترسیم کرده: چه سایپا واگذار شود، چه این اتفاق نیفتد کرمان موتور قصد دارد برنده این بازی باشد.

در میان هیاهوی اخیر درباره خریدار جدید سایپا و شایعات پیرامون قطعی شدن این انتقال، مدیرعامل کرمان موتور با انتشار متنی، ضمن تأکید بر توانمندی‌های این شرکت، برنامه‌های خود را برای آینده سایپا تشریح کرد؛ هرچند تأکیدی تلویحی در متن وجود دارد مبنی بر اینکه اهداف کرمان موتور حتی بدون سایپا نیز قابل تحقق خواهد بود.

این دومین موضع گیری سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور در مورد خرید سایپاست و در آن به نامه سه ماه قبل این شرکت به رئیس جمهور مبنی بر آمادگی این شرکت برای خرید سهام سایپا اشاره شده است. در متن جدید اما، ضمن اشاره به تجربه بیش از ۳۰ ساله کرمان موتور در صنعت خودروی کشور و همکاری با خودروسازان بین‌المللی مانند جنرال موتورز، فولکس‌واگن و هیوندای، اعلام شده است که این شرکت آمادگی دارد با به دست آوردن سهام مدیریتی سایپا، ظرف پنج سال آینده بزرگ‌ترین گروه خودروسازی کشور را تشکیل داده و آن را به جمع ۱۰ خودروساز برتر جهان برساند.

اما بخش دوم نامه، حاوی نکته‌ای کلیدی است؛ فیروزی با بیان اینکه: «منتظر تصمیمات هستیم، اما آماده‌ایم راه خود را برویم.» تصریح می‌کند «اگر تصمیم مناسبی درباره واگذاری سهام سایپا اتخاذ نشود، کرمان موتور آماده است سهام در اختیار خود را واگذار کرده و منابع حاصل را صرف اجرای برنامه‌های راهبردی برای تبدیل شدن به قدرتمندترین خودروساز خاورمیانه کند.»

در برابر فضای پر از شایعات، رویاپردازی‌ها و بعضاً عددسازی‌های غیرواقعی درباره فروش سایپا، کرمان موتور یک بازی برد-برد را طراحی و معرفی کرده است. این شرکت به فروشنده و خریداران دیگر اعلام می‌کند «یا سهام مدیریتی سایپا را در اختیار می‌گیرد و گروهی جدید در صنعت خودرو ایران شکل می‌دهد، یا با فروش سهام موجود، سرمایه‌اش را در مسیر توسعه مستقل و تولید هدفمند به کار خواهد گرفت.»

به عبارتی، این نامه هم پیامی به رقبا دارد و هم هشداری به تصمیم‌گیران؛ است که اگر حاضر نباشند بر اساس داشتن اهلیت مالکیت سایپا را واگذار کنند کرمان موتور از سهام داری سایپا خارج شده و مسیر رشد خود را ادامه خواهد داد. فیروزی تأکید کرده است که کرمان موتور در مسیر افزایش ظرفیت تولید، گسترش زنجیره تأمین، سرمایه‌گذاری جدید و تبدیل شدن به ارزنده‌ترین خودروساز خاورمیانه، هیچ‌گونه تعللی نخواهد داشت.

برنامه‌ریزی کرمان موتور برای رساندن تولید به سقف ۵۰۰ هزار دستگاه تا سال ۱۴۰۷، پیش از این آغاز شده بود. به گفته فیروزی، در صورت واگذاری مناسب سهام سایپا، خروجی این برنامه می‌تواند دو برابر شود. در غیر این صورت، نیازی به سهامداری در یک خودروساز دیگر وجود ندارد و به جای حبس سرمایه در منابع بورسی با فروش سهام سایپا به‌سمت توسعه زیرمجموعه‌های خود شرکت حرکت خواهد کرد.

در مجموع، نامه جدید فیروزی را می‌توان تلاشی شفاف برای روشن کردن صحنه بازی دانست؛ بدون سایپا هم مسیر ادامه دارد، اما اگر فضا فراهم باشد، کرمان موتور می‌تواند تصویر بزرگ‌تری از آینده صنعت خودرو در ایران ترسیم کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Saeed

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    هر چقدر در این ۳۰ سال بقول خودتان ، گل سرسبد صنعت خودروسازی کشور شدید، از این به بعد هم خواهید شد. نه پلتفرم به روز و کامل، نه تحقیقات و توسعه ، نه خط مشی منسجم و آینده نگر، تنها کارتان شده برید چین و محصولات بعضا گمنام و دست چندم رو بصورت CKD و بعضا SKD وارد کشور کنید وبا چند برابر قیمت حتی بروزترین و لوکس ترین محصولات اروپایی به مردم بفروشید. حداقل از پاکستان یاد میگرفتید که اگر هم بسمت تکنولوژی چین رفت ، محصول بروز اون رو وارد کشور کرد. فقط کمی تامل و تفکر آقایان : کافیست اخبار امروز خاورمیانه رو بخونید و ببینید معنی سرمایه گذاری و وارد کردن تکنولوژی بروز یعنی چه…

    موافقم 42
    مخالفم 2
  2. حجت‌اله براهنی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (164 ديدگاه)

    دیگه سر هم کردن یه سری زباله چینی و بعدش داخلی سازی و گرون‌تر فروختنشون که نشد برنامه و هدف!! یه‌جوری میگن انگار الان دارن پلتفرم و موتور توسعه می‌دن.

    موافقم 19
    مخالفم 3
  3. ashkanyp

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (130 ديدگاه)

    شما هنوز ماشین سال پیش مردمو تحویل ندادی ثبت نام جدید میکنی هر وقت تونستی به قولای قبلت عمل کنی قول جدید هم میتونی بدی

    هرچند این ثبت نام کردن مردم خودش بلای بازار خودرو هست و فرصت گرون فروشی داده به همه

    موافقم 14
    مخالفم 1
  4. D.H

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (38 ديدگاه)

    برای من همیشه یه سوال وجود داشته و اون اینکه مگه نمیگن این شرکت ها خصوصی خوب اگه خصوصی واقعا مالک این مجموعه کیه و با این همه تحمیل کردن خودرو های درجه سه چهار چینی به قیمت های گزاف و ….. چرا اسمشون جزو ثروتمند ترین های ایران در لیست نیست واقعا اگه کسی می دونه و می‌تونه به سوالم جواب بده ، لطفاً جواب بده

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. amir-mr

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (432 ديدگاه)

      امیدوارم کامنتم تایید بشه.
      مالک اصلی گروه کرمان موتور خاندان هاشمی رفسنجانی هستش،که تو کل مملکت نفوذ دارن،کرمان موتور هم یکی از دارایی های بی شمار خاندان هاشمی محسوب میشه.

      موافقم 13
      مخالفم 3
  5. علی ===

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (54 ديدگاه)

    بد نیست. سایپا به کرمان موتور واگذار بشه و ایران خودرو هم به مدیران خودرو یا یک شرکت دیگه تا بازار در انحصار این دو شرکت قرار بگیره و چهار تا خودرو نسبتا ارزون که به دست مردم می رسید هم از دسترس خارج بشه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. صابر

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سی سال هیچ کاری نکردن و کاملا اتفاقی همین الان تصمیم کرفتن که چه کنند و چه و چه. بعدا با پا پس میزنه با دست پیش میکشه!!

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. منصور

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پراید ۶۹۵۰۰۰۰۰تومنی هرسال یک چیزی اضافه می‌کرد.من خودم هرسال ۵۰۰ هزار تومن کمتر از بازار ماشینم می‌فروختم و باز ۶میلیون نهصد و پنجاه تومن یکی صفر.
    اگه داخلی و ساخت میهن عزیزمونه چرا ۲۰۰برابر شد.مگه اینم وارد میکنن مافیای خودرو.خدا همتون لعنت کنه من تو ۱۸ سالگی ماشین صفر تا سال ۱۳۸۸ میخریدم از اون موقع همون ماشین .نه مسافرت میتونم برم نه تعمیرگاه.گیربکسش ۱۶میلیون خرج داره یادمه سانتافه سال ۱۳۸۱این قیمت بود

  8. Genius

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1362 ديدگاه)

    کاش طرحی نو دراندازند…..پتانسیل مغز داخلی همینیه که داریم میبینیم. ایکاش یک دلسوزی بود حالا که بحث فروش سایپا داغه میرفت و با چانگانی ها جوینت ونچر میشد. تصور کنید cs55plus بجای کوئیک r بیاد رو خط مونتاژ سایپا-پارس خودرو این یک تحول عظیم در مقیاس صنعت نابود ایران خواهد بود ولی اینکه کرمان موتور بشه مالک سایپا یعنی ادامه روند قبلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا