پروتون

مشخصات مدلهای جدید پروتون

پروتون جنتو GEN2

این خودرو یک ماشین چهار در خانوادگی کوچک و زیباست که توسط مهندسین لوتوس مورد ارتقای فنی قرار گرفته است. این اتوموبیل شبیه سایر خودروهای خانوادگی کوچک نیست و طراحی آن اسپرت و جدید است. موتور ۱۶۰۰ سی سی Campro 110 اسب بخار نیرو ایجاد می کند که برای جثه کوچک آن مناسب است. طراحی صندوق عقب به دو صورت ناچ بک و لیفت بک است که در مدلهای لیفت بک ، شیشه عقب و درب صندوق یکپارچه اند. طراحی داخلی آن بسیار اسپرت و مدرن است و شکل فرمان از روی خودروهای مسابقه ای الهام گرفته شده و تجهیزات مناسبی نیز در آن به چشم می خورد. عیب عمده آن در این بخش استفاده بیش از حد از پلاستیک معمولی است که کیفیت مورد انتظار را ندارد. این خودرو توسط زاگرس خودرو مونتاژ و عرضه می گردد. ارزانترین مدل آن در بازارهای جهانی ۸۹۹۹ یورو و گرانترین آن ۱۱۷۹۵ یورو قیمت دارند. در بازار ایران، مدل دنده اتوماتیک آن ۲۴۵۰۰۰۰۰ تومان و مدل عادی ۲۲۸۰۰۰۰۰ تومان توسط نمایندگی فروخته می شوند.

Proton Gen2 پروتون جنتو

پروتون Gen2 یک مدل گاز سوز نیز دارد که با گاز مایع کار می کند و به نام اکولوژیک ecologic معروف است اما در ایران موجود نمی باشد.

مشخصات فنی:

تعداد سیلندرها و آرایش: چهار سیلندر خطی
قطر و کورس پیستون: ۸۸*۷۸
حجم موتور: ۱۵۹۸ سی سی
تعداد سوپاپ ها : ۱۶ سوپاپ
حداکثر قدرت موتور: ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور
حداکثر گشتاور: ۱۴۸ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۵(دنده ای) ۱۳(اتوماتیک)
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر
ابعاد لاستیک ها:۱۹۵/۵۵R15
وزن خودرو: ۱۱۷۵ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت: ۵۰ لیتر
ترمز ها: چهارچرخ دیسکی(ABS) (EBD)

Proton Gen-2 dashboard

امکانات:

امکانات آن شامل پنجره های برقی، آینه های برقی، چراغ مه شکن، کیسه هوای دوگانه، اسپویلر عقب، تهویه مطبوع با فیلتر گرده، پخش CD و …

پروتون Savvy

کمبود فضای پارک در شهرها و ترافیک روزافزون ، گرایش به خودروهای کوچکتر و مدلهای هاچ بک را افزایش داده است. پروتون سوی (savvy) بدین منظور وارد بازار رقابت گردیده است. طراحی آن نسبت به سایر خودروهای هاچ بک نوآورانه و متمایز و با وقار می باشد. موتور آن ۱.۲ لیتری و ۱۶ سوپاپه می باشد که ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۵ نیوتون متر گشتاور تولید می کند که برای این خودرو ۵ درب انتظار زیادی را ایجاد نمی کند! حداکثر سرعت آن ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن ۱۳.۹ ثانیه برای مدلهای دنده دستی می باشد. مصرف سوخت ترکیبی آن ۵.۷ لیتر اعلام گردیده است.

Proton Savvy

امکانات آن شامل دو عدد ایربگ، سیستم پخش به همراه بلوتوث، تهویه مطبوع، قفل مرکزی، چرخهای آلیاژی، پنجره های برقی، ترمز ABS+EBD و … می باشند. قیمت آن نیز در بازارهای جهانی  ۶۸۰۰ تا ۷۴۰۰ پوند می باشد.

Proton Savvy پروتون

پروتون ساگا SAGA

پروتون ساگا پر فروشترین خودرو ساخت این کمپانی است که تاکنون بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه از آن را صادر نموده است. نسل سوم این خودرو چهار در خانوادگی کوچک تغییرات عمده ای را بخود دیده است و بزودی در داخل ایران نیز جانشین مدلهای قدیمی پروتون ویرا خواهد شد. این خودرو دارای یک موتور ارتقا یافته چهار سیلندر Campro 16 سوپاپ آن به حجم ۱۳۰۰ سی سی بوده که ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۲۰ نیوتون متر گشتاور ایجاد می کند. گیربکس آن در دو نوع دستی و اتوماتیک خواهد بود. مصرف سوخت آن نیز ۶ لیتر تا ۶.۳ لیتر برای مدلهای مختلف دستی و اتوماتیک برای هر صد کیلومتر پیمایش ترکیبی اعلام گردیده است.

proton saga

این خودرو رقیب مستقیم اتوموبیلهایی نظیر تندر L90 و کیا ریو و ۲۰۶ آریان خواهد بود. زاگرس خودرو قیمت ۱۹ میلیون برای مدل دنده دستی و ۲۱ میلیون برای مدل اتوماتیک را درنظر گرفته است.

پروتون ساگا

از مزایای این خودرو فضای مناسب برای ۴ نفر، صندوق بار جادار و موتور جدید می باشند. معایب آن نیز کیفیت بسیار پایین قطعات داشبورد، ایمنی پایین و طراحی بدنه نه چندان جدید است.

پروتون saga se

حداکثر سرعت این خودرو در تیپ های مختلف متفاوت است به طوری که تیپ MT این خودرو در مدل های N-line، B-line و M-line حداکثر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است که برای رسیدن به شتاب صفر تا صد نیازمند ۱۳ ثانیه زمان است، اما تیپ AT این خودرو در مدل های B-Line و M-Line می توانند به سرعت ۱۵۰کیلومتر در ساعت برسد و برای رسیدن به شتاب صفر تا صد نیازمند ۱۴.۵ ثانیه زمان هستند. همچنین N-Line را می توان کم آپشن ترین مدل SAGA نامید که از آپشن های مانند ریموت درب، ایربگ راننده، کمربند ایمنی پیش کشنده، شیشه برقی جلو، آینه برقی، تنظیم ارتفاع صندلی، سنسور عقب و مه شکن جلو بی بهره است اما M-line در هر دو تیپ مختلف را می توان مدل فول این خودرو دانست به طوری که این دو مدل علاوه بر داشتن تمام آپشن های مذکور از تجهیزات ایمنی مانند ایربگ و ABS نیز بهره مند است.

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

جواد عقیلی

مهندسی پتروشیمی خوندم اما عاشق دنیای خودرو هستم. موسس و سردبیر پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۷۵ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ویرا دارم واقعا عالیه خیلی کم مصرف و کم اصطحلاکه هندلینگشم عالیه سر پیچ نیازی به سرعت کم کردن نیست مثل سفره ماهی میچسبه ب زمین سواری و کیفیت قطعاتشم ۱۰۰۰ تا به خانواده پژو میارزه

    موافقم ۲
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا