نسل جدید پروتون پرسونا معرفی شد

سه‌شنبه 9 شهریور 1395 - 07:30
مطالعه 13 دقیقه
2016-Proton-Persona-1.6L-Launch-17-990x557
شرکت خودروسازی مالزیایی پروتون برای ما ایرانیان کاملاً آشناست چراکه چند سال پیش محصولات این شرکت توسط زاگرس‌خودرو در ایران مونتاژ شده و به بازار...
تبلیغات

شرکت خودروسازی مالزیایی پروتون برای ما ایرانیان کاملاً آشناست چراکه چند سال پیش محصولات این شرکت توسط زاگرس‌خودرو در ایران مونتاژ شده و به بازار عرضه می‌شدند. یکی از محبوب‌ترین و شاخص‌ترین محصولات پروتون، هاچ‌بک اسپرت Gen-2 بود که در ایران‌ هم عرضه شد و طرفداران خاص خود را پیدا کرد. این خودرو در سال 2004 معرفی شد. سپس در سال 2007 پروتون نسخهٔ سدان جنتو را بانام پرسونا به بازار عرضه کرد. پرسونا که در حقیقت نسخهٔ سدان ‌همان مدل جنتو محسوب می‌شد، در کلاس C قرار داشت و در اصل به‌عنوان جایگزین نسخهٔ سدان مدل ویرا به بازار آمد. سال 2012 بااینکه سدان جدید Preve به‌عنوان جایگزین پرسونا معرفی شد اما بااین‌حال پروتون همچنان به تولید پرسونا به‌عنوان نسخه‌ای ارزان‌قیمت از Preve ادامه داد.

حال پس از گذشت نزدیک به یک دهه از معرفی نسل اول پرسونا، پروتون به‌تازگی در تاریخ 23 آگوست 2016 (دوم شهریور) نسل دوم این خودرو را معرفی کرده است. نسل دوم پرسونا بر روی پلت‌فرم هاچ‌بک کوچک Iriz ساخته‌شده و درواقع نسخهٔ سدان Iriz محسوب می‌شود. البته پروتون به جهت تمایز این دو خودرو از یکدیگر کارهای زیادی انجام داده است. همچنین نسل دوم پرسونا کوچک‌تر از نسل اول شده و هم‌اکنون خودرویی در کلاس B محسوب می‌شود. بااین‌وجود، این سدان کلاس B به‌طور مستقیم جایگزینی برای پرسونای قدیمی 9 ساله به‌حساب می‌آید.

در پرسونای جدید اول‌ازهمه کوچک‌تر بودن آن نسبت به سلفش جلب‌توجه می‌کند. با طول کلی 4.39 متر، عرض 1.72 متر و فاصلهٔ بین دو محور 2.55 متر (مشابه هاچ‌بک Iriz)، نسل دوم پرسونا کوتاه‌تر و کم‌عرض‌تر از نسل اول شده است درحالی‌که با ارتفاع 1.55 متر بلندتر از مدل قدیمی کلاس C خود است. بااین‌حال مهندسان پروتون ادعا می‌کنند که فضای داخلی نسل جدید پرسونا نسبت به قبل کمتر نشده است.

بیرون

در بیرون، پرسونای جدید به‌عنوان نسخهٔ سدان هاچ‌بک ایریز دارای تعدادی از ویژگی‌های استانداردی مانند چراغ‌های جلوی هالوژن، سنسورهای پارک جلو، آینه‌های جانبی نصب‌شده روی درها، جلوپنجرهٔ کرومی، پروژکتور عقب و رینگ‌های 15 اینچی با لاستیک‌های 185 می‌باشد. تیپ‌های Executive و Premium مجهز به پروژکتورهای جلو و اسپویلر عقب هستند درحالی‌که چراغ‌های جلوی اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای صرفاً در تیپ پریمیوم ارائه می‌شوند.

 

داخل

در داخل، تمامی مدل‌های پرسونا دارای تریم بژ-مشکی‌رنگ هستند اما تیپ استاندارد و Executive با صندلی‌های پارچه‌ای عرضه می‌شوند درحالی‌که تیپ پریمیوم مجهز به صندلی‌های چرمی است. صندلی‌های عقب نیز به‌صورت دوتکه و با ترکیب 60 به 40 طراحی‌شده‌اند اما این ویژگی هم فقط در تیپ پریمیوم وجود دارد؛ و بازهم صرفاً تیپ پریمیوم، پرسونا مجهز به یک صفحه‌نمایش لمسی شده است. ارتقاء کلیدی نسل دوم پرسونا افزایش حجم صندوق بار آن است به‌گونه‌ای‌که با حجم 510 لیتر، 40 واحد نسبت به صندوق بار 470 لیتری نسل قبلی خود افزایش پیداکرده است.

عملکرد

مانند پرسونای قدیمی، تمامی مدل‌های نسل جدید هم تنها با یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر عرضه می‌شود. این دقیقاً همان موتوری است که در هاچ‌بک ایریز هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. پیشرانهٔ DOHC پرسونا با تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت در 5750 rpm و 150 نیوتن متر گشتاور را در 4000 rpm دارد.

پروتون می‌گوید این موتور با مصرف سوخت 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر 13 درصد کارآمدتر موتورهای قدیمی این شرکت است. هرچند این عدد رسماً مورد آزمایش قرار نگرفته است اما پروتون مدعی شده که این رقم واقعی است. البته برای رسیدن به این عدد مهندسان پروتون سرعت خودرو را روی 90 کیلومتر در ساعت ثابت نگه‌داشته‌اند بنابراین انتظار می‌رود مصرف سوخت در شرایط رانندگی واقعی به بیش از 6 لیتر در هر صد کیلومتر افزایش پیدا کند.

پرسونای جدید در 10.9 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد که تقریباً یک ثانیه کمتر از نسل قبلی است. برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های جلو نیز دو گیربکس 5 سرعتهٔ دستی و CVT در نظر گرفته‌شده است. در پرسونا ECU مجدداً تنظیم‌شده که موجب بهبود شتاب و پاسخ دریچهٔ گاز گردیده است اما همچنان نالهٔ موتور به گوش می‌رسد هرچند که خودرو کمی سرزنده‌تر از ایریز احساس می‌شود.

ایمنی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نسل جدید پرسونا، ایمنی درخور توجه آن است. البته هاچ‌بک ایریز توانست از سازمان آ س آن انکپ (ASEAN NCAP) هر پنج ستارهٔ ایمنی را کسب کند و به دلیل اینکه پرسونا نیز ساختار یکسانی با ایریز دارد آن‌هم هر پنج ستارهٔ ایمنی را دریافت نموده است. تمامی تیپ‌های این سدان کامپکت مالزیایی مجهز به سیستم‌ ایمنی VCD پروتون (کنترل دینامیک خودرو) و سیستم ایمنی فعال شامل ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل کشش (ESC) و ترمز کمکی تپه (HHA) هستند. سیستم کنترل دینامیک خودرو با هدف جلوگیری یا به حداقل رساندن خطرات ناشی از یک حادثهٔ بالقوه طراحی‌شده است. VCD همواره فرمان و ترمزها را کنترل می‌کنند و اگر لغزش خودرو را تشخیص دهد به‌صورت خودکار سرعت را کاهش داده و ترمزها را فعال می‌کند تا اطمینان حاصل نماید که راننده کنترل خودرو را حفظ کرده است.

در تیپ استاندارد و Executive دو ایربگ وجود دارد درحالی‌که تیپ پریمیوم مجهز به شش ایربگ شده است. همچنین در تمامی مدل‌ها ترمزهای جلو از نوع دیسکی و عقب کاسه‌ای هستند. اگرچه ممکن است این نوع ترمز یک گام به عقب به نظر رسد اما درواقع عملکرد ترمزها حدود 10 درصد بهتر از نسل قبلی شده است به‌گونه‌ای که نسل قبلی پرسونا از سرعت 100 کیلومتر در ساعت در 44.6 متر متوقف می‌شد درحالی‌که این عدد در نسل جدید به 41.1 متر کاهش‌یافته است.

قیمت

نسل جدید پروتون پرسونا درمجموع با شش رنگ خارجی قرمز، مشکی، سفید، خاکستری، نقره‌ای و قهوه‌ای عرضه می‌گردد درحالی‌که گارانتی 5 سال یا 150 هزار کیلومتر برای آن در نظر گرفته‌شده است. قیمت این خودرو نیز در پایین‌ترین مدل از 46,350 رینگت (11,450 دلار) شروع‌شده و نهایتاً به 59,350 رینگت (14,660 دلار) برای بالاترین مدل می‌رسد.

 

مشخصات فنی

Proton Persona 2016

تیپ

استاندارد MT

استاندارد CVT

Executive

پریمیوم

پیشرانه

1.6 لیتری چهار سیلندر DOHC

قدرت

107 اسب بخار

گشتاور

150 نیوتن متر

شتاب صفرتاصد

10.9 ثانیه

گیربکس

5 سرعته دستی

CVT

قیمت (رینگت)

46,350

49,350

55,350

59,350

قیمت (دلار)

11,450

12,200

13,670

14,660

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.