لوتوس و بخشی از پروتون توسط جیلی خریداری شد

شنبه 6 خرداد 1396 - 11:30
مطالعه 3 دقیقه
Proton-&-Lotus
شرکت خودروسازی چینی جیلی در حال گسترش زیرمجموعه‌های خود است. این شرکت نه‌تنها به تولید و عرضهٔ خودرو تحت برند خودش می‌پردازد که مالک ولوو و شرکت...
تبلیغات

شرکت خودروسازی چینی جیلی در حال گسترش زیرمجموعه‌های خود است. این شرکت نه‌تنها به تولید و عرضهٔ خودرو تحت برند خودش می‌پردازد که مالک ولوو و شرکت تاکسی لندن هم هست درحالی‌که به‌تازگی برند جدید Lynk & Co را نیز تأسیس نموده است. حال این گروه خودروسازی چینی به‌زودی دو برند دیگر را هم به زیرمجموعه‌های خود اضافه خواهد کرد.

چند وقتی بود که خبر می‌رسید شرکت مالزیایی DRB-Hicom که مالک شرکت خودروسازی پروتون است قصد دارد این شرکت را به فروش برساند. این در حالی است که پروتون خود مالک شرکت بریتانیایی لوتوس هم هست و هر شرکتی که اقدام به خرید پروتون می‌کرد مالک لوتوس هم می‌شد. دراین‌بین جیلی یکی از شرکت‌هایی بود که برای خرید پروتون ابراز تمایل کرد. حالا اعلام شده که طی قراردادی، جیلی نیمی از سهام پروتون را به همراه مالکیت کامل لوتوس از DRB-Hicom خریده است. البته شرایط نهایی و جزئیات این قرارداد هنوز در حال بررسی بوده و انتظار می‌رود تا ماه جولای اعلام گردد.

همچنین هنوز معلوم نیست که آیا جیلی به خرید تنها نیمی از سهام پروتون اکتفا خواهد کرد یا اینکه کل این شرکت مالزیایی را از DRB-Hicom خواهد خرید. بااین‌حال آنچه که مسلم به نظر می‌رسد این است که مالکیت لوتوس برای پنجمین بار طی سه دههٔ گذشته تغییر کرده است. چراکه این شرکت در سال 1986 به یکی از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز تبدیل شد، سپس در سال 1993 توسط مالک جدید بوگاتی آقای «رومئو آرتیولی» خریداری شد، بعدازآن وی به دلیل مشکلات مالی، لوتوس را به پروتون فروخت و نهایتاً در سال 2012 نیز شرکت DRB-Hicom پروتون را به همراه لوتوس خریداری کرد.

دومین پیشنهاد خرید پروتون از سوی گروه پژو-سیتروئن مطرح شد اما حالا مشخص شده است که جیلی نهایتاً توانسته در این زمینه رقیب فرانسوی را مغلوب کرده و مالکیت پروتون را به همراه لوتوس به دست آورد. در حال حاضر پروتون در کنار خودروهای خودش، به تولید محصولات ری‌بج شده (تغییر برند داده‌شده) از دیگر خودروسازان هم برای فروش در بازار محلی مالزی می‌پردازد اما مسائل کیفی، مشکلاتی را برای این برند مالزیایی ایجاد کرده‌اند. پروتون در مالزی دو کارخانه با ظرفیت تولید سالانهٔ 400 هزار دستگاه در اختیار دارد که هم‌اکنون در سطحی بسیار پایین‌تر از پتانسیل خود در حال کار هستند.

اما خریداری پروتون توسط جیلی می‌تواند به این شرکت کمک کند تا مشکلات خود را برطرف کرده، حضور خود را در خارج از مالزی افزایش داده و برخی از بازارهای ازدست‌رفتهٔ خود را باز پس گیرد. همچنین پروتون می‌تواند با ارائهٔ برخی از تکنولوژی‌های خاص خود در بازارهای فرمان راست غیر از مالزی همچون بریتانیا، هند و استرالیا نیز به رقابت بپردازد. از سوی دیگر اگر آنچه برای ولوو پس از خریداری شدن توسط جیلی اتفاق افتاد برای لوتوس هم روی دهد می‌توان گفت زیر چتر جیلی، آیندهٔ مثبتی در انتظار این برند افسانه‌ای بریتانیایی خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.