آیا ماشین فرمول یک فتل، غیرقانونی است؟
سیستم کنترل کشش در مسابقات فرمول یک از سال ۲۰۰۹ ممنوع شده است، ولی برخی عقیده دارند که نفر اول مسابقات قهرمانی، سباستین فتل در ماشین ردبول از نوعی سیستم کشش در ماشین خود استفاده میکند. این امر پس از آن شک برانگیز شد که سباستین فتل در مسابقات جایزه بزرگ دور سنگاپور، بیش از دو ثانیه از نفر قبل از خود، یک دور را سریعتر طی میکرد.
رئیس سابق تیم ردبول، جیانکارلو میناردی که این بحث را به انداخته است، هنگام تماشای دور سنگاپور از کناره زمین، موتور ساخت شرکت رنو در ماشین فتل را غیر عادی دانست و گفت: «صدا بسیار شبیه به صدای موتورهایی بود که در فصلهای گذشته از سیستم کنترل کشش استفاده میکردند».
قهرمان سابق و راننده سابق تیم مرسدس-بنز، لوئیس همیلتون، اتهام میناردی را تأیید میکند و فتل را سریعتر از حالت معمول میداند و فاصلهٔ ۲۰ متری او با دیگر رقبا، برایش باورکردنی نیست. آخرین باری که کسی میتوانست چنین کاری انجام دهد، فصلهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ بود که سیستم کنترل کشش در ماشینها وجود داشت.
پاسخ فتل به این موضوع کاملاً سبکبالانه و طعنهآمیز بوده، به طوری که گفته است که وی اعتقاد دارد که ردبول سیستم کشش بهتری نسبت به رقبایش در اختیار دارد و برای اولین بار از آنها در دور سنگاپور استفاده کرده است!
قهرمان سابق و یکی از رقیبان، فرناندو آلونسو، این قضیه را رد میکند و دلیل صدای ماشین رد را تست زمستانهٔ ماشین میداند. این ماشین تمام مراحل بازرسی قبل از مسابقه را برای این فصل گذرانده است. راننده تیم مرسدس، نیکو رزبرگ نیز که در دور تعیین خط سنگاپور، پشت سر فتل در جای دوم ایستاد، این موضوع را قبول ندارد و جلو زدن فتل را ناشی از واکنشهای سریع وی در رانندگی و همچنین طراحی گلگیر جلو میداند.