هر آنچه باید از گرندپری سنگاپور بدانیم
هر آنچه باید از جایزهبزرگ سنگاپور بدانیم. از زمان برگزاری تا برندگان پیشین خلیج مارینا، تمام اطلاعات کلیدی و آمارهای سنگاپور را برای شما گردآوردهایم.
پیست خیابانی خلیج مارینا: حبس شگفتانگیز نور
مسابقهی شبانهی فرمول یک را پیش رو داریم اما رقابت در شب و در زیر نورهای مصنوعی رانندگان را نگران نمیکند. 23 پیچ در هر دور انتظار مردانی را میکشد که پشت مَرکبهای سریع خود نشستهاند، هیچ پیستی در تقویم حاضر فرمول یک بهاندازه سنگاپور پرپیچ نیست، حال گرمای هوا و رطوبت بسیار زیاد در مجاورت خلیج را نیز در نظر بگیرید؛ ترکیب وحشتناکی که نهتنها استقامت بدن رانندگان را به چالش میکشد، بلکه پا را از آن نیز فراتر نهاده، وارد عرصهی رقابت ذهنی شده و تمرکز و قدرت ذهن آنها را نیز در بوتهی آزمایش قرار میدهد.
دستاندازهای بسیاری وجود دارد، موقعیتهای سبقتگیری اندک هستند و دیوارهای فراموشنشدنی هرگز از رانندگان دور نمیشوند. حضور اتوموبیل ایمنی حداقل برای یکبار در هر مسابقه امری طبیعی است و شکی در آن نیست که تنها بهترین رانندگان برندگان این رقابت سخت خواهند بود.
پیچ کلیدی: پیچ شماره 7
یکی از معدود فرصتهای سبقتگیری در سنگاپور پیچ شماره 7 است. پیچ 90 درجهی چپگردی که بعد از سریعترین بخش پیست قرار دارد، رانندگان بعد از پیچ شماره 6 طولانی و راستگرد، درست در پایان اولین منطقه DRS به آن میرسند. آنها با دنده 8 و در سرعتی بالغبر 320 کیلومتر در ساعت، بعد از ترمز شدید برای این پیچ، باید بهسرعت 120 کیلومتر در ساعت و دنده 3 برسند. اشتباه کردن در این ترمز گیری شدید، درحالیکه در حال استفاده از DRS برای سبقت از رقیبتان هستید، کار سختی نیست و تجربه نیز این حرف را ثابت کرده. کافی است مسابقههای 2010 و 2011 را دوباره ببینیم تا به این پیچ ایمان بیاوریم. جایی که لوئیس همیلتون با مارک وبر و فیلیپه ماسا برخورد داشت.
مسابقهی قهرمانان
برد دنیل ریکاردو، مکس ورستپن و یا والتری بوتاس در شب یکشنبه، نشانهی خوبی خواهد بود، زیرا برندگان سنگاپور یا قهرمان فرمول یک بودهاند یا بعدازآن قهرمان شدهاند. البته پیروزی بر سباستین فتل در سنگاپور، با توجه به مهارت بیرقیب او در این پیست، و اتوموبیل فراری SF70H او که عاشق پیستهای پرپیچوخم است، کار سختی به نظر نمیرسد.
ردبول و پادشاهی متزلزل سنگاپور
در 9 سال سن گرندپری سنگاپور، هیچ تیمی بیشتر از ردبول، برنده این رقابت نشده. اما هرکدام از دو تیم پیشتاز کنونی، برنده رقابت امسال شوند، در کنار یاران میلتون کِین، دارای بیشترین برد در سنگاپور خواهند شد. باید اضافه کنیم که پیروزی قبلی ردبول و درواقع تنها پیروزی 2017 این تیم اتریشی، در پیستی خیابانی در آذربایجان بود، پس نمیتوان ریکاردو یا ورستپن را از رقابت یکشنبه کنار گذاشت. شاید هم بیگانه دیگری موفق به برد در این پیست شود. به یاد بیاوریم که رنو در سال 2008 با رانندگی فرناندو آلونسو در سنگاپور به پیروزی رسید، درحالیکه قبل از آن هیچ پیروزی را از ابتدای فصل به چنگ نیاورده بود.
سومین خوششانسی ریکاردو؟؟
در میان رانندگان حاضر، فتل و همیلتون دوسوم پول پوزیشنهای سنگاپور را درو کردهاند. از بقیه رانندگان کنونی، تنها فرناندو آلونسو و فیلیپه ماسا هرکدام یکبار نبرد سنگاپور را از بهترین جایگاه آغاز کردهاند. نزدیکترین فرد به رده اول دنیل ریکاردو بوده. او مسابقه 2014 را از جایگاه سوم شروع کرد و 2015 و 2016 را نیز از رده دوم استارت زد. حال سؤال این است که آیا ریکاردو میتواند یک پله بالاتر از دو سال گذشته قرار گیرد؟ با عملکردی که او در ایتالیا از خود نشان داد، این امکان کاملاً وجود دارد.
کسی میتواند دهمین نفر باشد؟
تنها یک نفر بیش از 200 دور، پیشتاز سنگاپور بوده؛ سباستین فتل. این رکورد حتی در صورت مسابقه ندادن فتل هم شکسته نخواهد شد. ازنظر تئوری، تنها فرناندو آلونسو ممکن است سومین عضو باشگاه صدتاییها شده و در کنار لوئیس همیلتون و سباستین فتل، بیش از 100 دور پیشتازی در سنگاپور داشته باشد. اما محتملترین اتفاق این است که فرد جدیدی اولین سکوی خود را در سنگاپور بهدست آورده و دهمین عنوان دار سنگاپور شود، زیرا تابهحال تنها 9 راننده موفق به کسب سکو در سنگاپور شدهاند.
حرف حساب
دنیل کِویات:
دیر خوابیدن حس تعطیلات را به من میدهد. اما به من اعتماد کنید؛ قطعا ما در تعطیلات نیستیم.
یکی از عجایب سنگاپور مسابقه در شب است. ساعت جهانی مسابقه همزمان با مسابقات برگزارشده در اروپاست(16:30 بهوقتتهران). این یعنی دیر بیدار شدن از خواب در صبح، رفتن به پیست در اواسط عصر و در آخر شام خوردن ساعت 3 بامداد و خوابیدن در سحر. معمولاً هتل اتاقهایی با پنجرههای کاملاً پوشیده برای این مواقع ارائه میکند. دنیل کویات از این شرایط خوشش میآید. همچنین استبان اکن نیز موافق مسابقه شبانه است. او گفته:
این، آخر هفته موردعلاقه من است. من کسی هستم که خیلی میخوابم و در سنگاپور میتوانم روزی 12 ساعت بخوابم.
فتل در پی هفتمین سکو
با بردهای فتل در سنگاپور، تعجبی ندارد که او بیشترین سکو را در اینجا بهدست آورده باشد. او "آقای ثبات" سنگاپور است و دوسوم مسابقههای سنگاپور را روی سکو رفته. آقای ثبات دیگر سنگاپور، آلونسو است که همیشه در خیابانهای خلیج مارینا درخشیده. اولین پیروزی 2008 خود را در سنگاپور بهدست آورده و در 2010 نیز، برای دومین بار پیروز این جایزهبزرگ شده است. اما بهاحتمال بسیار زیاد، همیلتون به رکورد آلونسو در سنگاپور خواهد رسید. درواقع اگر کسی غیر از 5 نفر حاضر در تصویر بالا به روی سکو برود، دهمین سکو دار سنگاپور خواهد بود.
دهمین مسابقه نفسگیر
در اولین مسابقه جایزهبزرگ سنگاپور در 2008، فرناندو آلونسو بعد از سانحه همتیمیاش در اولین مسابقه جایزهبزرگ شب فرمول یک تاریخ اول شد. پس از 2008، سنگاپور به یکی از نفسگیرترین مسابقات تقویم سالانه فرمول یک تبدیل شد. قبل از 2008 نیز سنگاپور با موتوراسپورت بیگانه نبود؛ بین سالهای 1961 تا 1973 در پیست خیابانی Thomson Road برگزار میشد.
زمانبندی جایزهبزرگ سنگاپور
درست است که سنگاپور در سمت دیگر دنیا قرار دارد، اما با مسابقه شبانه، زمان جهانی جایزهبزرگ سنگاپور با جایزهبزرگهای اروپایی یکی است و این مسابقه راس ساعت 16:30 روز یکشنبه 26 شهریور آغاز خواهد شد.
امیدواریم از دیدن این مسابقه زیبا لذت ببرید.
منبع: وب سایت فرمول 1