توافق نهایی مکلارن و رنو بر سر پیشرانه
تیمهای McLaren Racing و Renault Sport به توافق نهایی رسیدند. طبق این توافق، رنو برای سالهای 2018، 2019 و 2020 تأمینکننده پیشرانه مکلارن خواهد بود. این قرارداد همچنین به همکاری نزدیک مهندسین و تکنسینهای رنو و مکلارن اشاره میکند.
مکلارن تاکنون در 814 جایزهبزرگ شرکت کرده و رنو بهعنوان تأمینکننده پیشرانه در 591 جایزهبزرگ حضورداشته است. بعد از سالها حضور مکلارن و رنو در رقابتهای فرمول یک، این اولین همکاری مشترک این دو تیم بزرگ است.
دلیل تمایل مکلارن به استفاده از موتورهای رنو معلوم است؛ رنو در طول دوران فرمول یک خود موفق به ساخت پیشرانههایی شده که قهرمان فرمول یک شدهاند، هم برای تیم خود و هم برای بقیه تیمها. رنو هم با همکاری با دومین تیم پرافتخار فرمول یک، خواهد توانست در سطح بهتری رقابت کرده و توسعه پیشرانههای خود را بهبود بخشد. همکاری مکلارن و رنو، همکاری است که میتواند رقابت بهتری در فرمول یک ایجاد کند.
شیخ محمد بن عیسی آل خلیفه رئیس تیم مکلارن عنوان کرد:
رنو همانند مکلارن سازندهای است که DNA فرمول یک در آن جریان دارد. رنو مفهوم توربو شارژر را در 1977 به فرمول یک معرفی کرده، با موتورهای توربو دار و بدون توربو برنده مسابقات فرمول یک شده و یکی از پیشگامان عرصه تکنولوژی در فرمول یک است.همکاری رنو و مکلارن بسیار جذاب است، اما مهمترین موضوع این است که ما بعد از این همکاری در شرایطی برابر با بقیه استفادهکنندگان از موتور رنو قرار خواهیم داشت و رقابتی پایاپای صورت خواهد گرفت.ما در مکلارن انگیزه و توانایی تبدیلشدن به تیمی رقابتی در 2018 را داریم. حال موتور رنو این امکان را به ما میدهد که قدم بزرگی روبهجلو برداریم.
زاک براون، مدیر اجرایی گروه مکلارن نیز عنوان داشت:
قرارداد امروز پایداری و آرامش لازم برای توسعه شاسی 2018 را برای ما به ارمغان خواهد آورد. مکلارن همیشه همکاری خوبی با تأمینکنندههای موتور خود داشته. ما نهایت تلاش خود را برای تبدیل پیشرانه رنو به پیشرانه قهرمان مسابقات فرمول یک خواهیم کرد.
از طرفی مدیر هوندا اعلام کرد که این تصمیم، بهترین تصمیم برای ادامه فرمول یک برای هر دو شرکت مکلارن و هونداست. تاکاهیرو هاشیگو همچنین عنوان کرد گرچه از این که همکاری با مکلارن بهخوبی پیش نرفت ناراحت است، اما ماندن این دو تیم در کنار یکدیگر هم برای هیچکدام خوب نیست.
متأسفانه باید راه خود را از مکلارن جدا کنیم. ما اعتقادداریم تصمیم گرفتهشده، بهترین تصمیم برای هر دو شرکت است. از طرف هوندا از هواداران تشکر زیادی میکنم. همچنین از تیم مکلارن و رانندهها نیز به خاطر همکاری که از 2015 با ما داشتند تشکر میکنم.
او همچنین اضافه کرد:
هوندا تا پایان 2017، رقابت خود را با تمام توان در کنار مکلارن ادامه خواهد داد. همچنین از آغاز فصل 2018 و در سالهای بعد به رقابت در فرمول یک ادامه خواهد داد.
هوندا در فصل 2018، تأمینکننده پیشرانه تیم تورو روسو خواهد بود.