همیلتون خوش اقبال قهرمان سنگاپور پر حادثه، گزارش مسابقه فرمول یک سنگاپور
غیرمنتظرهترین مسابقه فصل در سنگاپور رقم خورد. میدانستیم بهاحتمالزیاد شاهد اتوموبیل ایمنی خواهیم بود. از شرایط غیرمنتظره هوای خلیج مارینا هم میشد فهمید که سنگاپور دوباره قصد شگفتی سازی دارد. استارت مسابقه بسیار جذاب بود. از خط اول فتل و ورستپن استارتهای متوسطی زدند. رایکونن از جایگاه چهارم و از پشت سر ورستپن استارتی بسیار عالی داشت. رایکونن در حال عبور از ورستپن بود و داشت به پیچ شماره یک نزدیک میشد. با متمایل شدن فتل -که جلوتر از بقیه بود- به چپ جهت ورود به پیچ، ورستپن نیز به چپ متمایل شد. در این لحظه رایکونن هنوز کامل از ورستپن عبور نکرده بود و ورستپن با لاستیک عقب رایکونن برخورد کرد. بعدازاین برخورد جلوی اتوموبیل رایکونن به راست متمایل شد و به کنار اتوموبیل فتل برخورد کرد. اما برخورد فراریها شدید نبود و فتل به راه خود ادامه داد.
در این لحظه و در پیچ اول، همیلتون که استارت خوبی داشت تلاش میکرد تا از سمت راست از فتل سبقت بگیرد. از طرفی رایکونن که پس از برخورد کنترل اتوموبیل خود را ازدستداده بود در پیچ برخورد سختی با ورستپن داشت و سپس اتوموبیل ورستپن از کنار به آلونسو برخورد کرد. آلونسو هم شروع بسیار خوبی داشت و بعد از عبور از بوتاس داشت از تصادف عبور میکرد که این برخورد صورت گرفت. اما این برخورد تأثیر زیادی بر اتوموبیل او نداشت و آلونسو با امید به مسابقه ادامه داد. او امید داشت در این پیست نتیجه خوبی بهدست آورد و عملکرد خوب آلونسو در باران هم مکمل این وضعیت بود.
تنها چند پیچ لازم بود تا تمام امیدهای فراری بعد از 2 مسابقه بد از بین برود.فتل دچار هرز گردی شده و تعادل قسمت عقب را از دست داد. سپس موفق به کنترل شرایط نشد و به دور خود چرخید و بعد از برخورد قسمت جلوی اتوموبیل با دیوار، بال جلو را کاملاً از دست داد. او که درحالیکه به سمت عقب حرکت میکرد، ردهها را از دست داد و تمام اتوموبیلها از او عبور کردند. فتل تلاش کرد تا به مسابقه برگردد اما اتوموبیل او قادر به برگشت نبود و مجبور شد از مسابقه کنارهگیری کند. بدین ترتیب در کمتر از 30 ثانیه، بدترین گرندپری فصل برای سرخ پوشان مارانلو رقم خورد.
اما تنها چند دور طول کشید تا هوندا تمام امیدهای آلونسو را برای چندمین بار در این فصل بر باد دهد. آلونسو دوباره با مشکل در موتور روبرو شده و از مسابقه کنار رفت. اما به نظر میرسید وندورن با موتور اتوموبیل خود مشکلی ندارد.
در دور 11، کویات درصدد سبقت از مگنوسن بود. سبقت او از مگنوسن در پیچ 4 کامل شد، اما چند پیچ بعد لاستیکهای جلوی او قفل شد و با دیوار برخورد کرد. این برخورد باعث حضور دوباره اتوموبیل ایمنی در پیست شد. با آمدن اتوموبیل ایمنی به پیست اکثر رانندهها اقدام به تعویض لاستیک کردند. ریکاردو اولین کسی بود که از فرصت استفاده کرده و لاستیک خود را تعویض کرد. اکثر رانندگان اقدام به نو کردن لاستیک اینترمدیت یا تعویض لاستیک بارانی با اینترمدیت کردند که با توقف بارش باران و خشک شدن تدریجی پیست این اقدام امری طبیعی بود.
گویا باران دیگر قصد باریدن نداشت. با خشک شدن تدریجی قسمتهایی از پیست، برخی رانندگان از دورهای 20 به بعد، اقدام به تعویض لاستیک با نرمترین نمونه یعنی آلتراسافت کردند. زمانهایی که آلتراسافتها ثبت میکردند، تقریباً برابر بازمان ثبتشده با لاستیکهای اینترمدیت بود. با خشکتر شدن پیست بالاخره همیلتون پیشتاز هم در دور 30 لاستیک خود را عوض کرد.
در این لحظات، سریعترین دورهای زیادی به نام رانندگان مختلف ثبت شد. هر چه شرایط به سمت خشکتر شدن پیش میرفت و لاستیکهای همیلتون و ریکاردو گرمتر میشد، ثبات دو راننده پیشتاز بیشتر شده و سریعترین دورها را به نام خود ثبت میکردند.
در دور 38 این بار اریکسون بود که باعث سومین حضور اتوموبیل ایمنی در پیست شد. او که اسپین شد -به دور خود چرخید- و به دیوار برخورد کرد. اتوموبیل ایمنی برای چند دور دیگر وارد پیست شد و رانندگان دوباره به هم رسیدند. سپس دوباره در شروع مجدد، همیلتون فاصله زیادی با ریکاردو ایجاد کرد. در ابتدا قرار بود اتوموبیلها 61 دور را طی کنند. اما در این صورت، زمان مسابقه بیشتر از 2 ساعت میشد، به همین دلیل شمارش معکوس مسابقه شروع شد و حدود 30 دقیقه تا انتهای مسابقه مانده بود.
در ادامه لوئیسس همیلتون دوباره سریعترین دورها را ثبت کرد و حتی رکورد پیست را که در اختیار ریکاردو بود جابهجا کرد. ریکاردو که در تمرینات بسیار بهتر از رانندگان مرسدس عمل کرده بود، در مسابقه نتوانست به همیلتون برسد و در جایگاه دوم به کار خود پایان داد. ولتری بوتاس که حتی به ریکاردو نزدیک شده بود، بعد از ریکاردو از خط گذشت و سوم شد.
جدول نهایی مسابقه سنگاپور
رده | راننده | تیم | زمان |
1 | Mercedes | 2:03'23.543 | |
2 | 4.507 | ||
3 | Mercedes | 8.800 | |
4 | Toro Rosso | 22.822 | |
5 | Force India | 25.359 | |
6 | Renault | 27.259 | |
7 | 30.388 | ||
8 | Williams | 41.696 | |
9 | Haas | 43.282 | |
10 | Force India | 44.795 | |
11 | Williams | 46.536 | |
12 | Sauber | 2 laps | |
Haas | |||
Renault | |||
Sauber | |||
Toro Rosso | |||