ورشتاپن، پیروز مسابقه پرحادثه ایمولا
دومین مرحله از مسابقات فرمول یک فصل 2021 در پیست امیلیا رومانیای ایتالیا و زیر بارش باران آغاز شد. بارشی که باعث غافلگیری تیمها شد. پول پوزیشن ایمولا به همیلتون رسیده بود و پشت سر او دو راننده ردبول به ترتیب پرز و ورشتاپن قرار داشتند. لکلرک نیز برای فراری جایگاه چهارم را کسب کرده بود.
استارت با سبقت چالشبرانگیز ورشتاپن از همیلتون در دومین پیچ همراه بود که با آسیب جزئی باله جلوی خودروی مرسدس همراه بود. نیکلاس لطیفی در همین دور ابتدا اسپین کرد و کمی بعد با مزپین تصادف و سپس با دیواره پیست برخورد نمود که باعث ورود خودروی ایمنی به جریان مسابقه شد. خیس بودن پیست باعث اسپینهای متعدد رانندگان میشد ازجمله اسپین و برخورد میک شوماخر به دیواره پیست که با از دست دادن باله جلوی او همراه بود.
خروج سیفتی کار باعث تغییری در رده بنده پیشتازان نشد. تنها لکلرک بود که در رتبه خوب سوم حتی در زمانهایی به همیلتون هم حمله کرد اما سپس بهشدت عقب افتاد. استراتژی تغییر تایرها از بارانی به نوع مدیوم مهمترین چالش در نیمه مسابقه بود. تصمیمی که ابتدا توسط سباستین فتل از آستون مارتین گرفته شد. اما حتی چندین بار زدن سریعترین دور توسط فتل با این تایرها برای او که یک دور عقب افتاده بود فایدهای نداشت.
اما کلکسیون وقایع الاتفاقیه در دور سی و یکم شروع شد. همیلتون با تایرهای جدید خود چسبندگی خود را از دست داد و از پیست خارج شد. مدت بسیار زیادی برای دنده عقب رفتن و ورود دوباره خودروی او به پیست طول کشید. اما در همین زمان والتری بوتاس و جرج راسل با هم برخورد و از پیست خارج و با دیواره برخورد کردند. برخوردی که باعث از بین رفتن کامل هر دو خودرو و ورود دوباره خودروی ایمنی شد. در همین زمان همیلتون از فرصت استفاده کرد و باله آسیب دیده خودروی خود را تعویض نمود. با این حال شدت وقایع و انبوه قطعات باقی مانده در پیست باعث اهتزاز پرچم قرمز شد.
استارت مجدد مسابقه برای همیلتون از رده نهم صورت گرفت. در حالی که ورشتاپن، لکلرک و نوریس سه رده اول بودند. با شروع دوباره، همیلتون ردههای از دست داده را با سبقتهایی تماشایی پس گرفت. این در حالی بود که فاصلهای که ورشتاپن از رقبا باز کرده بود. حمله و دفاع رقبا در پشت سر ورشتاپن لحظاتی هیجانانگیز و تماشایی را رقم زده بود.
ورشتاپن با کسب قهرمانی در این گرندپری، امتیازات خود را در جدول این فصل با همیلتون برابر میکرد. در این میان کسب تک امتیاز سریعترین دور میتوانست پیشتاز امتیازی را تعیین کند. این امتیاز نهایتاً به همیلتون رسید تا او همچنان در صدر جدول بماند با این حال و با فاصله تنها یک امتیازی، هیجان در صدر جدول حفظ شده است. لوئیس همیلتون با وجود دفاع جانانه نوریس در دورهای آخر، رتبه دوم را از آن خود کرد. مرسدس امتیازات بوتاس را در این مسابقه از دست داد اما شانس آورد که راننده دوم ردبول هم امتیازی کسب نکرد.
لندو نوریس با کسب مقام سوم برای مکلارن، یک جایگاه ارزشمند را ثبت کرد. او همچنین بهترین راننده روز از نظر تماشاگران نیز شناخته شد. رانندههای فراری هم با وجود نوسان در عملکرد مخصوصاً توسط ساینز، رتبههای قابل قبولی به دست آوردند.