فرمول یک دراماتیک باکو، کابوس ورشتاپن و رستگاری پرز
مسابقات فرمول یک به همسایگی ایران رسیده و دور ششم آن در باکوی آذربایجان برگزار شد. تعیین خط با پرچم قرمز به علت تصادف استرول و جیوویناتزی درنهایت به چارلز لکلرک رسیده بود تا او دومین پول پوزیشن پیاپی خود را به دست آورد اما این بار هم همانند مسابقه قبلی، شانس چندانی با او یار نبود.
پشت سر لکلرک، همیلتون و ورشتاپن قرار داشتند. نبرد این دو در صدر جدول به مرحله بسیار داغی رسیده و برای نخستین بار، ورشتاپن از رقیب انگلیسی خود پیش افتاده بود. همین موضوع در بین دو تیم مرسدس و ردبول نیز اتفاق افتاد و پس از سالها یکهتازی مرسدس، ردبول توانسته بود تاج پادشاهی را از سر این تیم بردارد.
استارت مسابقه بدون تغییر خاصی در رده تیمها زده شد اما خیلی زود همیلتون و سپس ورشتاپن با سبقت از لکلرک، قدرت خودروهای خود را به رخ کشیدند. همیلتون میتوانست با حفظ پیشتازی در این مسابقه، رده از دست رفته خود در جدول را نیز پس بگیرد اما داستان به همین نحو ادامه نیافت. با اولین پیتاستاپ همیلتون، هر دو راننده ردبول در جلوی او قرار گرفتند. دلیل این امر، زمان 4.6 ثانیهای پیت استاپ همیلتون دربرابر تایم فوقالعاده 1.9 ثانیهای ورشتاپن بود. مدیریت همیلتون توسط پرز و عدم توان همیلتون در عبور از او هم باعث باز شدن فاصله زیادی بین او و راننده اول مسابقه شد.
به نظر میرسید که خودروهای مرسدس در این مسابقه از سرعت کافی برخوردار نیستند. عملکرد بوتاس حتی بسیار فاجعهبار بود و بهراحتی از خودروهای ضعیفتر نیز جا میماند.
اما کابوس و فاجعه برای ردبول و ورشتاپن در دور 47 اتفاق افتاد. او که تنها 4 دور به پیروزی در این مسابقه نیاز داشت، با سر خوردن روی پیست بر اثر ترکیدن تایر و از دست دادن کنترل خودرو، به دیواره پیست برخورد کرد و از دور مسابقه خارج شد.
این حادثه باعث نمایش پرچم قرمز در دور 49 در مسابقه شد و خودروها همگی به پیت لین هدایت شدند. تقریباً بعد از 20 دقیقه توقف مسابقه، خودروها دوباره به خط استارت هدایت شدند. در این هنگام انتظار میرفت تا همیلتون رقابتی سخت برای کسب قهرمانی مسابقه و بازگرداندن تاج پادشاهی فصل برای خود داشته باشد.
اما اتفاقات دراماتیک مسابقه حتی در دور آخر هم ادامه یافت و این بار باوجود سبقت اولیه همیلتون، او در پیچ اول با قفل شدن ترمز از مسیر خارج شد و به رده آخر مسابقه سقوط کرد. بدین ترتیب بدشانسی و کابوس برای همیلتون نیز تکرار شد.
بدین ترتیب پادشاهی مکس در این مسابقات باوجود از دست دادن کابوس وار مسابقه با توجه به عملکرد رقیبش همچنان دوام یافت.
سرجیو پرز هم با رانندگی کم نقص و جسورانه خود توانست قهرمان مسابقه باکو باشد. چیزی که شاید خود او هم تصورش را نمیکرد. این نخستین پیروزی چکو برای ردبول و دومین پیروزی او در فرمول یک است.
سباستین فتل هم آقای خوشبخت این مسابقه بود. او برای نخستین بار از سال 2019 تاکنون توانست چند دور حتی پیشتاز مسابقه باشد. لنس استرول، همتیمی او هم با برخورد به دیواره پیست از مسابقه خارج شد و درنهایت نیز فتل توانست سکوی دومی را از آن خود کند. فتل توسط تماشاگران هم بهعنوان راننده برتر این مسابقه انتخاب شد.
پیر گسلی هم سکوی باارزش سومی را از آن خود کرد و لکلرک توانست امتیازات رتبه چهارمی را به دست آورد.
برخلاف فتل، بوتاس را باید آقای ناامیدی در این مسابقه نام داد. او حتی از کسب حداقل امتیاز برای مرسدس هم بازماند.
هرچند جنگ لفظی مدیران ردبول با مرسدس در هفته گذشته به اوج رسیده بود اما نمیتوان حتی این مسابقه را بهعنوان تحقیر و شکست نهایی تیم مرسدس دانست و باید در پیستهای پرسرعتتر بعدی و ادامه مسابقات، شاهد رقابت جذابتر این دو تیم بمانیم.