فرمول یک ایتالیا 2022 و موفقیتی دیگر برای ورستپن
رانندهی هلندی ردبول، فاصلهی چندانی با قهرمانی زودهنگام در فصل 2022 فرمول یک ندارد. مکس ورستپن با کسب سکوی نخست در جایزه بزرگ ایتالیا، مجموع امتیازات خود را به 335 رساند و فاصلهی 116 امتیازی با چارلز الکرک را ثبت کرد. این شرایط، قهرمامی ورستپن و تیم ردبول در فصل 2022 را قطعی نشان میدهند.
بهتازگی پیست مونزا ایتالیا، صد سالگی خود را جشن گرفته است. این محل، سال 1922 افتتاح شد و امروزه مسابقات فرمول یک، دو، سه و رقابتهای موتو جیپی را میزبانی میکند. مونزا گنجایش 119 هزار تماشاگر دارد. مسیر اصلی برای رقابت فرمول یک، دقیقا 3/600 مایل (معادل 5/793 کیلومتر) را شامل میشود. بالاترین سرعت ثبت شده در مونزا به روبنس باریچلو رانندهی برزیلی فراری تعلق دارد که سال 2004 به 257 کیلومتر برساعت رسید.
در پایان جایزه بزرگ مونزا 2022، مکس ورستپن توانست با زمان یک ساعت و 20 دقیقه و 27/5 ثانیه قهرمان شود. چارلز لکلرک با اختلاف 2/446 ثانیه به سکوی دوم رسید و جورج راسل نیز، روی جایگاه سوم ایستاد. کارلوس ساینز و لوئیس همیلتون، ردههای چهارم و پنجم را کسب کردند.
ردهبندی تیمهای حاضر در فرمول یک 2022 نیز، برتری واضح ردبول را نشان میدهد. این تیم پس از موفقیت ورستپن در ایتالیا، به امتیاز 545 رسید و بالاتر از فراری 406 امتیازی قرار گرفت. مرسدس و رنو در رتبههای سوم و چهارم، هماکنون 371 و 125 امتیاز دارند. تا اتمام رقابتهای جاری، 6 مسابقه در سنگاپور، ژاپن، امریکا، مکزیک، برزیل و امارات متحده عربی باقی مانده است.
خلاصهی رقابت در جایزه بزرگ مونزا 2022
امسال جایزه بزرگ ایتالیا درحالی آغاز شد که لکلرک توانسته بود بهترین رانندهی تعیین خط باشد و جلوتر از دیگران استارت بزند. ورستپن، ساینز، پرز و همیلتون نیز، ردههای بعدی را در تعیین خط کسب کردند.
پس از سبقتهای متوالی رانندگان در دورهای ابتدایی، ورستپن از دور چهارم توانست به ردهی سوم و پشت سر جورج راسل برسد. در دور پنجم، ورستپن به ردهی دوم رسید. این شرایط تا دور دوازدهم ادامه داشت و لکلرک پیشتازی خود را حفظ کرد.
دو دور 12، سباستین فتل با مشکل پیشرانه مواجه شد و کنار مسیر توقف کرد. به همین دلیل، خودروی ایمنی مجازی وارد پیست شد. اختلاف زمانی لکلرک با ورستپن هنگام فعال شدن این شرایط، 1/7 ثانیه بود. سپس مدیران فراری تصمیم گرفتند از پلن B استفاده کنند تا لاستیکهای مدیوم روی خودروی لکلرک نصب شود.
از دور 26 مسابقه، ورستپن هم تایرهای مدیوم نصب کرد و به لطف کیفیت لاستیکهای جدید، فاصلهی زمانی با پیشتاز را پیوسته، کاهش داد. لکلرک در دور 34 به پیت استاپ رفت تا اینبار تایر سافت را استفاده کند. ورستپن رانندگی با تایرهای مدیوم را ادامه داد و به ردهی اول رسید.
در دور 52، خودروی دوم استورن مارتین نیز با مشکل فنی مواجه شد تا ایمنی مجازی، مجددا در پیست فعال شود. در نتیجهی این شرایط، مسابقهی 53 دور با حضور خودروی ایمنی مجازی به پایان رسید و ورستپن در رقابتی نسبتا راحت، قهرمانی را جشن گرفت. دنیل ریکیاردو از تیم مکلارن، فرناندو آلونسو از آلفاتئوری، سباستین فتل و لانس استرول از تیم استون مارتین، چهار خودرویی بودند که موفق به اتمام مسابقه نشدند.