بررسی تمرین‌ها و تعیین خط گرندپری فرمول یک ژاپن ۲۰۲۲

شنبه 16 مهر 1401 - 09:30
مطالعه 5 دقیقه
japan qualifying f1
ژاپن خیلی زودتر از دیگر کشورهای آسیایی شروع به برگزاری رقابت‌های فرمول یک کرد و از برگزارکنندگان قدیمی فرمول یک به‌حساب می‌آید. این آخر هفته ژاپن...
تبلیغات

ژاپن خیلی زودتر از دیگر کشورهای آسیایی شروع به برگزاری رقابت‌های فرمول یک کرد و از برگزارکنندگان قدیمی فرمول یک به‌حساب می‌آید. این آخر هفته ژاپن بازهم میزبان این سری از رقابت‌ها خواهد بود جایی که منتظر هستیم مکس ورستپن با پیروزی در گرندپری ژاپن و کسب یک امتیاز سریع‌ترین دور قهرمانی خود را قطعی کند. در تقویم فرمول یک، مسابقه ژاپن برای اواخر فصل تعیین شده به همین دلیل تاکنون شاهد قهرمانی‌های زیادی در این کشور بوده‌ایم.

سوزوکا برای رانندگان، پیست چالش‌برانگیزی‌ به‌حساب می‌آید در اکثر مواقع شاهد بارش باران در حین مسابقه بوده‌ایم و همین مسئله کار را برای رانندگان و تیم‌ها سخت‌تر می‌کند. سرعت این پیست بالا است و پیچ‌های متوالی باعث شده تا رانندگان چالشی متفاوت را تجربه کنند. طول پیست سوزوکا 5.807 کیلومتر است و در چارچوب فرمول یک باید در 53 دور برگزار شود که مجموعاً به 307.471 کیلومتر می‌رسد. این پیست شامل 18 پیچ و همچنین یک ناحیه DRS می‌شود. باید اشاره کنیم که این گرندپری، مسابقه‌ی خانگی یوکی سونودا راننده‌ی ژاپنی تیم آلفاتائوری است.

پیش از بررسی تمرین‌ها و تعیین خط گرندپری ژاپن ۲۰۲۲ نگاهی به نقل و انتقال رانندگان برای سال ۲۰۲۳ می‌اندازیم. پیر گسلی راننده‌ی فعلی تیم آلفاتائوری با قراردادی چند ساله برای در فصل ۲۰۲۳ برای تیم آلپین رانندگی خواهد کرد تا در کنار استبان اکون یک تیم کاملاً فرانسوی تشکیل دهند. نیک د وریس نیز با امضای قراردادی برای سال ۲۰۲۳ به تیم آلفاتائوری پیوست. با توجه به این نقل و انتقالات فقط صندلی نیکولاس لطیفی در تیم ویلیامز خالی خواهد بود.

در تمرین اول گرندپری ژاپن ۲۰۲۲ هوا بارانی بود و فرناندو آلونسو راننده‌ی با تجربه‌ی تیم آلپین موفق به کسب رده‌ی اول شد. پس از وی نیز رانندگان فراری به ترتیب کارلوس ساینز و چارلز لکلرک رده‌های دوم و سوم را از آن خود کردند.

قرار بود که پیرلی تست لاستیک‌های فصل ۲۰۲۳ را در تمرین دوم انجام دهد اما به دلیل بارش باران در تمرین دوم، پیرلی تست لاستیک‌های فصل بعد را به مکزیک منتقل کرد در نتیجه تمرین دوم ژاپن همچنان ۹۰ دقیقه زمان برد. تمرین دوم متعلق به رانندگان مرسدس بود، جرج راسل و لوئیس همیلتون اول و دوم شدند، مکس ورستپن نیز در جایگاه سوم قرار گرفت.

آخرین تمرین در پیست سوزوکا متعلق به مکس ورستپن راننده‌ی ردبول بود. پست سر وی نیز رانندگان فراری، کارلوس ساینز و چارلز لکلرک قرار گرفتند.

در‌ اولین مرحله‌ی تعیین خط گرندپری ژاپن ۲۰۲۲ در پیست سوزوکا یوکی سونودا اعلام می‌کند که ترمز ماشین وی مشکل دارد. ظاهراً هر دو خودروی آلفاتائوری مشکل ترمز دارند و در رادیو اعلام نارضایتی می‌کنند. مرسدس‌ها خیلی دیر و با لاستیک‌های سافت وارد پیست می‌شوند. در نهایت کوین مگنوسن، لنس استرول، پیر گسلی، الکس آلبون و نیکولاس لطیفی در مرحله‌ی اول تعیین خط حذف شدند و نتوانستند به مرحله‌ی دوم راه پیدا کنند.

در مرحله‌ی دوم تعیین خط نیز دنیل ریکاردو، والتری بوتاس، یوکی سونودا، ژو گوآنیو و میک شوماخر نتوانستند زمان بهتری به ثبت برسانند و با مرحله‌ی آخر تعیین خط راه پیدا نکردند.

در آخرین مرحله‌ی تعیین خط گرندپری ژاپن ۲۰۲۲ در اولین فلایینگ لپ مکس ورستپن بهترین زمان را به ثبت می‌رساند. در آخر هم مکس ورستپن با اختلاف ۱۰ هزارم ثانیه نسبت به چارلز لکلرک موفق به کسب پل پوزیشن می‌شود. چارلز لکلرک مسابقه‌ی فردا را از جایگاه دوم و هم‌تیمی وی، کارلوس ساینز مسابقه‌ی یکشنبه‌ی ژاپن را از رده‌ی سوم شروع خواهند کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.