پیروزی فرزند فراری در مسابقات 24 ساعتی نوربرگرینگ

سه‌شنبه 2 خرداد 1402 - 04:30
مطالعه 6 دقیقه
N24 2023 winner_1024x
خودروی چدید فراری موفق شد در مسابقه 24 ساعتی در جهنم سبز، با شکستن رکوردی تازه به مقام قهرمانی برسد.فراری 296GTB تیم مسابقه‌ای «فرینکادلی ریسینگ»...
تبلیغات

خودروی چدید فراری موفق شد در مسابقه 24 ساعتی در جهنم سبز، با شکستن رکوردی تازه به مقام قهرمانی برسد.

فراری 296GTB تیم مسابقه‌ای «فرینکادلی ریسینگ» به شماره 34 توانست در رقابت «آداک توتال انرجایز 24 ساعتی نوربرگرینگ» به مقام نخست برسد. این خودرو همچنین رکورد بیشترین دور در طول این مسابقات را با 162 دور کامل و پوشش 4060 کیلومتر شکست. مجموعا 136 خودرو در این رویداد شرکت کردند تا سطح پیست 25.3 کیلومتری مشهور آلمانی را برای بار دیگر گرم کنند. قاعدتا در طول این مسابقات استقامت طولانی، اتفاق‌های غیرمترقبه زیادی رخ داده است.

خودروهای فراری 296GTB GT3، پورشه 992 911GT3R، لامبورگینی اوراکان GT3، آئودی R8 LMS GT3 و بی‌ام‌و M4 GT3 رقابت‌کنندگان اصلی این مسابقه در رده SP9/ GT3 به شمار می‌رفتند. در کلاس پایین‌تر GT4 هم دو مدل تویوتا GR سوپرا GT4 و آستون‌مارتین ونتیج AMR GT4 در اختیار مسابقهبا ‌دهندگان بود. «جترو باوینگدون»، ویراستار مجله اوو و مجری تا‌پ‌گیر آمریکای جدید، در این رقابت راننده یک دستگاه بی‌ام‌و M4 GT3 به شماره 73 بود.

به‌جز دو رده یاد شده، انواع خودروهای مسابقه‌ای از ملاس TCR تا GT2 در این پیست حضور داشتند. نوربرگرینگ برخلاف مسابقات متداول WEC میزبان خودروهای خصوصی چون یک دستگاه داچیا لوگان در کلاس SP3 بود که در کنار یک اوپل مونتانا 1988 مسابقه را به اتمام رسانید.

بسیاری از علاقه‌مندان به حضور در این مسابقه و راننده‌های آماتور و تازه‌کار با خودروهای TCR وارد پیست شدند؛ رویدادی که در چند سال گذشته بیش‌ازپیش محبوب شده است. خودروسازانی چون هیوندای، کوپرا و آئودی بیشترین محبوبیت را میان شرکت‌کنندگان نوربرگرینگ دارند. خودروهای TCR قابلیت شرکت در چندین مسابقه مختلف با قوانین متفاوت را دارند؛ پس جای تعجب هم ندارد که در نوربرگرینگ 24 ساعتی نیز نقشی پررنگ داشته باشند.

تعداد و تنوع زیاد خودروهای شرکت‌کننده یکی از اصلی‌ترین المان‌های جذاب‌کننده رقابت 24 ساعتی نوربرگرینگ به شمار می‌رود. این مسابقه برای بار نخست در سال 1970 در تقویم مسابقات اتوموبیل‌رانی ظاهر شد. مجموعه آداک، «ADAC»، (کلوپ خودروسواری الگِماینر دویچر) برگزارکننده رسمی آن بود و هست. پیش از دهه 70 میلادی، نوربرگرینگ مسابقات استقامتی 12، 24، 36، 84 و حتی 96 ساعتی را به خود دیده بود که با فناوری آن زمان توجیه چندانی نداشت.

پس از فرینکادلی ریسینگ، «رو ریسینگ» با رانندگی «دریاس ونثور» موفق به کسب مقام دوم با یک دستگاه بی‌ام‌و M4 GT3 شد. ونثور تنها 26.911 ثانیه با فراری شماره 34 فاصله داشت. این تیم روی‌هم‌رفته 162 دور را در پیست نوردشلایف به اتمام رساند. این نخستین‌بار است که خودروی جی‌تی تازه بی‌ام‌و در یک رقابت اتوموبیل‌رانی روی سکوی قهرمانی می‌رود.

مسابقه 24 ساعتی جهنم سبز در زیر گروه پیست نوردشلایف یا حلقه شمالی برگزار می‌شود که شامل پیست GP و لبه شمالی کل مجموعه می‌شود. نوربرگرینگ به‌خاطر بره‌مندی از سطوح متفاوت آسفالتی و حتی آب‌وهوای متفاوت در نقاط مختلف پیست (به‌خاطر طول زیاد آن) شهرت بسیاری دارد و یکی از چالش‌برانگیزترین پیست‌های جهان به شمار می‌رود؛ شرایط سواری در این پیست حتی با آب‌وهوای یکسان نیز در نقاط متفاوت تجربه‌ای منحصربه‌فرد دارد. این رقابت استقامتی نیز مانند رقابت‌های WEC درکنار ارائه تجربه تماشای مسابقه، امکان کمپ‌زدن کنار پیست و تجربه‌های گوناگون دیگر را نیز فراهم می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.