گزارش مسابقه فرمول یک اسپانیا ۲۰۲۳
هفتمین مرحله از رقابتهای فرمول یک فصل ۲۰۲۳ در پیست بارسلونا در کشور اسپانیا برگزار شد. وقتی نام قدیمیترین مسابقات فرمول یک مطرح میشود، یکی از اولین نامهای آشنا مسابقه اسپانیا و گرندپری این کشور است. گرندپری اسپانیا که سابقه آن به بیشتر از یک قرن میرسد، بیشتر از 50 سال است که پای ثابت مسابقات فرمول یک است.
ستارهی تعیین خط روز شنبه بدون شک لندو نوریس رانندهی مکلارن بود که توانست جایگاه سوم را از آن خود کند. اما این مکس ورستپن رانندهی ردبول بود که توانست باز هم به پل پوزیشن دیگری در این فصل دست پیدا کند. کارلوس ساینز نیز رانندهی فراری جایگاه دوم خط استارت را به دست آورد.
به سراغ گزارش روز یکشنبه و مسابقهی فرمول یک اسپانیا ۲۰۲۳ میرویم. سارجنت و لکلرک مسابقه را از پیت بین آغاز خواهند کرد. قطعات خیلی زیادی در خودروی لکلرک بهخصوص در پشت ماشین وی عوض شدهاند.
در استارت همیلتون و نوریس برخورد کوچکی میکنند نوریس در رادیو اعلام میکند خودروی وی آسیب دیده است و به پیت میآید. در استارت استرول بهخوبی عمل میکند و به جایگاه سوم رسیده است. همیلتون نیز چهارم است. ورستپن نیز که بهخوبی استارت زده است جایگاه خود را حفظ کرده است و اول است. آلونسو در حال نزدیک شدن به راسل در جایگاه ششم است و از وی سبقت میگیرد.
دور ششم سرجیو پرز در حال کم کردن فاصلهی خود با هالکنبرگ است و از وی سبقت میگیرد و نهم میشود.
دور بعدی راسل از آلونسو سبقت میگیرد و ششم میشود. همیلتون نیز از استرول سبقت میگیرد و سوم میشود. دی آر اس مرسدس در این مسابقه عالی عمل میکند.
دور ۹ پرز از جو گوان یو سبقت میگیرد و به جایگاه هشتم پشت آلونسو میرسد.
دور ۱۱ راسل در حال کم کردن فاصله با اکون است و از وی سبقت میگیرد. راسل که مسابقه را از ردهی ۱۲ شروع کرده بود در حال حاضر پنجم است. در همین حین پرز نیز به فاصلهی دی آر اس آلونسو رسیده است.
دور ۱۳ همیلتون هر لحظه فاصلهی خود را با ساینز کم میکند.
دور ۱۶ ساینز که دوم بود به پیت میرود و در ردهی نهم پشت همتیمی خود لکلرک به پیست باز میگردد. دور بعد لکلرک نیز به پیت میآید و در جایگاه ۱۸ به مسابقه ادامه میدهد.
دور ۱۹ ساینز از گسلی میگذرد و ششم میشود. دور بعدی آلونسو به پیت میآید و در ردهی دهم از پیتلین خارج میشود.
دور ۲۵ همیلتون به پیت فراخوانده میشود و با تایرهای مدیوم پشت ساینز در ردهی چهارم به مسابقه باز میگردد.
دور بعدی راسل دیگر رانندهی مرسدس نیز به پیت میآید و با تایرهای مدیوم در ردهی ششم پشت استرول به مسابقه بازگشته است. ورستپن نیز که لیدر مسابقه است به پیت میآید و در همان جایگاه اولی به مسابقه ادامه میدهد. پرز نیز دیگر رانندهی ردبول برای تعویض تایرهای خود به پیت میآید و در جایگاه نهم به مسابقه بازگشته است و در همین حین همیلتون نیز از ساینز سبقت میگیرد و دوم میشود.
دور ۳۱ و پرز در منطقهی دی آر اس برای بار دوم از آلونسو سبقت میگیرد و هشتم میشود.
دور ۳۳ و راسل پشت ساینز در حال کم کردن فاصله با وی است و طبق پیشبینیها دو دور دیگر از وی میگذرد.
دور ۳۵ استرول در پیچ اول از ساینز سبقت میگیرد و سوم میشود.
دور ۴۲ ساینز باز هم به پیت میآید و در زدهی ششم باز میگردد بلافاصله لکلرک نیز به پیت میآید و در ردهی ۱۴ از پیت خارج میشود.
دور ۴۵ آلونسو برای بار دوم به پیت میآید و در جایگاه دهم باز میگردد. راسل نیز به پیت فراخوانده میشود و با تایرهای سافت در ردهی چهارم پشت پرز به مسابقه برمیگردد.
دور ۴۹ آلونسو یک رده به دست میآورد و از جو گوان یو میگذرد. آلونسو از سونودا هم سبقت میگیرد هدف بعدی وی اوکون است.
دور ۵۱ همیلتون به پیت میآید پرز نیز به پیت میآید، همیلتون در ردهی دوم و پرز در ردهی پنجم به مسابقه بازگشتهاند در همین حین اکون و آلونسو برای جایگاه هفتم با یکدیگر درگیر شدهاند ولی آلونسو سبقت را کامل میکند.
ورستپن نیز به پیت میآید و چون فاصلهی زیادی با نفر دوم یعنی همیلتون دارد بهراحتی پیتاستاپ خود را انجام میدهد و با تایرهای سافت همچنان بهعنوان لیدر به مسابقه ادامه میدهد.
پرز نیز از ساینز بهراحتی سبقت میگیرد و چهارم میشود.
ده دور به پایان مسابقه مانده است و در رادیو به راسل اعلام میکنند که مراقب باشد چون تا آخر مسابقه امکان رسیدن پرز به وی وجود دارد.
دور ۶۵ و لکلرک تلاش میکند تا فاصلهی خود را گسلی در ردهی ۱۱ کم کند و از وی سبقت بگیرد. رانندهی فراری دو دور وقت دارد از گسلی بگذرد.
در پایان مکس ورستپن رانندهی تیم ردبول با کسب سریعترین دور نهتنها پیروز مسابقهی اسپانیا میشود بلکه به یک گرنداسلم نیز دست پیدا میکند. پشت سر وی لوییس همیلتون رانندهی مرسدس دوم و جرج راسل دیگر رانندهی مرسدس سوم میشود.