مروری بر تیم مرسدس در فصل 2025: آغاز دوران پسا همیلتون
سال 2025 برای تیم مرسدس به معنای یک شروع تازه است. با جدایی لوئیس همیلتون، قهرمان هفتبارهی جهان، از این تیم و پیوستن او به فراری، مرسدس به دورهای جدید وارد میشود. آیا این تیم موفق خواهد شد نوسانات عملکردی سال گذشته را برطرف کند و به روزهای اوج خود بازگردد؟
رانندگان مرسدس در فصل 2025
🔹 آندریا کیمی آنتونلی (#12) – اولین فصل حضور در فرمول 1
🔹 جورج راسل (#63) – 3 پیروزی گرندپری، 5 پولپوزیشن، 15 سکو، 714 امتیاز، 128 استارت
برای نخستین بار از سال 2012، نام همیلتون در لیست رانندگان مرسدس دیده نمیشود. در عوض، تیم به آندریا کیمی آنتونلی 18 ساله، ستارهی نوظهور ایتالیایی، اعتماد کرده است. مرسدس از دوران کارتینگ از او حمایت کرده و این رانندهی جوان مسیر فوقالعادهای را در فرمول 4، فرمول ریجنال و فرمول 2 طی کرده است.
در کنار او، جورج راسل که حالا رانندهی ارشد تیم محسوب میشود، وارد چهارمین فصل خود در مرسدس میشود. او در سال 2024 دو پیروزی به نام خود ثبت کرد (اگرچه یک بردش در بلژیک به دلیل دیسکوالیفه شدن از دست رفت).
علاوه بر این، مرسدس یک ذخیره باتجربه نیز در اختیار دارد: والتری بوتاس، راننده فنلاندی که بین سالهای 2017 تا 2021 با مرسدس 10 پیروزی کسب کرد. بوتاس که نتوانست برای 2025 صندلی مسابقهای پیدا کند، پس از سه سال حضور در آلفارومئو/سائوبر، تصمیم گرفت بهعنوان رانندهی ذخیره به مرسدس بازگردد.
فصل گذشته چگونه گذشت؟
در سال 2024، هر دو رانندهی مرسدس، همیلتون و راسل، موفق به کسب دو پیروزی شدند. راسل در اتریش پس از برخورد مکس ورشتاپن و لاندو نوریس پیروز شد و در خیابانهای لاسوگاس نیز بردی دیگر به دست آورد.
همیلتون در بلژیک (پس از دیسکوالیفه شدن راسل) و بهویژه در گرندپری بریتانیا، پس از 945 روز توانست یک پیروزی احساسی را جشن بگیرد و با نهمین برد خود در سیلورستون، رکوردی تاریخی ثبت کند.
اما در مجموع، فصل 2024 برای مرسدس سالی پر از نوسان بود. این تیم هنوز نتوانسته بود با تغییرات آیرودینامیکی قوانین 2022 کاملاً سازگار شود و در نهایت، در جایگاه چهارم جدول سازندگان ایستاد – ضعیفترین عملکرد مرسدس از سال 2012 تاکنون.
تاریخچهای کوتاه از مرسدس در فرمول 1
نام مرسدس از سال 1954 در فرمول 1 حضور داشته، اما پس از حادثهی مرگبار لمانز 1955، این شرکت تا سالها از مسابقات کنارهگیری کرد.
تیم امروزی مرسدس در دهه 1960 با نام تایرل شکل گرفت و سپس در طول سالها تحت مالکیت تیمهایی چون BAR، هوندا و براون GP درآمد. در سال 2009، براون GP موفق شد در اولین و تنها فصل حضورش، قهرمان فرمول 1 شود. پس از آن، مرسدس این تیم را خرید و با ورود همیلتون در سال 2013، دوران طلایی خود را آغاز کرد.
بین سالهای 2014 تا 2021، مرسدس 8 عنوان قهرمانی متوالی سازندگان را کسب کرد و همیلتون 6 بار قهرمان جهان شد. تنها مکس ورشتاپن در سال 2021 توانست این روند را متوقف کند.
بزرگترین موفقیت مرسدس در F1
هشت قهرمانی متوالی سازندگان بین 2014 تا 2021، رکوردی است که تنها چند تیم بزرگ تاریخ فرمول 1 توانستهاند به آن نزدیک شوند. در این دوران، همیلتون 6 بار و نیکو رزبرگ یک بار قهرمان جهان شدند.
اما از سال 2022، با تغییر قوانین فنی، مرسدس از جایگاه برتر خود فاصله گرفت. حالا با تغییر قوانین در سال 2026، شاید این تیم فرصتی دوباره برای بازگشت به قله داشته باشد.
هدف اصلی مرسدس در 2025 چیست؟
✅ عبور از دوران همیلتون و ساختن آیندهای جدید.
خروج همیلتون پایان یکی از موفقترین همکاریهای تاریخ F1 است، اما مرسدس باید این تغییر را به فرصتی برای آینده تبدیل کند. در کنار تلاش برای بهبود عملکرد خودرو، یکی از مأموریتهای اصلی تیم، پرورش و آمادهسازی کیمی آنتونلی خواهد بود.
آنتونلی خودش گفته که نمیخواهد جایگزین همیلتون باشد، بلکه میخواهد داستان خودش را بسازد. حالا باید دید آیا این جوان ایتالیایی میتواند انتظارات را برآورده کند یا نه.
آیا مرسدس میتواند در 2025 دوباره به دوران اوج خود بازگردد؟ یا همچنان در سایه تیمهای برتر خواهد ماند؟