فرمول یک چین 2025؛ شاهکار پیاستری و مکلارن

یک‌شنبه 3 فروردین 1404 - 10:25
مطالعه 5 دقیقه
oscar piastri 2025
در پایان مسابقه‌ی اصلی، اسکار پیاستری توانست به سکوی نخست برسد. جایزه بزرگ چین در شانگهای، با مقام اول و دومی رانندگان مک‌لارن به پایان رسید.

سال ۲۰۰۴، شانگهای چین به تقویم مسابقات فرمول یک جهان اضافه شد. این پیست مسیر ۵/۵ کیلومتری، ۵۶ دور برای جایزه بزرگ دارد و مجموعا ۳۰۵ کیلومتر برای یک رقابت، فراهم می‌کند. لوئیز همیلتون با ۶ پیروزی، رکورددار موفقیت در مسابقات فرمول یک چین است؛ اما سال ۲۰۲۴ مکس وشتاپن به سکوی اول در جایزه بزرگ شانگهای رسید.

اسکار پیاستری پس از ناکامی ناشی از اشتباهش در اواخر مسابقه هفته‌ی گذشته در استرالیا، با تبدیل کردن پول پوزیشن به یک پیروزی مطمئن در گرند پری چین، بازگشت چشمگیری داشت. هم‌تیمی او، لاندو نوریس 9/78 ثانیه بعد از پیاستری به خط پایان رسید تا مک‌لارن به موفقیت کامل و ۱-۲ دست پیدا کند.

پیاستری ۵۶ دور مسابقهٔ روز یکشنبه در شانگهای را از ابتدا تا انتها تحت کنترل خود داشت و در دومین مسابقهٔ فصل 2025که می‌دانست رانندگان یک یا دو پیت‌استاپ انجام خواهند داد، کوچک‌ترین اشتباهی مرتکب نشد. مطابق پیش‌بینی ‌ها، پنج رانندهٔ اول و اکثر رانندگان فقط یک بار به پیت رفتند. پیاستری در مسابقه، فاصله‌ای را با نوریس ایجاد و  حفظ کرد تا خود را برای قهرمانی امسال، مستعد و مدعی نشان دهد .

نوریس در مراحل پایانی مسابقه، حدود سه ثانیه پشت سر پیاستری در حال رقابت بود که با مشکل ترمز مواجه شد و از سوی تیم مک‌لارن به او توصیه شد که هیچ خطری را نپذیرد تا تقریباً اطمینان حاصل شود که تیم به نتیجهٔ دل‌خواه دست می‌یابد.

پس از عقب‌افتادن در شروع مسابقه، جورج راسل سعی کرد در طول بعدازظهر برای نوریس مشکل ایجاد کند و به‌طور مختصر در مرحلهٔ پیت‌استاپ به جایگاه دوم بازگشت، اما نوریس با وجود مشکلات ترمز در اواخر مسابقه، سرعت کافی داشت تا جایگاه دوم را حفظ کند. مکس وستپن پس از مشکلات ردبول در مسابقهٔ اسپرینت، پیش‌بینی کرده بود که مسابقه‌ای سخت در انتظارشان است و در نهایت در جایگاه چهارم، همان‌جایی که شروع کرده بود، به خط  پایان رسید.

رانندگان فراری، شامل چارلز لکلرک و لوئیس همیلتون، در انتهای مسابقه، پنجم و ششم شدند اما به دلیل تخلف، امتیازات آن‌ها صفر شد. وزن خودروهای فراری بعد از تخلیه سوخت، 799 کیلوگرم بود که یک کیلوگرم کمتر از میزان مجاز است. همچنین همیلتون و لکلرک، حین مسابقه نیز با هم برخورد کردند؛ اما رقابت را ادامه دادند. لکلرک با باله‌ی جلویی آسیب‌دیده به مسابقه ادامه داد و تصمیم گرفت آن را در پیت تعویض نکند، در حالی که همیلتون تنها رانندهٔ گروه پیشتاز بود که استراتژی دو پیت‌استاپ را انجام داد؛ سری دورهای سریع او نتوانست زمان از دست‌رفته به دلیل تعویض لاستیک‌ها را جبران کند. شاید بتوان همیلتون را قربانی استراتژی اشتباه دانست.

همیلتون و لکلرک از گرندپری چین دیسکوالیفه شدند!

در یک اتفاق شوکه‌کننده، لوئیس همیلتون از گرندپری چین کنار گذاشته شد! دلیل این تصمیم نداشتن حداقل ضخامت مجاز برای بلوک لغزشی عقب (skid block) خودروی فراری او بود، که با مقررات فنی همخوانی نداشت.

اما این پایان ماجرا نیست! چارلز لکلرک، هم‌تیمی او نیز به دلیل نقض قوانین مربوط به وزن خودرو دیسکوالیفه شده است، به این معنی که هر دو راننده فراری نتایج خود را از دست دادند.

این تصمیم ضربه بزرگی به تیم فراری محسوب می‌شود و می‌تواند تأثیر زیادی بر جدول قهرمانی فصل داشته باشد. این اتفاق همچنین سؤالاتی را درباره نظارت فنی تیم و رعایت مقررات مطرح می‌کند.

رتبه

شماره

راننده

تیم

دورها

زمان/وضعیت

امتیاز

۱

۸۱

اسکار پیاستری

مک‌لارن مرسدس

۵۶

۱:۳۰:۵۵.۰۲۶

۲۵

۲

۴

لاندو نوریس

مک‌لارن مرسدس

۵۶

+۹.۷۴۸

۱۸

۳

۶۳

جورج راسل

مرسدس

۵۶

+۱۱.۰۹۷

۱۵

۴

۱

مکس وستپن

ردبول ریسینگ هوندا RBPT

۵۶

+۱۶.۶۵۶

۱۲

۵

۳۱

استبان اوکون

هاس فراری

۵۶

+۴۹.۹۶۹

۱۰

۶

۱۲

کیمی آنتونلی

مرسدس

۵۶

+۵۳.۷۴۸

۸

۷

۲۳

الکساندر آلبون

ویلیامز مرسدس

۵۶

+۵۶.۳۲۱

۶

۸

۸۷

الیور بیرمن

هاس فراری

۵۶

+۶۱.۳۰۳

۴

۹

۱۸

لانس استرول

استون مارتین آرمکو مرسدس

۵۶

+۷۰.۲۰۴

۲

۱۰

۵۵

کارلوس ساینز

ویلیامز مرسدس

۵۶

+۷۶.۳۸۷

۱

۱۱

۶

ایزاک هاجار

ریسینگ بولز هوندا RBPT

۵۶

+۷۸.۸۷۵

۰

۱۲

۳۰

لیام لاسون

ردبول ریسینگ هوندا RBPT

۵۶

+۸۱.۱۴۷

۰

۱۳

۷

جک دوهان

آلپین رنو

۵۶

+۸۸.۴۰۱

۰

۱۴

۵

گابریل بورتولتو

کیک سائوبر فراری

۵۵

+۱ دور

۰

۱۵

۲۷

نیکو هاکنبرگ

کیک سائوبر فراری

۵۵

+۱ دور

۰

۱۶

۲۲

یوکی تسونودا

ریسینگ بولز هوندا RBPT

۵۵

+۱ دور

۰

NC

۱۴

فرناندو آلونسو

استون مارتین آرمکو مرسدس

۴

DNF

۰

DQ

۱۶

چارلز لکلرک

فراری

DSQ

-

۰

DQ

۴۴

لوئیس همیلتون

فراری

DSQ

-

۰

DQ

۱۰

پیر گاسلی

آلپین رنو

DSQ

-

۰

پس از شروع ضعیف در فصل ۲۰۲۵، استبان اکون با عملکردی درخشان برای هاس به جایگاه هفتم رسید.  پس از او کیمی آنتونلی با مرسدس، الکس آلبون با ویلیامز و هم‌تیمی‌اش اولی بیرمن، موفق به کسب امتیاز شدند. پیر گاسلی از آلپین و لانس استرول از استون مارتین، نتوانستند امتیازی کسب کنند.

در شانگهای، ناهماهنگی کارلوس ساینز با تیم ویلیامز ادامه یافت و او به جایگاه سیزدهم رسید. یوکی سونودا که امید زیادی برای کسب امتیاز با خودروی تیم ریسینگ بولز داشت به دلیل آسیب بالهٔ جلویی مجبور شد برای سومین بار به پیت برود. فرناندو آلونسو، رانندهٔ استون مارتین، نیز به دلیل مشکل ترمز در اوایل مسابقه، رقابت را ناتمام گذاشت.

رتبه

راننده

ملیت

تیم

امتیاز

۱

لاندو نوریس

بریتانیا

مک‌لارن مرسدس

۴۴

۲

ماکس فرستاپن

هلند

ردبول ریسینگ هوندا RBPT

۳۶

۳

جورج راسل

بریتانیا

مرسدس

۳۵

۴

اسکار پیاستری

استرالیا

مک‌لارن مرسدس

۳۴

۵

کیمی آنتونلی

ایتالیا

مرسدس

۲۲

۶

الکساندر آلبون

تایلند

ویلیامز مرسدس

۱۶

۷

استبان اوکون

فرانسه

هاس فراری

۱۰

۸

لانس استرول

کانادا

استون مارتین آرمکو مرسدس

۱۰

۹

لوئیس همیلتون

بریتانیا

فراری

۹

۱۰

چارلز لکلرک

موناکو

فراری

۸

۱۱

نیکو هاکنبرگ

آلمان

کیک سائوبر فراری

۶

۱۲

الیور بیرمن

بریتانیا

هاس فراری

۴

۱۳

یوکی تسونودا

ژاپن

ریسینگ ولز هوندا RBPT

۳

۱۴

کارلوس ساینز

اسپانیا

ویلیامز مرسدس

۱

۱۵

ایزاک هاجار

فرانسه

ریسینگ بولز هوندا RBPT

۰

۱۶

پیر گاسلی

فرانسه

آلپین رنو

۰

۱۷

لیام لاسون

نیوزیلند

ردبول ریسینگ هوندا RBPT

۰

۱۸

جک دوهان

استرالیا

آلپین رنو

۰

۱۹

گابریل بورتولتو

برزیل

کیک سائوبر فراری

۰

پس از دو مسابقه‌ی ابتدای فصل 2025 حالا رانندگان مکلارن فاتح استرالیا و چین هستند. نوریس به لطف پیروزی در ملبورن و دومی در شانگهای، صدرنشین است اما سایه‌ی سنگین مکس وستپن را نزدیک خود احساس می‌کند. دو هفته بعد، روز 17 فروردین 1404، فرمول یک ژاپن برگزار می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.