داستانهای جذاب لمان 2025، تلاش فراری برای سومین قهرمانی و بازگشت مرسدس
مسابقه 24 ساعته لمان 2025 با رقابت داغ فراری برای سومین پیروزی پیاپی، تلاش تویوتا برای بازپسگیری تاج و بازگشت مرسدس به لمان، نوید یک آخر هفته هیجانانگیز را میدهد.
مسابقه 24 ساعته لمان، آزمونی واقعی برای خودروها و رانندگان است که برای 24 ساعت در شرایط سخت به رقابت میپردازند. این رویداد، فراتر از یک مسابقه، جشنوارهای از رنگ، شور و هیجان است که خودروسازان برجسته جهان برای کسب تاج ارزشمند موتوراسپرت در آن به مبارزه میپردازند. درحالیکه فراری در قهرمانی استقامت جهانی (WEC) رقبا را مغلوب کرده و به دنبال سومین پیروزی پیاپی در لمان است، تویوتا برای بازپسگیری تاجوتخت و پورشه برای کسب بیستمین پیروزی خود در این مسابقه کلاسیک تلاش میکنند. آلپین و کادیلاک به دنبال اولین پیروزی و بامو برای دومین برد خود پس از 1999 هستند، درحالیکه آستونمارتین پس از یک دهه به کلاس برتر بازمیگردد؛ اما داستانهای اصلی لمان 2025 چیست؟
آیا فراری به سهگانه دست مییابد؟
فراری پس از شروع بینقص در فصل 2025 مسابقات WEC با سه پیروزی پیاپی، با قدرت وارد لمان میشود. دو خودروی AF Corse پیشتاز هستند. خودروی شماره 51 با رانندگی جیمز کالادو، الساندرو پیر گوئیدی و آنتونیو جیوویناتزی (راننده سابق فرمول یک آلفارومئو) که با دو برد در صدر جدول رانندگان قرار دارد. خودروی شماره 50 با رانندگان میگل مولینا، آنتونیو فووکو و نیکلاس نیلسن، قهرمان 2024، نیز از مدعیان جدی است. خودروی خصوصی AF Corse شماره 83 با رانندگان فیل هانسون، ییفئی یه و رابرت کوبیتسا، با وجود عملکرد ضعیف در اسپا (پانزدهم)، سوم جدول رانندگان است. با این فرم، فراری بخت اصلی پیروزی است، مشروط بر اینکه هر دو خودرو بدون مشکل عمل کنند.
آیا تویوتا تاجوتخت خود را پس میگیرد؟
تویوتا برای حدود یک دهه لمان را بااقتدار فتح کرد اما در سالهای 2023 و 2024 مغلوب فراری شد. این تیم ژاپنی با انگیزه بازپسگیری جایگاه خود به لمان بازمیگردد، هرچند عملکرد اخیرش با بهترین نتیجه چهارمی در اسپا برای خودروی شماره 8 (برندون هارتلی، سباستین بوئمی و ریو هیراکاوا) چندان امیدوارکننده نبوده است. بااینحال، تویوتا در تستهای پیش از مسابقه قوی ظاهر شد و خودروی شماره 8 با رانندگی هارتلی در صدر جدول زمانی قرار گرفت و نشان داد که در کورس رقابت است. خودروی شماره 7 با رانندگی نیک دیفریس، کاموئی کوبایاشی و مایک کانوی با رنگآمیزی ویژهای به احترام GT-One 1998 و 1999 رقابت خواهد کرد.
پورشه و کادیلاک در تعقیب پیشتازان
پورشه از زمان ورود به کلاس هایپرکار در 2023 با مدل 963، موفقیتهای زیادی ازجمله قهرمانی در دیتونا، سبرینگ و WEC کسب کرده اما پیروزی در لمان همچنان از دسترسش خارج مانده است. این تیم در 2024 پس از کسب پول پوزیشن، تنها به مقام چهارم رسید و با شروع ضعیف در فصل 2025 (ششم در جدول سازندگان) به شانس نیاز دارد. پورشه با چهار خودروی 963 شامل سه خودروی پنسکه موتوراسپرت و یکی از پروتون کامپتیشن به میدان میرود. کادیلاک نیز با تیم قدرتمند وین تیلور موتوراسپرت (WTR) که برای اولین بار در لمان شرکت میکند، همراه با ویلن اکسپرس موتوراسپرت و دو خودروی جوتا موتوراسپرت (با رانندگانی چون جنسون باتن و سباستین بوردایس) حضوری قوی دارد.
رقابت نزدیک در LMP2
اگرچه LMP2 دیگر در تقویم کامل WEC حضور ندارد اما همچنان کلاسی رقابتی با رانندگان و تیمهای برجسته است که همگی از خودروی اورکا 07 استفاده میکنند. در دو سال اخیر، تیم یونایتد موتوراسپرت (با حمایت زک براون، مدیر مکلارن) در 2024 و اینتر یوروپول لهستان در 2023 برنده شدند. این دو تیم در IMSA نیز با پیروزی یونایتد در دیتونا و اینتر یوروپول در سبرینگ رقابت تنگاتنگی داشتند. تیم IDEC Sport نیز با کسب مقام سوم در 2024 و صدرنشینی کنونی در سری استقامت اروپا (ELMS) با پیروزی در بارسلونا و پل ریکارد، رقیبی جدی است. جیمی چدویک، قهرمان سه دوره W سری، یکی از پنج راننده زن حاضر در مسابقه، در خودروی IDEC Sport شماره 18 برای اولین بار در لمان شرکت میکند. دیگر تیمهای برجسته شامل AF Corse، پروتون کامپتیشن و AO Racing با خودروی شماره 199 ملقب به «اسپایک» با طرح اژدها هستند.
بازگشت مرسدس پس از دو دهه
کلاس LM GT3 رقابتی آزاد با شانس پیروزی برای تیمهای متعدد است. AF Corse با خودروی شماره 21 فراری 296 GT3 (سیمونمان، فرانسوا هریو و الساندرو روورا) که در اسپا پیروز شد، بخت اول محسوب میشود. خودروی TF Sport شماره 33 کوروت Z06 با رانندگانی چون جانی ادگار، دنی جونکادلا و بن کیتینگ نیز از ترکیب قدرتمندی برخوردار است. والنتینو روسی، قهرمان نه دوره موتوجیپی، با خودروی شماره 46 تیم WRT بامو M4 GT3 (همراه با کلوین ون در لینده و احمد الحارثی) که در ایمولا دوم شد، برای اولین پیروزی در لمان تلاش میکند. تیم تمام زنانه آیرون دیمز با خودروی شماره 85 پورشه، علیرغم تغییر راننده در آخرین لحظه (سارا بووی بهجای میشل گتینگ مصدوم)، همچنان مدعی است. مرسدس نیز پس از 1999 با سه خودروی آیرون لینکز به لمان بازمیگردد. آخرین حضور این برند آلمانی با CLR پرنده که در تمرین و مسابقه دچار سانحه شدند، پایان تلخی داشت و تیمهای کنونی مرسدس در سه مسابقه ابتدایی WEC عملکرد ضعیفی داشتهاند.
زمان شروع لمان 2025
نود و سومین دوره مسابقه 24 ساعته لمان در ساعت 16 بهوقت فرانسه (14:30 بهوقت ایران) روز شنبه 14 ژوئن (24 خرداد 1404) آغاز و در همان ساعت روز یکشنبه 15 ژوئن (25 خرداد 1404) پایان مییابد. مرحلهٔ تعیین خط هم در روزهای چهارشنبه 11 ژوئن (21 خرداد 1404) و پنجشنبه 12 ژوئن (22 خرداد 1404) برگزار میشود.