لمان 2025: پل پوزیشن برای اولین بار به کادیلاک رسید

شنبه 24 خرداد 1404 - 03:30
مطالعه 4 دقیقه
LeMans-2025-1
الکس لین با ثبت زمان فوق‌العاده 3:23.166، اولین پل پوزیشن کادیلاک در تاریخ 24 ساعته لمان را برای تیم جوتا به ارمغان آورد و ردیف اول را به انحصار...
تبلیغات

الکس لین با ثبت زمان فوق‌العاده 3:23.166، اولین پل پوزیشن کادیلاک در تاریخ 24 ساعته لمان را برای تیم جوتا به ارمغان آورد و ردیف اول را به انحصار کادیلاک درآورد.

تیم جوتا کادیلاک با درخشش الکس لین در هایپرپل 2025، تاریخ‌ساز شد و برای اولین بار پل پوزیشن 24 ساعته لمان را برای این برند آمریکایی به دست آورد. لین با زمان 3:23.166، علی‌رغم کندی در بخش میانی پیست، ردیف اول را تصاحب کرد و هم‌تیمی‌اش، ارل بامبر، با خودروی شماره 38 کادیلاک، با زمان 3:23.333 ردیف اول را کاملاً به نام کادیلاک کرد. پشت سر دو کادیلاک، پورشه شماره 5 تیم پنسکه با رانندگی متیو ژامینه در رده سوم، ب‌ام‌و شماره 15 با درایس وانت‌ور در رده چهارم و پورشه شماره 4 با نیک تندی در رده پنجم قرار گرفتند. قهرمانان سال گذشته یعنی فراری، جلسه‌ای ناامیدکننده داشتند. آنتونیو فوکو، برنده سال 2023، با فراری شماره 50 تیم AF کورسه به ردیف چهارم و جایگاه هفتم سقوط کرد و روز شنبه مسابقه را از همین جایگاه آغاز خواهد کرد.

کپی لینک

کلاس هایپرکار

پس از ثبت سرعت خیره‌کننده در تعیین خط چهارشنبه، تیم جوتا همین عملکرد را در هایپرپل ادامه داد. زمان لین بیش از یک‌دهم ثانیه سریع‌تر از هم‌تیمی‌اش بامبر بود، هرچند در بخش میانی پیست کندتر عمل کرد. با قرار گرفتن بامبر در جایگاه دوم، کادیلاک ردیف اول را به‌طور کامل از آن خود کرد و حالا در آستانه کسب اولین پیروزی خود در لمان پس از سال‌ها ناکامی قرار دارد. کادیلاک سوم، متعلق به تیم ویلن اکسپرس ریسینگ آمریکا با رانندگی فلیپه دراگوویچ، راننده ذخیره تیم فرمول یک آستون‌مارتین، در رده هشتم قرار گرفت. پورشه شماره 5 ژامینه در بخش اول هایپرپل با جدا شدن چرخ عقب راست دچار مشکلی کوتاه شد. خوشبختانه، این راننده فرانسوی چرخ را در ورودی پیت‌لین از دست داد و توانست بدون اتلاف وقت زیاد به گاراژ بازگردد. پورشه دیگر تیم پنسکه با نیک تندی در رده پنجم، بین دو ب‌ام‌و قرار گرفت؛ وانت‌ور در رده چهارم و شلدون ون در لینده از آفریقای جنوبی با خودروی شماره 20 در رده ششم.

هایپرپل فراری اما خوب پیش نرفت. خودروی شماره 50 فوکو تنها در رده هفتم قرار گرفت، درحالی‌که خودروی خواهر با الساندرو پیر گوئیدی در رده یازدهم ماند و به جلسه دوم راه نیافت. فراری زرد شماره 83 تیم AF کورسه با ییفی یه نیز به مرحله دوم نرسید و در رده سیزدهم، پشت سر آلپین شماره 35 با پال لوپ شاتن قرار گرفت. آلپین به لطف سرعت میک شوماخر در بخش اول برای پل پوزیشن رقابت کرد اما در جلسه دوم نتوانست عملکرد خوب قبل را ادامه دهد و خودروی شماره 36 روز شنبه مسابقه را از رده نهم آغاز خواهد کرد. قهرمانان سابق یعنی تویوتا هم روز خوبی را سپری نکردند. سباستین بومی با قفل شدن چرخ‌ها در پیچ مولسان به گریول رفت و به دلیل پوشیده شدن لاستیک‌ها با شن مجبور به پیت استاپ برای تعویض لاستیک شد. این راننده سوئیسی فرصت ثبت دور دیگری نداشت و در رده دهم قرار خواهد گرفت. آستون‌مارتین از طریق خودروی شماره 009 والکری پس از رد صلاحیت پورشه شماره 6 پنسکه به دلیل نقض وزن، به‌طور دیرهنگام به هایپرپل راه یافت. مارکو سورنسن، راننده دانمارکی، همه‌چیز را از والکری که هنوز در مسابقات قهرمانی استقامت جهانی امتیازی کسب نکرده بیرون کشید، اما نتوانست بهتر از رده پانزدهم عمل کند.

کپی لینک

کلاس LMP2

ماتیاس بشه، راننده سوئیسی، با دور نهایی فوق‌العاده، پل پوزیشن کلاس LMP2 را برای تیم TDS ریسینگ با خودروی اورکا شماره 29 به ارمغان آورد. قهرمانان سابق، اینتر یوروپل، با تام دیلمن در خودروی شماره 43 اورکا دوم شدند و خودروی چشمگیر شماره 199 تیم AO ریسینگ با لوئی دله‌تراز در رده سوم قرار گرفت. خودروی دوم یونیایتد اتواسپرتس با پیترو فیتپالدی، راننده سابق هاس، در رده پنجم قرار گرفت و خودروی شماره 37 تیم CLX پیور ریسینگ با تام بلومکویست در رده ششم جای گرفت.

کپی لینک

کلاس GT3

در کلاس GT3، آستون‌مارتین شماره 27 هارت آو ریسینگ با رانندگی ماتیا درودی که اولین حضورش در لمان را تجربه می‌کرد، با اختلاف بیش از دودهم ثانیه پل پوزیشن را کسب کرد. فراری 296 GT3 شماره 21 ویستا AF کورسه با الساندرو روورا در رده دوم قرار گرفت و والنتینو روسی، قهرمان سابق موتوجی‌پی، با ب‌ام‌و M4 LM GT3 شماره 46 تیم WRT در رده سوم جای گرفت. ماکسیم مارتین با مرسدس AMG شماره 61 آیرون لینک در کنار روسی در ردیف دوم کلاس GT3 قرار خواهد گرفت. ریچارد لیتز، اولین پورشه منتی، در رده پنجم و روی آندراده با شورلت کوروت شماره 81 تیم TF اسپرت، شش تیم برتر را تکمیل کردند.

شان گلائل با مک‌لارن شماره 95 یونیایتد اتواسپرتس جلسه‌ای پرهیجان داشت و در بخش اول هایپرپل بیشتر زمان را در خروجی اولین شیکین مولسان متوقف بود؛ اما در دور آخر، این راننده اندونزیایی به مرحله دوم راه یافت و فراری 296 GT3 شماره 193 زیگو اسپرت تمپسترا را حذف کرد. درنهایت، گلائل خودرو را به مارینو ساتو تحویل داد اما این راننده ژاپنی زمانی ثبت نکرد و در رده هشتم کلاس قرار خواهد گرفت. علاوه بر فراری شماره 193 زیگو اسپرت تمپسترا، فورد موستانگ شماره 88 پروتون کامپتیشن و مک‌لارن شماره 59 یونیایتد اتواسپرتس نیز به مرحله دوم هایپرپل راه نیافتند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.