فرمول یک بریتانیا 2025؛ طوفان مکلارن ادامه دارد

دوشنبه 16 تیر 1404 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
در ادامه موفقیت‌‌های رانندگان مکلارن، جایزه بزرگ سیلوراستون هم به مقام اول و دوم برای نوریس و پیاستری ختم شد. مقام سومی برای نیکو هاکنبرگ راننده‌ی...
تبلیغات

در ادامه موفقیت‌‌های رانندگان مکلارن، جایزه بزرگ سیلوراستون هم به مقام اول و دوم برای نوریس و پیاستری ختم شد. مقام سومی برای نیکو هاکنبرگ راننده‌ی سائوبر، دیگر اتفاق عجیب فرمول یک بریتانیا 2025 بود.

رقابت در میسر ۵/۸۹۱ کیلومتری، ۵۲ دور با مجموع ۳۰۶/۲ کیلومتر را پوشش داد. سیلورستون از سال ۱۹۴۸ سابقه برگزاری فرمول یک دارد و رقابت‌های دیگر شامل موتو GP را هم میزبانی می‌کند. تا کنون، 80 مرتبه، جایزه بزرگ بریتانیا در شهرهای مختلف برگزار شده است و لوئیز همیلتون با ۹ پیروزی، رکورددار محسوب می‌شود. او سال ۲۰۲۴ هم، روی سکوی اول ایستاد و امسال چهارم شد.

شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۴، مکس وستپن در گرندپری بریتانیا موفق به کسب پول پوزیشن شد؛ راننده ردبول با یک دور بی‌نظیر خود را در صدر جدول قرار داد و جلوتر از اسکار پیاستری و لندو نوریس ایستاد؛ اما باز هم رانندگان مکلارن، سکوهای اول و دوم مسابقه اصلی را مال خود کردند.

کپی لینک

نوریس، پیشتاز مسابقه پس از پنالتی پیاستری

نوریس در آخر هفته‌ی گرندپری بریتانیا با شوخی گفت که حاضر است تمام جام‌های قبلی‌اش را با یک برد در خاک وطن عوض کند. راننده‌ی تیم مک‌لارن به شکلی درخشان به آرزوی دیرینه‌اش رسید و پیروز مسابقه‌ی هیجان‌انگیز و بارانی روز یکشنبه شد.

نوریس مرحله‌ی تعیین خط را با اندکی ناامیدی به پایان رساند، چون از هم‌تیمی‌اش اسکار پیاستری و مکس وستاپن از تیم ردبول عقب بود، اما در نهایت این مسابقه با تمام شرایط آب و هوایی متغیر، تصادف‌ها و ماجراهایش، به قهرمان محبوب بریتانیایی تعلق گرفت.

مسیر پیروزی نوریس زمانی هموارتر شد که وستاپن هنگام خروج خودرو ایمنی از پیست اسپین کرد و پیاستری به دلیل عملکردش در همان لحظه، ۱۰ ثانیه پنالتی گرفت.  همین باعث شد که هنگام توقف نهایی در پیت، جای نوریس و پیاستری عوض شود.

رده

شماره

راننده

تیم

تعداد دور

زمان / بازنشستگی

امتیاز

1

4

لاندو نوریس

مک‌لارن

52

1:37:15.735

25

2

81

اسکار پیستری

مک‌لارن

52

+6.812 ثانیه

18

3

27

نیکو هاکنبرگ

کیک سائوبر

52

+34.742 ثانیه

15

4

44

لوئیس همیلتون

فراری

52

+39.812 ثانیه

12

5

1

مکس وستاپن

ردبول ریسینگ

52

+56.781 ثانیه

10

6

10

پیر گسلی

آلپین

52

+59.857 ثانیه

8

7

18

لنس استرول

استون مارتین

52

+60.603 ثانیه

6

8

23

الکساندر آلبون

ویلیامز

52

+64.135 ثانیه

4

9

14

فرناندو آلونسو

استون مارتین

52

+65.858 ثانیه

2

10

63

جورج راسل

مرسدس

52

+70.674 ثانیه

1

11

87

الیور برمن

هاس

52

+72.095 ثانیه

0

12

55

کارلوس ساینز

ویلیامز

52

+76.592 ثانیه

0

13

31

استبان اوکون

هاس

52

+77.301 ثانیه

0

14

16

چارلز لکلرک

فراری

52

+84.477 ثانیه

0

15

22

یوکی تسونودا

ردبول ریسینگ

51

+1 دور

0

NC

12

کیمی آنتونلی

مرسدس

23

بازنشسته (DNF)

0

NC

6

ایساک حدجار

ریسینگ بولز

17

بازنشسته (DNF)

0

NC

5

گابریل بورتولتو

کیک سائوبر

3

بازنشسته (DNF)

0

NC

30

لیام لاوسون

ریسینگ بولز

0

بازنشسته (DNF)

0

NC

43

فرانکو کولاپینتو

آلپین

0

آغاز نکرده (DNS)

0

پیاستری از این پنالتی ناراضی بود، اما صحنه‌های احساسی‌ در پارک رقم خورد، جایی که نوریس جلوی خانواده‌اش خودرو را نگه داشت و سعی کرد موفقیت بزرگش را نشان دهد. حالا نوریس توانست فاصله‌اش با پیاستری در جدول قهرمانی  را از ۱۵ به ۸ امتیاز کاهش دهد.

نوریس پس از مسابقه گفت:

در دورهای آخر فقط به تماشاگران نگاه می‌کردم. فقط می‌خواستم همه چیز را حس کنم، از لحظه لذت ببرم، چون ممکن است دیگر هیچ‌وقت تکرار نشود. امیدوارم بشود، ولی این خاطراتی است که برای همیشه با خودم خواهم داشت — واقعا دستاوردی باورنکردنی بود.
کپی لینک

نخستین سکو برای هاکنبرگ پس از ۲۳۹ مسابقه

نیکو هاکنبرگ روز یکشنبه در مسابقه‌ی شماره ۲۳۹ خود در سیلورستون حاضر شد. او از سال ۲۰۱۰ با تیم ویلیامز وارد فرمول یک شد و تا پیش از این، بهترین نتیجه‌اش، سه مرتبه مقام چهارم بود.

در کنار روز بزرگ نوریس، هاکنبرگ هم بالاخره موفقیتی تاریخی کسب کرد و پس از یک صعود فوق‌العاده از رتبه ۱۹ به سوم، برای اولین بار روی سکو ایستاد. او بالاتر از همیلتون، پشت سر دو راننده‌ی مک‌لارن قرار گرفت.

عامل کلیدی موفقیت او، توانایی‌اش در دفاع از موقعیت برابر لوییس همیلتون در نیمه دوم مسابقه بود. در شرایط آب و هوایی سخت (تر و خشک)، خودروی کیک سائوبر توانست از پس فراری بربیاید.

هالکنبرگ پس از مسابقه گفت:

بدیهی است که فکر می‌کردم لوییس جلوی تماشاگرانش همه توانش را خواهد گذاشت. اما گفتم: ببخشید بچه‌ها — امروز روز منه! باید خودم رو نشون بدم!
کپی لینک

نقش آب و هوا در مسابقه‌ی آشفته‌ی سیلورستون

مسابقات بارانی همیشه پرحادثه‌اند، و گرندپری امسال بریتانیا هم استثنا نبود. در طول ۵۲ دور، شاهد اسپین‌ها، تصادف‌ها، برخوردها، اشتباه در انتخاب تایر و اعتراضات زیاد به استراتژی تیم‌های بودیم.

وستاپن یکی از کسانی بود که در لحظه‌ی بحرانی اسپین کرد، درست هنگام خروج خودرو ایمنی که منجر به پنالتی پیاستری شد. وستاپن در نهایت توانست به رتبه پنجم برسد، ولی همه به خوش‌شانسی او نبودند. در مجموع دو بار خودرو ایمنی واقعی و دو بار خودرو ایمنی مجازی به پیست آمدند.

لیام لاوسون در آغاز مسابقه با استبان اوکون برخورد کرد و از مسابقه خارج شد. اوکون هم بعداً با هم‌تیمی‌اش برخورد داشت و اسپین شد. اولی برمن، دیگر راننده‌ی تیم هاس، پس از برخورد با یوکی تسونودا اسپین شد، و تسونودا بابت این برخورد ۱۰ ثانیه پنالتی گرفت.

چارلز لکلرک راننده‌ی تیم فراری چند بار از مسیر خارج شد و روی چمن رفت. جورج راسل هم بعد از تعویض تایرها و استفاده زودهنگام از تایر سخت، داخل شن‌های کنار پیست اسپین کرد.

ایزاک حدجار نیز پس از برخورد از عقب با کیمی آنتونلی از مسابقه خارج شد؛ آنتونلی هم اجبارا از مسابقه کناره‌گیری کرد. گابریل بورتولتو نیز با برخورد به گارد حفاظتی و جدا شدن بال عقب، از مسابقه کنار رفت.

اما فرانکو کولاپینتو حتی مسابقه را شروع هم نکرد! او در گاراژ آلپین و پیش از شروع مسابقه خاموش کرد و استارت نزد.

کپی لینک

چهره‌های هالیوودی در پیست سیلورستون

تعداد زیادی از بازیگران و چهره‌های مشهور برای تماشای مسابقه و تجربه‌ی فرمول یک در سیلورستون حاضر شدند، حتی با وجود بارش باران. برای بسیاری از آن‌ها، این تجربه جدید نبود — از جمله تام هالند، هانا وادینگهام و کیانو ریوز، که اکنون در حال تهیه مستندی درباره‌ی حضور کادیلاک در فرمول یک است.

وین دیزل شاهد مسابقه‌ای سریع و خیس بود، و اولیویا وایلد هم پس از بازی‌اش در فیلم Rush ساخته‌ی ران هاوارد، بار دیگر به F1 برگشت، .

جرمی کلارکسون، مجری معروف، با همراهی کشاورز معروفش کلب کوپر هم در آنجا بود.

تونی هاوک اسکیت‌بردش را آورد، گوردون رمزی هم مشتاق تماشای مسابقه بود، ژوزه مورینیو در روز شنبه جایزه پول پوزیشن را به ورشتاپن اهدا کرد و خودش هم خشک ماند! در نهایت، دمسون ادریس، پرچم شطرنجی پایان را تکان داد. او همبازی برد پیت در فیلم سینمایی F1 است.

رده

راننده

ملیت

تیم

امتیاز

1

اسکار پیستری

استرالیا 🇦🇺

مک‌لارن

234

2

لاندو نوریس

بریتانیا 🇬🇧

مک‌لارن

226

3

مکس وستاپن

هلند 🇳🇱

ردبول ریسینگ

165

4

جورج راسل

بریتانیا 🇬🇧

مرسدس

147

5

چارلز لکلرک

موناکو 🇲🇨

فراری

119

6

لوئیس همیلتون

بریتانیا 🇬🇧

فراری

103

7

کیمی آنتونلی

ایتالیا 🇮🇹

مرسدس

63

8

الکساندر آلبون

تایلند 🇹🇭

ویلیامز

46

9

نیکو هاکنبرگ

آلمان 🇩🇪

کیک زوبر

37

10

استبان اوکون

فرانسه 🇫🇷

هاس

23

11

ایساک حدجار

فرانسه 🇫🇷

ریسینگ بولز

21

12

لنس استرول

کانادا 🇨🇦

استون مارتین

20

13

پیر گسلی

فرانسه 🇫🇷

آلپین

19

14

فرناندو آلونسو

اسپانیا 🇪🇸

استون مارتین

16

15

کارلوس ساینز

اسپانیا 🇪🇸

ویلیامز

13

16

لیام لاوسون

نیوزیلند 🇳🇿

ریسینگ بولز

12

17

یوکی تسونودا

ژاپن 🇯🇵

ردبول ریسینگ

10

18

الیور برمن

بریتانیا 🇬🇧

هاس

6

19

گابریل بورتولتو

برزیل 🇧🇷

کیک زوبر

4

20

فرانکو کولاپینتو

آرژانتین 🇦🇷

آلپین

0

21

جک دوهان

استرالیا 🇦🇺

آلپین

0

در حدول نهایی رانندگان، پیاستری و نوریس همچنان صدرنشین هستند اما کاهش اختلاف امتیاز میان آن‌ها، تشخیص قهرمان فصل 2025 را به هفته‌های پایانی کشانده است. وستپن در رده‌ی سوم، باقی مانده اما به دلیل امتیازات حساسی که از دست داد، جورج راسل را نزدیک‌ خود می‌بیند. چارلز لکلرک و لوئیس همیلتون رانندگان فراری، پنجم و ششم هستند.

رده

تیم

امتیاز

1

مک‌لارن (McLaren)

460

2

فراری (Ferrari)

222

3

مرسدس (Mercedes)

210

4

ردبول ریسینگ (Red Bull Racing)

172

5

ویلیامز (Williams)

59

6

کیک زوبر (Kick Sauber)

41

7

ریسینگ بولز (Racing Bulls)

36

8

استون مارتین (Aston Martin)

36

9

هاس (Haas)

29

10

آلپین (Alpine)

19

 در جدول تیمی، تغییر خاصی دیده نمی‌شود و از هم‌اکنون می‌توان قهرمانی مکلارن را جشن گرفت. امسال فراری و مرسدس برای عنوان دومی تلاش می‌کنند؛ ضمن اینکه ردبول هم برای نائب قهرمانی، امیدوار است.

مسابقات فرمول یک 2025 به مدت سه هفته پس از جایزه بزرگ بریتانیا تعطیل می‌شود. رقابت بعدی، پنجم مرداد ماه برگزار خواهد شد و پیست Spa در کشور بلژیک، میزبان خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.