سرنوشت نهایی خودروهای مسابقهای بازنشسته: از انبار تا حراجی!
اگر طرفدار پر و پا قرص ورزشهای موتوری باشید، میدانید که تیمها بهطور منظم خودروهای خود را سال به سال بهروزرسانی میکنند. این امر اغلب به دلیل قوانین و مقررات مداوم یا صرفاً تلاش تیمها برای بهبود و تکامل خودروها به منظور سریعتر شدن در فصل بعدی است.
شاید برجستهترین مثال این موضوع فرمول یک باشد؛ در این رشته، تیمها دائماً خودروهای جدید توسعه میدهند یا خودروهای موجود را اصلاح میکنند که ممکن است هواداران را به این فکر اندازد که سرنوشت خودروهای فرمول یک استفادهشده پس از پایان فصل چه میشود.
گاهی این خودروها به سادگی در انبار، چه در تأسیسات تیم یا موزهها، نگهداری میشوند، درحالیکه گاهی تیمها تصمیم به فروش آنها میگیرند. این موضوع اغلب در مورد انواع خودروهای مسابقهای صدق میکند، زیرا با تغییر قوانین یا توسعه خودروهای سریعتر، این خودروها عمدتاً برای تیمها بیارزش میشوند. گاهی برای جبران بخشی از هزینهها، تیمهای مسابقهای قطعات خاصی از خودروهای استفادهشده را میفروشند و سپس بدنه آنها را برای ضایعات میفرستند.
خرید یک خودروی مسابقهای دستدوم قطعاً پیشنهاد جالبی برای بسیاری از علاقهمندان به خودرو است و خبر خوب این است که لزوماً نیاز به هزینه گزاف ندارد. البته، قیمت پرداختی برای یک خودروی مسابقهای قدیمی به نوع خودرو بستگی دارد.
به عنوان مثال، وقتی خودروی فرمول یک قهرمان سابق شوماخر از فراری برای فروش عرضه شد، توجه زیادی از کلکسیونرهای سراسر جهان را جلب کرد و با پیشنهادهای بالای قیمت، به یکی از گرانترین خودروهای فرمول یک تاریخ تبدیل شد. با این حال، یک خودروی فرمول فورد قدیمی ممکن است تنها حدود ۱۵,۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد.
نیازی به محدود شدن به خودروهای تکنفره هم نیست. بازار خودروهای مسابقهای دستدوم مملو از مدلهای جذاب است، از خودروهای رالی قدیمی WRC گرفته تا خودروهای مسابقهای GT دهه ۱۹۶۰ با آمادگی بینقص. اگرچه آنها دیگر نمیتوانند در کلاسهایی که برایشان طراحی شدهاند رقابت کنند، اما بهعنوان اسباببازیهای پیست عالی هستند و اکنون اغلب برای مسابقات تاریخی واجد شرایط هستند.
در برخی موارد، خودروهای مسابقهای قدیمی به قطعات مختلف تجزیه میشوند، فرایندی که طی آن از موتورهای آماده مسابقه تا سیستمهای تعلیق تنظیمشده برای پیست به بازار عرضه میشود. این روش ممکن است برای فروشنده سود بیشتری نسبت به فروش کل خودرو داشته باشد یا صرفاً نتیجه تلاش برای بازگرداندن بخشی از هزینههای خودرویی باشد که در پیست آسیب دیده است.