فرمول یک ایتالیا مونزا 2025؛ پیروزی وستپن و امید به کورس قهرمانی

یک‌شنبه 16 شهریور 1404 - 19:30
مطالعه 6 دقیقه
f1 monza 2025 italy max victory
مکس وستپن راننده‌ی اصلی ردبول توانست به پیروزی مهم در فرمول یک ایتالیا برسد. رانندگان مکلارن نیز عناوین دوم و سوم جایزه بزرگ مونزا را کسب کردند.
تبلیغات

ایتالیا امسال دو مرتبه میزبانی مسابقات فرمول یک را در اختیار دارد. اواخر اردیبهشت ۱۴۰۳ رقابت جایزه بزرگ در پیست ایمولا برگزار شد و رانندگان فراری را ناکام گذاشت. امروز اما در مسابقه‌ی حساس مونزا، لکلرک و ساینز توانستند با عناوین اول و چهارم، امتیازات مهم برای فراری کسب کنند و مورد تحسین هواداران پرشمار تیفوسی قرار گیرند.

پیست مونزا در ایتالیا بیش از صد سال سابقه‌ی میزبانی فرمول یک دارد. این محل، اولین رقابت جایزه بزرگ خود را سال ۱۹۲۱ برگزار کرده و تا امروز ۹۳ مرتبه مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک داشته است. طول پیست مونزا ۵/۸ کیلومتر با ۶۳ دور، ۳۰۷ کیلومتر میسر رانندگی را تامین می‌کند. میشائیل شوماخر و لوئیز همیلتون با ۵ قهرمانی، رکورددار موفقیت در مونزا هستند.

در گرندپری ایتالیا روز یکشنبه، راننده ردبول، مکس وستپن، جایگاه پول پوزیشن خود را به پیروزی تبدیل کرد و پس از شروع و پایان دراماتیک مسابقه در مونزا، دو راننده مک‌لارن، لندو نوریس و اسکار پیاس‌تری را پشت سر گذاشت.

وستپن و نوریس تقریباً بلافاصله پس از خاموش شدن چراغ‌ها، چرخ به چرخ با یکدیگر رقابت کردند و در مسیر شروع/پایان نزدیک هم شدند، قبل از اینکه راننده هلندی برای حفظ صدرنشینی از اولین پیچ شیکان عبور کند.

اگرچه وستپن در ابتدای دور دوم موقعیت خود را به نوریس واگذار کرد تا از جریمه احتمالی جلوگیری کند، اما خیلی زود دوباره پشت سر رقیبش قرار گرفت و تنها در چند دور دیگر، جایگاه اول را پس گرفت و فاصله خود را افزایش داد.

رتبه

شماره خودرو

راننده

تیم

تعداد دور

زمان / وضعیت

امتیاز

۱

۱

مکس وستپن

ردبول ریسینگ

۵۳

۱:۱۳:۲۴.۳۲۵

۲۵

۲

۴

لندو نوریس

مک‌لارن

۵۳

+۱۹.۲۰۷ ثانیه

۱۸

۳

۸۱

اسکار پیاس‌تری

مک‌لارن

۵۳

+۲۱.۳۵۱ ثانیه

۱۵

۴

۱۶

چارلز لکلرک

فراری

۵۳

+۲۵.۶۲۴ ثانیه

۱۲

۵

۶۳

جورج راسل

مرسدس

۵۳

+۳۲.۸۸۱ ثانیه

۱۰

۶

۴۴

لوئیس همیلتون

فراری

۵۳

+۳۷.۴۴۹ ثانیه

۸

۷

۲۳

الکساندر آلبون

ویلیامز

۵۳

+۵۰.۵۳۷ ثانیه

۶

۸

۵

گابریل بورتولتو

کیک سابر

۵۳

+۵۸.۴۸۴ ثانیه

۴

۹

۱۲

کیمی آنتونلی

مرسدس

۵۳

+۵۹.۷۶۲ ثانیه

۲

۱۰

۶

ایزاک هاجر

ریسینگ بولز

۵۳

+۶۳.۸۹۱ ثانیه

۱

۱۱

۵۵

کارلوس ساینز

ویلیامز

۵۳

+۶۴.۴۶۹ ثانیه

۰

۱۲

۸۷

اولی بیرمن

هاس

۵۳

+۷۹.۲۸۸ ثانیه

۰

۱۳

۲۲

یوشی تسونودا

ردبول ریسینگ

۵۳

+۸۰.۷۰۱ ثانیه

۰

۱۴

۳۰

لیام لاوسون

ریسینگ بولز

۵۳

+۸۲.۳۵۱ ثانیه

۰

۱۵

۳۱

استبان اوکان

هاس

۵۲

+۱ دور

۰

۱۶

۱۰

پیِر گسلی

آلپاین

۵۲

+۱ دور

۰

۱۷

۴۳

فرانکو کولاپینتو

آلپاین

۵۲

+۱ دور

۰

۱۸

۱۸

لنس استرول

آستون مارتین

۵۲

+۱ دور

۰

NC

۱۴

فرناندو آلونسو

آستون مارتین

۲۴

DNF

۰

NC

۲۷

نیکو هولکنبرگ

کیک سابر

۰

DNS

۰

از آن پس، به نظر می‌رسید وستپن کنترل کامل مسابقه را در دست دارد؛ فاصله خود را با هر دو مک‌لارن در طول اولین بخش‌های مسابقه مدیریت کرد، زودتر از نوریس و پیاس‌تری به پیت رفت تا برتری خود را تقویت کند و سپس با آرامش تا خط پایان پیش رفت.

پس از یک جلسه تعیین خط سخت، الکس آلبون با یک بازگشت عالی به مکان هفتم، برای ویلیامز امتیازات مهمی در رقابت میانه جدول کسب کرد، و پس از او گابریل بورتولتو از کیک سابر و کیمی آنتونلی با مرسدس دیگر که پنج ثانیه جریمه زمان دریافت کرده بود، قرار گرفتند.

ایزاک هاجر نیز یکی از ستاره‌های روز یکشنبه بود، زیرا از موقعیت شروع پیت لین خود به مکان دهم رسید و پس از او کارلوس ساینز با ویلیامز و اولی بیرمن با هاس (که در اواخر مسابقه با یکدیگر برخورد کردند)، دومین ردبول یوشی تسونودا و هم‌تیمی ریسینگ بولز، لیام لاوسون، قرار گرفتند.

استبان اوکان راننده دیگری بود که جریمه شد، پس از اینکه مشخص شد او در ابتدای مسابقه لنس استرول را مجبور به خروج از مسیر کرده است، و در نهایت به مکان پانزدهم رسید؛ پیِر گسلی و فرانکو کولاپینتو نیز به ترتیب در مکان‌های شانزدهم و هفدهم قرار گرفتند و روز آرامی برای آلپاین بود.

آستون مارتین در بخشی از مسابقه هر دو خودرو خود را در موقعیت‌های امتیازآور داشت، اما بعد از افت دیرهنگام استرول و مشکل ظاهری در سیستم تعلیق فرناندو آلونسو، شرایط برای آنها خراب شد؛ همچنین نیکو هولکنبرگ از سابر به دلیل مشکل هیدرولیک نتوانست شروع کند.

در حالی که مسیر وستپن تا پایان مسابقه نسبتاً آرام بود و تیم ردبول مرتباً به او هشدار می‌داد تا از ریسک‌های غیرضروری خودداری کند، در مک‌لارن درام ایجاد شد، زیرا توقف کند نوریس در پیت باعث شد پیاس‌تری جایگاه دوم را تصاحب کند.

با توجه به شرایط غیرمعمول، مک‌لارن از پیاس‌تری خواست تا مسیر را برای نوریس باز کند و سپس آزادانه به مسابقه ادامه دهند. این دستوری بود که قهرمان فعلی ابتدا به آن شک داشت، اما در نهایت از آن پیروی کرد و جایگاه‌ها با هماهنگی تغییر یافت.

پیاس‌تری به مکان سوم رسید، به این معنی که اختلاف امتیاز او با نوریس از ۳۴ به ۳۱ کاهش یافت، و چارلز لکلرک چند ثانیه عقب‌تر با فراری پیشتاز بود – رویای تیفورسی برای پیروزی خانگی یا حتی کسب سکوی قهرمانی امسال محقق نشد.

جورج راسل با مرسدس خود یک بار دیگر، مهارت در رانندگی را نشان داد و به مقام پنجم رسید؛ در حالی که لوئیس همیلتون، خود را به مکان ششم رساند و حداقل یک پایان دو امتیازی برای اسکودریا فراهم کرد.

جدول قهرمانی فصل ۲۰۲۵ برای رانندگان به شرح ذیل است:

رتبه

راننده

ملیت

تیم

امتیاز

۱

اسکار پیاس‌تری

AUS

مک‌لارن

۳۲۴

۲

لندو نوریس

GBR

مک‌لارن

۲۹۳

۳

مکس وستپن

NED

ردبول ریسینگ

۲۳۰

۴

جورج راسل

GBR

مرسدس

۱۹۴

۵

چارلز لکلرک

MON

فراری

۱۶۳

۶

لوئیس همیلتون

GBR

فراری

۱۱۷

۷

الکساندر آلبون

THA

ویلیامز

۷۰

۸

کیمی آنتونلی

ITA

مرسدس

۶۶

۹

ایزاک هاجر

FRA

ریسینگ بولز

۳۸

۱۰

نیکو هولکنبرگ

GER

کیک سابر

۳۷

۱۱

لنس استرول

CAN

آستون مارتین

۳۲

۱۲

فرناندو آلونسو

ESP

آستون مارتین

۳۰

۱۳

استبان اوکان

FRA

هاس

۲۸

۱۴

پیِر گسلی

FRA

آلپاین

۲۰

۱۵

لیام لاوسون

NZL

ریسینگ بولز

۲۰

۱۶

گابریل بورتولتو

BRA

کیک سابر

۱۸

۱۷

اولی بیرمن

GBR

هاس

۱۶

۱۸

کارلوس ساینز

ESP

ویلیامز

۱۶

۱۹

یوشی تسونودا

JPN

ردبول ریسینگ

۱۲

۲۰

فرانکو کولاپینتو

ARG

آلپاین

۰

۲۱

جک دوهان

AUS

آلپاین

۰

به لطف پیروزی وستپن در مونزا، حالا امیدها برای حضور در جایگاه نایب قهرمان مسابقات امسال، قوت گرفته است. حالا اسکار پیاستری ۳۲۴ امتیاز دارد و لندور نوریس ۲۹۳ امتیازی، قدرت مکلارن در صدر جدول را نشان می‌دهند. چارلز لکلرک و لوئیس همیلتون که قرار بود بعد از سال‌ها فراری را به اوج برگردانند؛ حالا زیر سایه‌ی جورج راسل ۱۹۴ امتیازی، رده‌ی پنجم و ششم جدول را حفظ کرده‌اند.

رتبه

تیم

امتیاز

۱

مک‌لارن

۶۱۷

۲

فراری

۲۸۰

۳

مرسدس

۲۶۰

۴

ردبول ریسینگ

۲۳۹

۵

ویلیامز

۸۶

۶

آستون مارتین

۶۲

۷

ریسینگ بولز

۶۱

۸

کیک ساوبر

۵۵

۹

هاس

۴۴

۱۰

آلپاین

۲۰

در جدول تیمی، شکی وجود ندارد که مکلارن به قهرمانی سازندگان خواهد رسید و افتخاری دیگر ثبت خواهد کرد. امسال، فراری و مرسدس برای مقام دوم تلاش می‌کنند؛ هرچند که بعید نیست ردبول به رده‌های بالاتر برسد و شگفتی‌ساز شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.