فرمول یک لاس وگاس 2025؛ پیروزی وستپن و بازگشت به کورس
مکس وستپن، با پیروزی چشمگیری در فرمول یک لاسوگاس و ناکام گذاشتن لاندو نوریس، فاصله با راننده مکلارن را به ۲۴ امتیاز کاهش داد.
پس از پایان مسابقه، بازرسان فنی فهمیدند که میزان ساییدگی بخش انتهایی اسکیـد (skid) در هر دو خودروی MCL39 مکلارن، کمتر از حداقل ضخامت ۹ میلیمتر بوده است. حالا نوریس و پیاسـتری از امتیازات گرندپری لاسوگاس محروم شدند. نوریس در مسابقه اصلی، دوم و پیاسـتری چهارم شده بود. به این ترتیب، پیروزی مکس وستپن اهمیت بیشتری پیدا کرد؛ چراکه راننده ردبول اکنون با امتیاز ۳۶۶ همسطح با پیاسـتری است. نوریس با ۳۹۰ امتیاز همچنان صدرنشین جدول قهرمانی ۲۰۲۵ باقی مانده، درحالی که تنها دو مسابقه تا پایان فصل داریم.
نوریس در اواسط مسابقه پشت سر جورج راسل قرار گرفت و تنها در مراحل پایانی دوباره از راننده مرسدس عبور کرد، اما نتوانست تهدیدی برای وستپن ایجاد کند و در نهایت با مشکلی در اواخر مسابقه، نزدیک به ۲۱ ثانیه عقبتر از او به خط پایان رسید.
رتبه | شماره | راننده | تیم | دورها | زمان / وضعیت | امتیاز |
|---|---|---|---|---|---|---|
۱ | ۱ | مکس وستپن | ردبول ریسینگ | ۵۰ | ۱:۲۱:۰۸.۴۲۹ | ۲۵ |
۲ | ۴ | لاندو نوریس | مکلارن | ۵۰ | +۲۰.۷۴۱ ثانیه | ۱۸ |
۳ | ۶۳ | جورج راسل | مرسدس | ۵۰ | +۲۳.۵۴۶ ثانیه | ۱۵ |
۴ | ۸۱ | اسکار پیاسـتری | مکلارن | ۵۰ | +۲۷.۶۵۰ ثانیه | ۱۲ |
۵ | ۱۲ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۵۰ | +۳۰.۴۸۸ ثانیه | ۱۰ |
۶ | ۱۶ | چارلز لکلرک | فراری | ۵۰ | +۳۰.۶۷۸ ثانیه | ۸ |
جدول مسابقه در لاس وگاس، قبل از حذف فنی رانندگان مکلارن
رتبه | شماره | راننده | تیم | دورها | زمان / وضعیت | امتیاز |
|---|---|---|---|---|---|---|
۱ | ۱ | مکس ورستاپن | ردبول ریسینگ | ۵۰ | ۱:۲۱:۰۸.۴۲۹ | ۲۵ |
۲ | ۶۳ | جورج راسل | مرسدس | ۵۰ | +۲۳.۵۴۶ ثانیه | ۱۸ |
۳ | ۱۲ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۵۰ | +۳۰.۴۸۸ ثانیه | ۱۵ |
۴ | ۱۶ | شارل لکلرک | فراری | ۵۰ | +۳۰.۶۷۸ ثانیه | ۱۲ |
۵ | ۵۵ | کارلوس ساینز | ویلیامز | ۵۰ | +۳۴.۹۲۴ ثانیه | ۱۰ |
۶ | ۶ | ایساک هادجار | ریسینگ بولز | ۵۰ | +۴۵.۲۵۷ ثانیه | ۸ |
۷ | ۲۷ | نیکو هالکنبرگ | کیک سائوبر | ۵۰ | +۵۱.۱۳۴ ثانیه | ۶ |
۸ | ۴۴ | لوئیس همیلتون | فراری | ۵۰ | +۵۹.۳۶۹ ثانیه | ۴ |
۹ | ۳۱ | استبان اوکون | هاس | ۵۰ | +۶۰.۶۳۵ ثانیه | ۲ |
۱۰ | ۸۷ | الیور بیرمن | هاس | ۵۰ | +۷۰.۵۴۹ ثانیه | ۱ |
۱۱ | ۱۴ | فرناندو آلونسو | استون مارتین | ۵۰ | +۸۵.۳۰۸ ثانیه | ۰ |
۱۲ | ۲۲ | یوکی سونودا | ردبول ریسینگ | ۵۰ | +۸۶.۹۷۴ ثانیه | ۰ |
۱۳ | ۱۰ | پیر گسلی | آلپین | ۵۰ | +۹۱.۷۰۲ ثانیه | ۰ |
۱۴ | ۳۰ | لیام لاوسون | ریسینگ بولز | ۴۹ | +۱ دور | ۰ |
۱۵ | ۴۳ | فرانکو کولاپینتو | آلپین | ۴۹ | +۱ دور | ۰ |
NC | ۲۳ | الکساندر آلبون | ویلیامز | ۳۵ | DNF | ۰ |
NC | ۵ | گابریل بورتولتو | کیک سائوبر | ۲ | DNF | ۰ |
NC | ۱۸ | لنس استرول | استون مارتین | ۰ | DNF | ۰ |
DQ | ۴ | لندو نوریس | مکلارن | — | DSQ | ۰ |
DQ | ۸۱ | اسکار پیستری | مکلارن | — | DSQ | ۰ |
راسل با وجود شکایت از مشکلات فرمان مرسدس خود، جایگاه سکو را حفظ کرد؛ مشکلی که نزدیک بود او را در چنگ رانندگی پرقدرت همتیمیاش کیمی آنتونلی بیندازد. آنتونلی پس از شروع از رده هفدهم، در مسیر مسابقه چهارم شد.
راننده جوان ایتالیایی در مراحل پایانی در برابر فشار پیاسـتری و چارلز لکلرک مقاومت کرد، اما جریمه پنجثانیهای به دلیل استارت اشتباه، او را به رده پنجم در ردهبندی نهایی فرستاد؛ تنها یکدهم ثانیه جلوتر از لکلرک که در دورهای پایانی عقب افتاد. به این ترتیب پیاسـتری در جایگاه چهارم ایستاد؛ او در اوایل مسابقه تا رده هفتم سقوط کرده بود، پس از آنکه در پیچ نخست با خودروی لیام لاوسون (رِیسینگ بولز) برخورد کرد. راننده استرالیایی اکنون ۳۰ امتیاز عقبتر از نوریس در جدول قهرمانی است.
لکلرک پس از شروع از رده نهم و پیشروی اولیه، در جایگاه ششم قرار گرفت. کارلوس ساینز نیز با رانندگی حسابشده در خودروی ویلیامز، از جلوتر از ایساک هادجار (رِیسینگ بولز)، هفتم شد. ده نفر برتر با نیکو هاکنبرگ (کیک سائوبر) و لوئیس همیلتون تکمیل شدند؛ راننده فراری با شروع از انتهای گرید و استفاده از لاستیک سخت در استینت ابتدایی، آخرین امتیاز را کسب کرد؛ همانند هاکنبرگ.
دو راننده هاس، استبان اوکون و اولی بیرمن، از کسب امتیاز بازماندند؛ بیرمن در ابتدا داخل جمع ده نفر برتر بود، همراه با فرناندو آلونسو که در نهایت در جایگاه سیزدهم با استون مارتین ایستاد. راننده اسپانیایی جلوتر از یوکی سونودا (ردبول) که از پیتلاین شروع کرده بود، و پیر گسلی قرار گرفت؛ گسلی در دور نخست در پیچ اول با آلپین خود در جهت اشتباه قرار گرفت.
لاوسون پس از آسیب در دور دوم که نیاز به پیتاستاپ داشت، در جایگاه شانزدهم ایستاد؛ فرانکو کولاپینتو (آلپین) نیز آخرین نفر در جدول پایاندهندگان بود. الکس آلبون (ویلیامز) از مسابقه کنار رفت؛ او در یک لحظه با عقب همیلتون برخورد کرد و نیاز به بال جلو جدید داشت. گابریل بورتولتو (سائوبر) و لنس استرول (استون مارتین) نیز هر دو پس از برخورد در پیچ اول دور نخست، با آسیب از مسابقه خارج شدند.
رتبه | راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
|---|---|---|---|---|
۱ | لاندو نوریس | بریتانیا (GBR) | مکلارن | ۳۹۰ |
۲ | اسکار پیاسـتری | استرالیا (AUS) | مکلارن | ۳۶۶ |
۳ | مکس وستپن | هلند (NED) | ردبول ریسینگ | ۳۶۶ |
۴ | جورج راسل | بریتانیا (GBR) | مرسدس | ۲۹۴ |
۵ | چارلز لکلرک | موناکو (MON) | فراری | ۲۲۶ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا (GBR) | فراری | ۱۵۲ |
۷ | کیمی آنتونلی | ایتالیا (ITA) | مرسدس | ۱۳۷ |
۸ | الکساندر آلبون | تایلند (THA) | ویلیامز | ۷۳ |
۹ | ایساک هادجار | فرانسه (FRA) | ریسینگ بولز | ۵۱ |
۱۰ | نیکو هالکنبرگ | آلمان (GER) | کیک سائوبر | ۴۹ |
۱۱ | کارلوس ساینز | اسپانیا (ESP) | ویلیامز | ۴۸ |
۱۲ | الیور بیرمن | بریتانیا (GBR) | هاس | ۴۱ |
۱۳ | فرناندو آلونسو | اسپانیا (ESP) | استون مارتین | ۴۰ |
۱۴ | لیام لاوسون | نیوزیلند (NZL) | ریسینگ بولز | ۳۶ |
۱۵ | استبان اوکون | فرانسه (FRA) | هاس | ۳۲ |
۱۶ | لنس استرول | کانادا (CAN) | استون مارتین | ۳۲ |
۱۷ | یوکی سونودا | ژاپن (JPN) | ردبول ریسینگ | ۲۸ |
۱۸ | پیر گسلی | فرانسه (FRA) | آلپین | ۲۲ |
۱۹ | گابریل بورتولتو | برزیل (BRA) | کیک سائوبر | ۱۹ |
۲۰ | فرانکو کولاپینتو | آرژانتین (ARG) | آلپین | ۰ |
۲۱ | جک دوهان | استرالیا (AUS) | آلپین | ۰ |
لاندو نوریس با ۳۹۰ امتیاز در صدر جدول قهرمانی باقی مانده و پشت سر او، اسکار پیاسـتری ۳۶۶ امتیازی دیده میشود. مکس وستپن، ستاره ردبول، نیز با ۳۶۶ امتیاز مشابه پیاسـتری همچنان تهدیدی جدی برای قهرمانی است. جورج راسل از مرسدس با ۲۹۴ امتیاز در جایگاه چهارم قرار دارد و تلاش میکند فاصله خود را با سه نفر اول کاهش دهد. چارلز لکلرک از فراری نیز با ۲۲۶ امتیاز پنجم است.
رتبه | تیم | امتیاز |
|---|---|---|
۱ | مکلارن | ۷۵۶ |
۲ | مرسدس | ۴۳۱ |
۳ | ردبول ریسینگ | ۳۹۱ |
۴ | فراری | ۳۷۸ |
۵ | ویلیامز | ۱۲۱ |
۶ | ریسینگ بولز | ۹۰ |
۷ | هاس | ۷۳ |
۸ | استون مارتین | ۷۲ |
۹ | کیک سائوبر | ۶۸ |
۱۰ | آلپین | ۲۲ |
در جدول ردهبندی تیمها، مکلارن با اختلافی چشمگیر و ۷۵۶ امتیاز، از قبل توانسته قهرمانی را مسجل کند. مرسدس با ۴۳۱ امتیاز در جایگاه دوم ایستاده و ردبول ریسینگ با ۳۹۱ امتیاز سوم است. پس از آن فراری با ۳۷۸ امتیاز در رتبه چهارم قرار دارد. ویلیامز با ۱۲۱ امتیاز پنجم است و فاصله زیادی با چهار تیم اول دارد.
هفته آینده نهم آذرماه، قطر میزبان مسابقهی فرمول یک خواهد بود. شانزدهم آذرماه در ابوظبی نیز، آخرین رقابت جایزه بزرگ امسال برگزار خواهد شد تا فصل ۲۰۲۵ به پایان برسد.