رالی WRC سال 2025 هم بنزینی خواهد بود

جمعه 18 اسفند 1402 - 05:30
مطالعه 4 دقیقه
wrc-toyota
مسابقه‌دهندگان رالی جهانی در فصل 2025 از پیشرانه هیبریدی استفاده نخواهد کرد.
تبلیغات

قهرمانی رالی جهانی در سال 2022 از رالی1 پلاگین هبیریدی رونمایی کرد اما هنوز دو سال از عمر آن نگذشته است، از تصمیم خود پشیمان شده و اعلام کرده که برای سال آینده این مسابقات، موتورهای برقی نیست؛ بنابراین با حذف این خدمه، خودروهای WRC سبک‌تر و سریع‌تر خواهند شد.

پس از آنکه کارگروه WRC به حذف سامانه هیبریدی از کلاس‌های بالارده مسابقات رالی چراغ سبز داد، این تصمیم در جلسه شورای جهانی موتوراسپرت نهایی شد. به این ترتیب از فصل 2025 به بعد، خودروهای رالی1 از سوخت‌های سبز استفاده خواهند کرد. به گزارش تاپ‌گیر، با وجود کاهش 100 اسب بخاری خودروها به‌خاطر حذف موتور برقی، عملکردشان چندان افت نخواهد کرد؛ چون وزن کمتر شده و کاهش محدودیت ورودی هوا به توربوشارژرها اجازه می‌دهد تا بهتر نفس بکشند.

رالی2 هم سال آینده دچار تغییر خواهد شد؛ آن‌هایی که در WRC شرکت خواهند کرد می‌توانند برای کاهش فاصله زمانی‌شان با خودروهای رالی1 از محدودکننده بزرگ‌تر، اگزوز بزرگ‌تر، جعبه‌دنده با دنده‌های پشت‌فرمان و بالچه عقب بهره‌مندی شوند. سپس در فصل 2026، قوانین تازه رالی1 معرفی خواهند شد که شامل بدنه یک خودروی تولیدی روی اسکلت همیشگی و ایمن خواهد بود.

تا آن زمان، قدرت به حدود 330 اسب بخار محدود خواهد شد و موتور و جعبه‌دنده خودروها هم از نمونه‌های رالی2 به عاریه گرفته خواهد شد. هر خودرو نهایتا تا 400 هزار یورو هزینه خواهد داشت و سازندگان مجبور می‌شوند تا آن‌ها را برای فروش آماده کنند.

FIA با اعلام خبر حذف کمک‌پیشرانه برقی وعده داده در اولین فرصت زیرشاخه تمام برقی این مسابقات را هم معرفی خواهد کرد. این نهاد می‌خواهد عملکرد نمونه‌های برقی را به خودروهای بنزینی رالی1 برساند تا شاید در آینده نزدیک بتوانیم شاهد تقابل این دو گروه باشیم.

از دیگر برنامه‌های کارگروه WRC می‌توان به معرفی تیم تبلیغات WRC در درون FIA اشاره کرد که این مسابقات قهرمانی را تبلیغ می‌کند. برگذارکنندگان رویدادها هم از این پس برای توسعه مسیرهای رالی دست بازتری خواهند داشت. مسابقات هم از حالت رقابت‌های کوتاه بیشتر شکل استقامتی به خود می‌گیرند. شمار کارکنان یک تیم سه خودرویی هم محدود خواهد شد. آخرین اقدام این مجموعه هم برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل انجام شده تا گروه‌ها بتوانند از زیرساخت‌های محلی بیشتر استفاده کنند.

مدیرعامل FIA، «محمد بن سلایم»، می‌گوید:

رسیدن به مرحله‌ای که کمسیون WRC می‌تواند پس از تایید WMSC، روی نهایی‌سازی درخواست‌هایی کار کند که مسیر آینده WRC را تثبیت می‌کنند، یک لحظه مهم برای رقابت‌های قهرمانی، سهام‌دارانش و به‌طور کلی جامعه رالی به شمار می‌رود.شایان‌ذکر است که نتیجه «نظرسنجی تعهد هوادران WRC» در حین نوشتن پیشنهاد نهای با دقت بالایی توسط کمسیون WRC بررسی خواهد شد. درحالی‌که به مسیر خود را برای ارائه WRC با حال‌وهوای امروزی و آماده برای آینده ادامه می‌دهیم، شخصا از تمام دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.

درحالی‌که مسابقات IMSA، فرمول 1 و WEC با تغییرات پیوسته رقابت‌هایی داغ‌تر از همیشه را رقم می‌زنند، WRC در سال‌های اخیر آن تازگی و جذب مخاطب گذشته خود را از دست داده است. حذف پیشرانه هیبریدی و تمام بنزینی کردن موتورها هم راهی برای جلب توجه خودرودوستان بیشتر محسوب می‌شود. حال اینکه فصل 2025 و 2026 چقدر هیجان را برای هوادارن قدیمی و جدید WRC رقم خواهد زد، با گذر زمان مشخص خواهد شد. نظر شما درباره این اقدام کمیته WRC چیست؟ آیا قهرمانی رالی جهانی به اوج باز خواهد گشت؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.