لاندو نویس و اسکار پیاستری، رانندگان مکلان در جایزه بزرگ اتریش، سکوهای اول و دوم را فتح کردند تا امیدها به تکرار فهرمانی این تیم، بیشتر شود.
تیم فرمول یک مکلارن، سال ۱۹۶۳ تاسیس شد و طی بیش از ۶ دهه حضور مستمر در بالاترین سطح مسابقات موتور اسپرت، ۹ مرتبه قهرمانی تیمی و ۱۲ قهرمانی فردی را تجربه کرده است. آخرین بار که رانندهای از مکلارن، قهرمان فصل فرمول یک شد، لوئیس همیلتون سال ۲۰۰۸ بود. سال ۲۰۲۴ هم باوجود قهرمانی مکس وستاپن با تیم ردبول، لاندو نوریس دوم شد و تیم مکلارن، عنوان نخست تیمی را کسب کرد.
جایزه بزرگ اتریش سال ۱۹۶۳ به تقویم فرمول یک اضافه شد و حالا ۶۳ سال قدمت دارد. تاکنون ۴۴ مسابقهی فرمول یک در پیست ردبول اتریش برگزار شده است. این مسیر ۴/۳ کیلومتری، برای مسابقات جایزه بزرگ، ۷۱ دور دارد و در مجموع، ۳۰۷ کیلومتر فراهم میکند. تیم فراری و مکس وستاپن، پر افتخارترین تیم و راننده در فرمول یک اتریش هستند.
جایگاه | شماره | راننده | تیم | دورها | زمان/بازنشسته | امتیاز |
---|---|---|---|---|---|---|
۱ | ۴ | لاندو نوریس | مکلارن | ۷۰ | ۱:۲۳:۴۷.۶۹۳ | ۲۵ |
۲ | ۸۱ | اسکار پیاستری | مکلارن | ۷۰ | +۲.۶۹۵ ثانیه | ۱۸ |
۳ | ۱۶ | چارلز لکلرک | فراری | ۷۰ | +۱۹.۸۲۰ ثانیه | ۱۵ |
۴ | ۴۴ | لوئیس همیلتون | فراری | ۷۰ | +۲۹.۰۲۰ ثانیه | ۱۲ |
۵ | ۶۳ | جورج راسل | مرسدس | ۷۰ | +۶۲.۳۹۶ ثانیه | ۱۰ |
۶ | ۳۰ | لیام لاوسون | ریسینگ بولز | ۷۰ | +۶۷.۷۵۴ ثانیه | ۸ |
۷ | ۱۴ | فرناندو آلونسو | استون مارتین | ۶۹ | +۱ دور | ۶ |
۸ | ۵ | گابریل بورتولتو | کیک ساوبر | ۶۹ | +۱ دور | ۴ |
۹ | ۲۷ | نیکو هالکنبرگ | کیک ساوبر | ۶۹ | +۱ دور | ۲ |
۱۰ | ۳۱ | استبان اوکون | هاس | ۶۹ | +۱ دور | ۱ |
۱۱ | ۸۷ | اولیور بیرمن | هاس | ۶۹ | +۱ دور | ۰ |
۱۲ | ۶ | ایزاک هاجر | ریسینگ بولز | ۶۹ | +۱ دور | ۰ |
۱۳ | ۱۰ | پیر گسلی | آلپین | ۶۹ | +۱ دور | ۰ |
۱۴ | ۱۸ | لنس استرول | استون مارتین | ۶۹ | +۱ دور | ۰ |
۱۵ | ۴۳ | فرانکو کولاپینتو | آلپین | ۶۹ | +۱ دور | ۰ |
۱۶ | ۲۲ | یوکی تسونودا | ردبول ریسینگ | ۶۸ | +۲ دور | ۰ |
NC | ۲۳ | الکساندر آلبون | ویلیامز | ۱۵ | خروج از مسابقه | ۰ |
NC | ۱ | مکس وستپن | ردبول ریسینگ | ۰ | خروج از مسابقه | ۰ |
NC | ۱۲ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۰ | خروج از مسابقه | ۰ |
NC | ۵۵ | کارلوس ساینز | ویلیامز | ۰ | خروج از مسابقه | ۰ |
لاندو نوریس در مسابقه گرندپری اتریش به مسیر پیروزی بازگشت و پس از یک نبرد تنبهتن هیجانانگیز با همتیمیاش در مکلارن، موفق به کسب قهرمانی شد – در حالی که مکس وستاپن، رقیب اصلی او در رقابت قهرمانی، همان دور اول از مسابقه کنار رفت.
نوریس که مسابقه را از پول پوزیشن آغاز کرده بود، در پیچ اول، جلودار شد اما خیلی زود تحت فشار شدید صدرنشین جدول قهرمانی، پیاستری، قرار گرفت. پیاستری چند حمله انجام داد و حتی در مقطعی با قدرت از نوریس عبور کرد، اما این جابهجایی خیلی سریع معکوس شد و نوریس دوباره پیش افتاد.
پس از یک لحظه حساس در ترمزگیری پیچ ۴، جایی که پیاستری قفل کرد و نزدیک بود به عقب نوریس برخورد کند، راننده استرالیایی تصمیم گرفت دوره اول تایرهایش را کمی بیشتر ادامه دهد تا در ادامه مسابقه مزیتی به دست آورد.
اگرچه پیاستری در فازهای دوم و سوم مسابقه تایمهای چشمگیری ثبت کرد، اما نوریس به اندازه کافی سرعت داشت تا صدرنشینی خود را حفظ کند و با عبور از خط پایان، سومین پیروزی فصلش و اولین برد پس از گرندپری موناکو در ماه گذشته را جشن بگیرد.
در غیاب رئیس تیم فراری، فرد واسور، که به دلایل شخصی پیش از مسابقه به خانه بازگشته بود، خودروهای ارتقایافته فراری مسابقهای آرام ولی پربار داشتند و با چارلز لکلرک به سکو رسیدند. لوییس همیلتون نیز به رتبه چهارم دست یافت.
جورج راسل تنها بازمانده مرسدس بود که مسابقه را در رده پنجم به پایان رساند، چرا که همتیمی تازهکارش، کیمی آنتونلی، به طرز دراماتیکی در ترمزگیری پیچ ۳ در همان دور اول با مکس وستاپن برخورد کرد و هر دو از مسابقه کنار رفتند.
لیام لاوسون از جایگاه ششم شروع کرد و همان رتبه را تا پایان حفظ کرد تا برای اولینبار موفق با کسب امتیاز فرمول یک شود. او جلوتر از فرناندو آلونسو از استون مارتین و بورتولتو از تیم کیک سائوبر، مسابقه را به پایان رساند
نیکو هاکنبرگ با یک بازگشت قوی از انتهای خط استارت، سومین مسابقه متوالی خود را با امتیاز به پایان رساند و امتیاز دوگانهای برای سائوبر به ارمغان آورد. استبان اوکون نیز با قرار گرفتن در جایگاه دهم، آخرین امتیاز مسابقه را برای هاس کسب کرد.
اُلی بیرمن همتیمی اوکون در رتبه یازدهم از خط پایان عبور کرد و ایساک هادجار هم دوازدهم شد. پیر گسلی نیز به دلیل مشکلات شدید در تعادل خودروی آلپین، از جمع مدعیان امتیاز خارج شد و به رتبه سیزدهم سقوط کرد. پس از او، لنس استرول قرار گرفت که با وجود سرعت چشمگیرش در تمرینات، نتوانست آن را به مرحله تعیین خط یا مسابقه منتقل کند. فرانکو کولاپینتو (آلپین) و یوکی سونودا (ردبول) نیز آخرین رانندگانی بودند که مسابقه را به پایان رساندند.
کولاپینتو در مراحل پایانی نزدیک بود با پیاستری برخورد کند، و کل نتایج را تغییر دهد. زمانی که راننده مکلارن قصد سبقتگیری داشت. این اتفاق باعث شد کولاپینتو پنج ثانیه جریمه شود که البته تاثیری بر جایگاه نهاییاش نداشت.
سونودا هم به دلیل چرخاندن کولاپینتو در اوایل مسابقه، جریمه ۱۰ ثانیهای دریافت کرد. ورستپن و آنتونلی به همراه رانندگان ویلیامز، شامل الکس آلبون و کارلوس ساینز – که حتی نتوانست مسابقه را آغاز کند و در استارت گیر کرد – جزو بازماندگان مسابقه بودند.
رتبه | راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن | ۲۱۶ |
۲ | لاندو نوریس | بریتانیا | مکلارن | ۲۰۱ |
۳ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۱۵۵ |
۴ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۱۴۶ |
۵ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۱۱۹ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | فراری | ۹۱ |
۷ | کیمی آنتونلی | ایتالیا | مرسدس | ۶۳ |
۸ | الکس آلبون | تایلند | ویلیامز | ۴۲ |
۹ | استبان اوکون | فرانسه | هاس | ۲۳ |
۱۰ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | کیک سائوبر | ۲۲ |
۱۱ | ایساک هادجار | فرانسه | ریسینگ بولز | ۲۱ |
۱۲ | لنس استرول | کانادا | استون مارتین | ۱۴ |
۱۳ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | استون مارتین | ۱۴ |
۱۴ | کارلوس ساینز | اسپانیا | ویلیامز | ۱۳ |
۱۵ | لیام لاوسون | نیوزیلند | ریسینگ بولز | ۱۲ |
۱۶ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین | ۱۱ |
۱۷ | یوکی سونودا | ژاپن | ردبول ریسینگ | ۱۰ |
۱۸ | الی بیرمن | بریتانیا | هاس | ۶ |
۱۹ | گابریل بورتولتو | برزیل | کیک سائوبر | ۴ |
۲۰ | فرانکو کولاپینتو | آرژانتین | آلپین | ۰ |
۲۱ | جک دوهان | استرالیا | آلپین | ۰ |
در جدول رانندگان، اسکار پیاستری استرالیایی در صدر جدول است و فقط همتیمی خود را با ۱۵ امتیاز کمتر، نزدیک خود میبیند. مکس وستپن رانندهی ردبول، ۶۱ امتیاز با صدر جدول فاصله گرفته و بالاتر از جورج راسل، سوم است. فعلا چارلز لکلرک و لوئیس همیلتون، ردههای پنجم و ششم را نگه داشتهاند.
رتبه | تیم | امتیاز |
---|---|---|
۱ | مکلارن | ۴۱۷ |
۲ | فراری | ۲۱۰ |
۳ | مرسدس | ۲۰۹ |
۴ | ردبول ریسینگ | ۱۶۲ |
۵ | ویلیامز | ۵۵ |
۶ | ریسینگ بولز | ۳۶ |
۷ | هاس | ۲۹ |
۸ | استون مارتین | ۲۸ |
۹ | کیک سائوبر | ۲۶ |
۱۰ | آلپین | ۱۱ |
در جدول تیمی، مکلارن همچنان با اختلاف زیاد از رقبا جلو است و قهرمانی دیگران را غیر ممکن نشان میدهد. فراری تقریبا نصف مکلارن امتیاز گرفته و با اختلاف بسیار کم نسبت به مرسدس، دوم است. ردبول ریسینگ، ویلیامز و ریسینگ بولز (تیم فرعی ردبول) ردههای چهارم تا ششم را مشابه هفته قبل، حفظ کردهاند.
Yaghoob
۸ تیر ۱۴۰۴خروج از مسابقه برای ورشتپن خیلی بد شد
جرج راسل داره بهش میرسه
arvin44
۸ تیر ۱۴۰۴فکر نکنم دغدغه مکس نزدیک شدن راسل باشه بیشتر به فکر قهرمانیه احتمالا واسه همین سال بعد تو مرسدس ببینیمش
hosen
۸ تیر ۱۴۰۴مکلارن عجیب رو دوره این فصل