در ادامه موفقیتهای رانندگان مکلارن، جایزه بزرگ سیلوراستون هم به مقام اول و دوم برای نوریس و پیاستری ختم شد. مقام سومی برای نیکو هاکنبرگ رانندهی سائوبر، دیگر اتفاق عجیب فرمول یک بریتانیا ۲۰۲۵ بود.
رقابت در میسر ۵/۸۹۱ کیلومتری، ۵۲ دور با مجموع ۳۰۶/۲ کیلومتر را پوشش داد. سیلورستون از سال ۱۹۴۸ سابقه برگزاری فرمول یک دارد و رقابتهای دیگر شامل موتو GP را هم میزبانی میکند. تا کنون، ۸۰ مرتبه، جایزه بزرگ بریتانیا در شهرهای مختلف برگزار شده است و لوئیز همیلتون با ۹ پیروزی، رکورددار محسوب میشود. او سال ۲۰۲۴ هم، روی سکوی اول ایستاد و امسال چهارم شد.
شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۴، مکس وستپن در گرندپری بریتانیا موفق به کسب پول پوزیشن شد؛ راننده ردبول با یک دور بینظیر خود را در صدر جدول قرار داد و جلوتر از اسکار پیاستری و لندو نوریس ایستاد؛ اما باز هم رانندگان مکلارن، سکوهای اول و دوم مسابقه اصلی را مال خود کردند.
نوریس، پیشتاز مسابقه پس از پنالتی پیاستری
نوریس در آخر هفتهی گرندپری بریتانیا با شوخی گفت که حاضر است تمام جامهای قبلیاش را با یک برد در خاک وطن عوض کند. رانندهی تیم مکلارن به شکلی درخشان به آرزوی دیرینهاش رسید و پیروز مسابقهی هیجانانگیز و بارانی روز یکشنبه شد.
نوریس مرحلهی تعیین خط را با اندکی ناامیدی به پایان رساند، چون از همتیمیاش اسکار پیاستری و مکس وستاپن از تیم ردبول عقب بود، اما در نهایت این مسابقه با تمام شرایط آب و هوایی متغیر، تصادفها و ماجراهایش، به قهرمان محبوب بریتانیایی تعلق گرفت.
مسیر پیروزی نوریس زمانی هموارتر شد که وستاپن هنگام خروج خودرو ایمنی از پیست اسپین کرد و پیاستری به دلیل عملکردش در همان لحظه، ۱۰ ثانیه پنالتی گرفت. همین باعث شد که هنگام توقف نهایی در پیت، جای نوریس و پیاستری عوض شود.
رده | شماره | راننده | تیم | تعداد دور | زمان / بازنشستگی | امتیاز |
---|---|---|---|---|---|---|
۱ | ۴ | لاندو نوریس | مکلارن | ۵۲ | ۱:۳۷:۱۵.۷۳۵ | ۲۵ |
۲ | ۸۱ | اسکار پیستری | مکلارن | ۵۲ | +۶.۸۱۲ ثانیه | ۱۸ |
۳ | ۲۷ | نیکو هاکنبرگ | کیک سائوبر | ۵۲ | +۳۴.۷۴۲ ثانیه | ۱۵ |
۴ | ۴۴ | لوئیس همیلتون | فراری | ۵۲ | +۳۹.۸۱۲ ثانیه | ۱۲ |
۵ | ۱ | مکس وستاپن | ردبول ریسینگ | ۵۲ | +۵۶.۷۸۱ ثانیه | ۱۰ |
۶ | ۱۰ | پیر گسلی | آلپین | ۵۲ | +۵۹.۸۵۷ ثانیه | ۸ |
۷ | ۱۸ | لنس استرول | استون مارتین | ۵۲ | +۶۰.۶۰۳ ثانیه | ۶ |
۸ | ۲۳ | الکساندر آلبون | ویلیامز | ۵۲ | +۶۴.۱۳۵ ثانیه | ۴ |
۹ | ۱۴ | فرناندو آلونسو | استون مارتین | ۵۲ | +۶۵.۸۵۸ ثانیه | ۲ |
۱۰ | ۶۳ | جورج راسل | مرسدس | ۵۲ | +۷۰.۶۷۴ ثانیه | ۱ |
۱۱ | ۸۷ | الیور برمن | هاس | ۵۲ | +۷۲.۰۹۵ ثانیه | ۰ |
۱۲ | ۵۵ | کارلوس ساینز | ویلیامز | ۵۲ | +۷۶.۵۹۲ ثانیه | ۰ |
۱۳ | ۳۱ | استبان اوکون | هاس | ۵۲ | +۷۷.۳۰۱ ثانیه | ۰ |
۱۴ | ۱۶ | چارلز لکلرک | فراری | ۵۲ | +۸۴.۴۷۷ ثانیه | ۰ |
۱۵ | ۲۲ | یوکی تسونودا | ردبول ریسینگ | ۵۱ | +۱ دور | ۰ |
NC | ۱۲ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۲۳ | بازنشسته (DNF) | ۰ |
NC | ۶ | ایساک حدجار | ریسینگ بولز | ۱۷ | بازنشسته (DNF) | ۰ |
NC | ۵ | گابریل بورتولتو | کیک سائوبر | ۳ | بازنشسته (DNF) | ۰ |
NC | ۳۰ | لیام لاوسون | ریسینگ بولز | ۰ | بازنشسته (DNF) | ۰ |
NC | ۴۳ | فرانکو کولاپینتو | آلپین | ۰ | آغاز نکرده (DNS) | ۰ |
پیاستری از این پنالتی ناراضی بود، اما صحنههای احساسی در پارک رقم خورد، جایی که نوریس جلوی خانوادهاش خودرو را نگه داشت و سعی کرد موفقیت بزرگش را نشان دهد. حالا نوریس توانست فاصلهاش با پیاستری در جدول قهرمانی را از ۱۵ به ۸ امتیاز کاهش دهد.
نوریس پس از مسابقه گفت:
در دورهای آخر فقط به تماشاگران نگاه میکردم. فقط میخواستم همه چیز را حس کنم، از لحظه لذت ببرم، چون ممکن است دیگر هیچوقت تکرار نشود. امیدوارم بشود، ولی این خاطراتی است که برای همیشه با خودم خواهم داشت — واقعا دستاوردی باورنکردنی بود.
نخستین سکو برای هاکنبرگ پس از ۲۳۹ مسابقه
نیکو هاکنبرگ روز یکشنبه در مسابقهی شماره ۲۳۹ خود در سیلورستون حاضر شد. او از سال ۲۰۱۰ با تیم ویلیامز وارد فرمول یک شد و تا پیش از این، بهترین نتیجهاش، سه مرتبه مقام چهارم بود.
در کنار روز بزرگ نوریس، هاکنبرگ هم بالاخره موفقیتی تاریخی کسب کرد و پس از یک صعود فوقالعاده از رتبه ۱۹ به سوم، برای اولین بار روی سکو ایستاد. او بالاتر از همیلتون، پشت سر دو رانندهی مکلارن قرار گرفت.
عامل کلیدی موفقیت او، تواناییاش در دفاع از موقعیت برابر لوییس همیلتون در نیمه دوم مسابقه بود. در شرایط آب و هوایی سخت (تر و خشک)، خودروی کیک سائوبر توانست از پس فراری بربیاید.
هالکنبرگ پس از مسابقه گفت:
بدیهی است که فکر میکردم لوییس جلوی تماشاگرانش همه توانش را خواهد گذاشت. اما گفتم: ببخشید بچهها — امروز روز منه! باید خودم رو نشون بدم!
نقش آب و هوا در مسابقهی آشفتهی سیلورستون
مسابقات بارانی همیشه پرحادثهاند، و گرندپری امسال بریتانیا هم استثنا نبود. در طول ۵۲ دور، شاهد اسپینها، تصادفها، برخوردها، اشتباه در انتخاب تایر و اعتراضات زیاد به استراتژی تیمهای بودیم.
وستاپن یکی از کسانی بود که در لحظهی بحرانی اسپین کرد، درست هنگام خروج خودرو ایمنی که منجر به پنالتی پیاستری شد. وستاپن در نهایت توانست به رتبه پنجم برسد، ولی همه به خوششانسی او نبودند. در مجموع دو بار خودرو ایمنی واقعی و دو بار خودرو ایمنی مجازی به پیست آمدند.
لیام لاوسون در آغاز مسابقه با استبان اوکون برخورد کرد و از مسابقه خارج شد. اوکون هم بعداً با همتیمیاش برخورد داشت و اسپین شد. اولی برمن، دیگر رانندهی تیم هاس، پس از برخورد با یوکی تسونودا اسپین شد، و تسونودا بابت این برخورد ۱۰ ثانیه پنالتی گرفت.
چارلز لکلرک رانندهی تیم فراری چند بار از مسیر خارج شد و روی چمن رفت. جورج راسل هم بعد از تعویض تایرها و استفاده زودهنگام از تایر سخت، داخل شنهای کنار پیست اسپین کرد.
ایزاک حدجار نیز پس از برخورد از عقب با کیمی آنتونلی از مسابقه خارج شد؛ آنتونلی هم اجبارا از مسابقه کنارهگیری کرد. گابریل بورتولتو نیز با برخورد به گارد حفاظتی و جدا شدن بال عقب، از مسابقه کنار رفت.
اما فرانکو کولاپینتو حتی مسابقه را شروع هم نکرد! او در گاراژ آلپین و پیش از شروع مسابقه خاموش کرد و استارت نزد.
چهرههای هالیوودی در پیست سیلورستون
تعداد زیادی از بازیگران و چهرههای مشهور برای تماشای مسابقه و تجربهی فرمول یک در سیلورستون حاضر شدند، حتی با وجود بارش باران. برای بسیاری از آنها، این تجربه جدید نبود — از جمله تام هالند، هانا وادینگهام و کیانو ریوز، که اکنون در حال تهیه مستندی دربارهی حضور کادیلاک در فرمول یک است.
وین دیزل شاهد مسابقهای سریع و خیس بود، و اولیویا وایلد هم پس از بازیاش در فیلم Rush ساختهی ران هاوارد، بار دیگر به F1 برگشت، .
جرمی کلارکسون، مجری معروف، با همراهی کشاورز معروفش کلب کوپر هم در آنجا بود.
تونی هاوک اسکیتبردش را آورد، گوردون رمزی هم مشتاق تماشای مسابقه بود، ژوزه مورینیو در روز شنبه جایزه پول پوزیشن را به ورشتاپن اهدا کرد و خودش هم خشک ماند! در نهایت، دمسون ادریس، پرچم شطرنجی پایان را تکان داد. او همبازی برد پیت در فیلم سینمایی F1 است.
رده | راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | اسکار پیستری | استرالیا 🇦🇺 | مکلارن | ۲۳۴ |
۲ | لاندو نوریس | بریتانیا 🇬🇧 | مکلارن | ۲۲۶ |
۳ | مکس وستاپن | هلند 🇳🇱 | ردبول ریسینگ | ۱۶۵ |
۴ | جورج راسل | بریتانیا 🇬🇧 | مرسدس | ۱۴۷ |
۵ | چارلز لکلرک | موناکو 🇲🇨 | فراری | ۱۱۹ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا 🇬🇧 | فراری | ۱۰۳ |
۷ | کیمی آنتونلی | ایتالیا 🇮🇹 | مرسدس | ۶۳ |
۸ | الکساندر آلبون | تایلند 🇹🇭 | ویلیامز | ۴۶ |
۹ | نیکو هاکنبرگ | آلمان 🇩🇪 | کیک زوبر | ۳۷ |
۱۰ | استبان اوکون | فرانسه 🇫🇷 | هاس | ۲۳ |
۱۱ | ایساک حدجار | فرانسه 🇫🇷 | ریسینگ بولز | ۲۱ |
۱۲ | لنس استرول | کانادا 🇨🇦 | استون مارتین | ۲۰ |
۱۳ | پیر گسلی | فرانسه 🇫🇷 | آلپین | ۱۹ |
۱۴ | فرناندو آلونسو | اسپانیا 🇪🇸 | استون مارتین | ۱۶ |
۱۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا 🇪🇸 | ویلیامز | ۱۳ |
۱۶ | لیام لاوسون | نیوزیلند 🇳🇿 | ریسینگ بولز | ۱۲ |
۱۷ | یوکی تسونودا | ژاپن 🇯🇵 | ردبول ریسینگ | ۱۰ |
۱۸ | الیور برمن | بریتانیا 🇬🇧 | هاس | ۶ |
۱۹ | گابریل بورتولتو | برزیل 🇧🇷 | کیک زوبر | ۴ |
۲۰ | فرانکو کولاپینتو | آرژانتین 🇦🇷 | آلپین | ۰ |
۲۱ | جک دوهان | استرالیا 🇦🇺 | آلپین | ۰ |
رده | تیم | امتیاز |
---|---|---|
۱ | مکلارن (McLaren) | ۴۶۰ |
۲ | فراری (Ferrari) | ۲۲۲ |
۳ | مرسدس (Mercedes) | ۲۱۰ |
۴ | ردبول ریسینگ (Red Bull Racing) | ۱۷۲ |
۵ | ویلیامز (Williams) | ۵۹ |
۶ | کیک زوبر (Kick Sauber) | ۴۱ |
۷ | ریسینگ بولز (Racing Bulls) | ۳۶ |
۸ | استون مارتین (Aston Martin) | ۳۶ |
۹ | هاس (Haas) | ۲۹ |
۱۰ | آلپین (Alpine) | ۱۹ |
Mehdiii21
۱۶ تیر ۱۴۰۴به عنوان یه طرفدار فراری در فرمول یک از اولین پودیوم هالکنبرگ بعد از این مدت طولانی خیلی خوشحال شدم با اینکه رکورد پودیوم های پیاپی همیلتون در سیلوراستون از بین رفت
به نظرم تا اینجا بهترین مسابقه فصل بود
امیر دهقان
۱۶ تیر ۱۴۰۴متاسفانه این فصل بخاطر لوئیس همیلتون طرفدار فراری شدم و در همین 12 گرند پری سلامت روانم رو از دست دادم
مازیار
۱۶ تیر ۱۴۰۴😄😄😄
شاید بد نباشه برای اون “حد و حصر” حد و حصری تعیین کنید
Mehdiii21
۱۶ تیر ۱۴۰۴آقای دهقان وقتتون بخیر خسته نباشید
ما که از اول طرفدار فراری بودیم چی باید بگیم
البته یجورایی عادت کردیم
شما یذره بیشتر صبر و شکیبایی داشته باش شاید شاید با تعلیق عقب جدیدی که قراره اسپا بیاد اوضاع بهتر بشه
Scuderia Ferrari
۱۶ تیر ۱۴۰۴من چی باید بگم 😂😂
به قول معروف تیفوسی ها با سیلی صورت خودشونو سرخ نگه داشتن مگرنه از داخل فرو ریختیم و نابود شدیم و در ظاهر داریم حفظ آبرو می کنیم
LH44
۱۶ تیر ۱۴۰۴دقییییییقن مثل من
چه تیمیه خدایی!!!!
ژورنال های ایتالیایی و اکثر تیفوسی ها با غوره سردیشون میکنه، با مویز گرمی!!!! بجای گیر دادن به سیستم عملکردیشون، واسر بدبختو می کوبن!!!! کلن رسانه مخرب رو باز تعریف کردن….
Mehdiii21
۱۶ تیر ۱۴۰۴رفیق خیلی جالبه طرفدار همیلتونی و عکس پروفایلت جیم کلارک افسانه ای
Scuderia Ferrari
۱۶ تیر ۱۴۰۴فراری داره به قهرمان نشدن در F1 عادت میکنه
Mehdiii21
۱۶ تیر ۱۴۰۴اگه بذارن فرد واسور بنده خدا کارش رو بکنه و یذره به حرف ها و راهنمایی های همیلتون اهمیت بدن اوضاع بهتر میشه
نباید پیشرفت تحت مدیریت واسور نسبت به بینوتو رو هم نادیده بگیریم
امیدوارم فصل بعد با تغییر قوانین فراری برای قهرمانی راننده و تیم رقابت کنه
hosen
۱۶ تیر ۱۴۰۴فراری خیلی ساله از دوران خوبش فاصله گرفته