مسابقات

پیروزی مکس ورستپن در گرندپری ژاپن و قهرمانی فصل ۲۰۲۲

مکس ورستپن برای د‌ومین بار قهرمان جهان شد

به سراغ گرندپری فرمول یک ۲۰۲۲ ژاپن می‌رویم جایی که در نهایت تکلیف قهرمانی فصل ۲۰۲۲ فرمول یک، در مسابقه‌‌ای طولانی و بارانی مشخص شد.

در ابتدا پرز به دلیل پنالتی مسابقه را از پیت شروع می‌کند. برای هشتمین بار در این فصل چارلز لکلرک و مکس ورستپن در کنار یکدیگر مسابقه را شروع می‌کنند.

پیست خیس است و هوا بارانی است گفته می‌شود تا آخر مسابقه باران ادامه خواهد داشت. با این حال رانندگان از لاستیک‌های اینترمدیت استفاده می‌کنند.

مسابقه شروع می‌شود. لکلرک از ورستپن استارت بهتری می‌زند، برای لحظاتی لکلرک جلوتر از ورستپن قرار می‌گیرد ولی در ادامه ورستپن بهتر عمل می‌کند و مسابقه را به عنوان راننده‌ی اول ادامه می‌دهد.

فتل نیز که در استارت تلاش می‌کند از آلونسو سبقت بگیرد ولی اسپین می‌شود. یکی از بهترین استارت‌ها را لنس استرول می‌زند و از جایگاه ۱۸ تا ۱۱ صعود می‌کند.

در اواخر دور اول کارلوس ساینز بر اثر برخورد از مسابقه خارج می‌شود الکس البون نیز به دلیل مشکل فنی مجبور به توقف کنار پیست می‌شود در نتیجه خودروی ایمنی وارد پیست می‌شود. پس از یک دور به دلیل وضعیت خیس و خطرناک پیست اعلام وضعیت پرچم قرمز می‌شود.

پس از بیش از دو ساعت تاخیر مسابقه بالاخره در ساعت ۱۶:۱۵ به وقت محلی باز هم استارت خورد. پیست هنوز خیس است و رانندگان پشت خودروی ایمنی با لاستیک‌های وت، در حال دور زدن هستند.

تا پایان مسابقه ۴۱ دقیقه زمان باقی مانده است. خودروی ایمنی از پیست خارج می‌شود و مسابقه رسما آغاز می‌شود. نیکولاس لطیفی به پیت لین می‌آید و با تایرهای اینترمدیت به پیست باز می‌گردد. فتل نیز تایرهای اینترمدیت را انتخاب می‌کند.

ورستپن لکلرک و پرز برای تعویض لاستیک‌های خود به اینترمدیت به پیت می‌آیند. ورستپن در جایگاه چهارم و لکلرک ششم به پیست باز می‌گردد. در حال حاضر آلونسو در جایگاه اول است. الونسو نیز در ادامه به پیت می‌آید.

با تعویض لاستیک بقیه‌ی راننده‌ها در حال حاضر ورستپن لیدر مسابقه، لکلرک دوم و شوماخر که هنوز لاستیک‌های وت دارد سوم هستند.

پرز از شوماخر سبقت می‌گیرد و سوم می‌شود. در ادامه اکون با شوماخر وارد رقابت می‌شود و جایگاه چهارمی را از شوماخر می‌گیرد. این بار نوبت همیلتون است که از شوماخر سبقت بگیرد و به راحتی از وی می‌گذرد و مرسدس وی در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد.

شوماخر بالاخره به پیت می‌آید و مشخص است که استراتژی هاس کارساز نبوده است. فاصله‌ی ورستپن با لکلرک در رده‌ی دوم به ۸ ثانیه رسیده است.

راسل برای کسب جایگاه دهم به سونودا نزدیک شده است. همیلتون نیز در حال کم کردن فاصله‌ی خود با اکون در رده‌ی چهارم است. راسل از سونودا سبقت می‌گیرد دهم می‌شود.

الونسو در جایگاه هفتم نیز در حال تعقیب فتل است. همیلتون تلاش می‌کند از اکون سبقت بگیرد ماشین‌های این دو راننده کنار یکدیگر قرار می‌گیرد برخورد کوچکی هم رخ می‌دهد ولی همیلتون نمی‌تواند از اکون بگذرد.

۶ دقیقه به پایان مسابقه مانده است و پرز در رده‌ی سوم با لکلرک در رده‌ی دوم وارد رقابت شده است.

فاصله‌ی ورستپن با لکلرک در رده‌ی دوم ۲۳ ثانیه شده است و ورستپن در رادیو اعلام می‌کند که می‌خواهد به پیت استاپ بیاید ولی تیم قبول نمی‌کند.

همیلتون که هنوز چرخ به چرخ اکون در حال رقابت است در رادیو اعلام می‌کند که قدرت بیشتری احتیاج دارد.

نتایج فرمول یک ژاپن

در همین حین آلونسو با راسل وارد رقابت می‌شود و از وی سبقت می‌گیرد و هفتم می‌شود.

دور آخر و پرز تمام تلاش خود را می‌کند از لکلرک سبقت بگیرد. رقابت لکلرک و پرز تا پیچ آخر ادامه پیدا می‌کند ولی در آخر پرز نمی‌تواند از سد لکلرک بگذرد. اما در پایان مسابقه لکلرک به دلیل خروج از محدوده‌ی پیست ۵ ثانیه پنالتی دریافت می‌کند در نتیجه لکلرک سوم می‌شود و با این نتیجه مکس ورستپن برای دومین بار قهرمان فرمول یک می‌شود.
مکس ورستپن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. pouya98645

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (83 ديدگاه)

    این که مشخص بود به نظر من الان رقابت بین مک لارن و آلپین جذاب تره

    موافقم 25
    مخالفم 0
    1. Regra loaded

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (227 ديدگاه)

      ببخشید من علاقه امندم به فرجول یک ولی میگیر نیستم
      همیلتون چرا ۵ شده؟!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی جردن

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (417 ديدگاه)

    چه جام شیشه ایی خوشگلیه

    موافقم 18
    مخالفم 0
  3. pouya98645

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (83 ديدگاه)

    لطفاً رده بندی (تیم ها) رو بروز رسانی کنید

    موافقم 14
    مخالفم 0
  4. Ali

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    تبریک به مکسی ها

    موافقم 10
    مخالفم 3
  5. Payfast

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (807 ديدگاه)

    وقتی پشتکار و تلاش باشه، شرکت نوشابه سازی هم قهرمان فرمول ۱ میشه

    موافقم 6
    مخالفم 9
    1. pouya98645

      ۱۷ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (83 ديدگاه)

      شرکت نوشابه سازی که کاری نمیکنه خودرو رو هوندا میسازه

      موافقم 5
      مخالفم 17
      1. Taha Malek

        ۱۷ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (913 ديدگاه)

        خواهشا اگه درمورد یک موضوعی اطلاعی ندارید قرار نیست نظر بدید
        فقط پاوریونیت ردبول توسط هوندا ساخته میشه بقیه اجزا توسط مهندسین ردبول توسعه پیدا میکنه از سال ۲۰۲۶ هم قراره فقط قراره سیستم هیبریدی توسط ردبول ساخته بشه موتور درون سوز توسط ردبول توسعه و در کارخانه ردبول ساخته بشه
        در ضمن هوندا از امسال بصورت رسمی از فرمول یک خارج شده ولی باتوجه به قرار دادی که با ردبول و آلفاتائوری داره هنوز پاوریونیت این دو تیم رو تا سال ۲۰۲۵ تامین میکنه

        موافقم 10
        مخالفم 1
        1. pouya98645

          ۱۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (83 ديدگاه)

          خودتون دارین میگین از سال ۲۰۲۶

          در حال حاظر که تمام خودرو رو ردبول نمیسازه

          منظور من این بود

          موافقم 6
          مخالفم 4
        2. F.L.P

          ۱۹ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (64 ديدگاه)

          بر اساس تفکر غلط شما صد درصد یک خودرو رو موتور تشکلی نمیده . این مهندسیه که مهمه . و گرنه تو نمیتونی این موتور رو سمند بذاری . حتی اگه بذاری هم چیزی خاصی از آب در نمیاد

          موافقم 3
          مخالفم 0
    2. Iman99

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      منظورت هرچی که باشه ربطی به هوندا نداره چون دلیل عملکرد خودروی امسال ردبول طراحی آیرودینامیک بهتر و تنطیم شاسی فوق العاده ای بوده که توسط طراحان نابغه ردبول انجام شده در کل آدرین نیویوی و همچنین هلموت مارکو و چندین متخصص دیگه تو ردبول این تیمو آوردن بالا

      پس مطمئن باشه در حال حاظر کل خودری ردبول توسط مهندسان خمود ردبول ساخته میشه

      مگر اینکه خودت عمدا به دلیلی دیگه خواسته باشی حرفی دیگه داشته باشی که اونم دلیلش مشخصه و مشکل از خودته

      کل خودروی ردبول توسط مهندسان موجود در خود ردبول و مهندسان جذب شده از مرسدس و جاهای دیگه ساخته میشه و هوندا تقریبا هیچ کارس و فقط زیرساخت های تولید موتور رو تامین کرده که همینم قراره خود ردبول تامین کنه چون الان تمام کار های مهندسی توسط مهندسان خود ردبول انجام میشه

      موتور و پاوریونیت تیم های برتر هم همه طبق آخرین تحلیل ها که منتشر شده فراری ردبول و مرسدس کاملا نزدیک به هم هستن و تفاوت خاصی ندارن و فقط تفاوت هایی تو بخش توربو و هیبرید هست که اونم ملاک نیست

      سرعت تو مستقیمی که میبینید تفاوت هایی دارن در چند فصل قبل که مرسدس برتر بود درسته از برتری موتور مرسدس به دست میومد و آیرودینامیک زیاد تاثیری نداشت و برای همینم از چند فصل قبل شروع کردن به لج کردن با مرسدس و مقابله با اون که نتیجش شد تغییرات چندفصل قبل به ضرر خودروی مرسدس که هرچند بازم نتونستن جلوی برتری مرسدس رو بگیرن که اخر کار هم نتیجش شد تغییرات زیاد از این فصل که دیگه تاثیر آیرودینامیک خیلی زیاد و مشکل ساز باشه
      و الان دیگه اگه خودروی تیمی رو میبینی تو مستقیمی سریعه بیشترش به دلیل بهینه تر بودن آیرودینامکه نه موتور برعکس چندین فصل قبل که مرسدس برتر بود برتری مرسدس در فصل های قبل به موتور و پاپر یونیت بهتر و قوی ترش مربوط میشد ولی از این فصل دیگه اگه برتری میبینی بیشترش به دلایل بهینه تر بودن آیرودینامیک هست
      و همچنین کاهش سقف بودجه که نتیجش فرستادن مهندسان تیم هایی برتری مثل مرسدس به ردبول شد
      به طوری اینکه بیشز از ۵۰ نفر از متخصصان بخش موتور و پاوریونبت از مرسدس در خود ردبول جذب شده و الان دیگه هوندا نقش خاصی نداره تو پاوریونیت و برای پیشرانه ردبول فقط زیر ساخت های تولیدش رو تامین میکنه و تقریبا همه کار های مهندسی موتور توسط خود مهندسان ردبول و متخصصان پیشرانه مرسدس که جذب ردبول شدن انجام میشه

      پس اگه اطلاعات ندارید لطفا نظر الکی ندید
      چون کل مناقشات و مشکلات امثال سر بحث طراحی تنظیم و تطبیق آیرودینامیک بوده و هنوزم هست دلیل برتری تیم ردبول امسال هم همین بوده اگه موتور مرسدس رو بزارید روی خوددروی ردبول هم همین نتیجه رو میگرفت

      موافقم 11
      مخالفم 4
      1. Iman99

        ۱۸ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        به همه اینها همراهی فیا و دست های پشت پرده برای برنامه ریزی برای برد ردبول هم اضافه کنید تا متوجه شید که دلیل این‌ها چی هست
        دیگه مسابقات پارسال که یادتونه که دیگه دستشونم روشد سر و صدای زیادی هم به پا کرد و اثبات شد که این قضایای پشت پرده درمورد چیزای که گفته شد درسته و تابلو طرف ردبول رو گرفتن و از اون ور هم جلوی قهرمانی مرسدس رو گرفتن
        همینطور هم که میگذره این افشاگری ها بیشترم میشه و دستشون بیشتر رو و میشه
        تازگی ها گفتن که تیم پارسال و امسال از سقف بودجه رد کرده و اینکار یعنی تخطی از قوانین و این بعنی همین قهرمانی هایی هم که بدست آورده به کمک ابر و باد و مه و خورشید دست به دست هم دادن همه این عوامل از دست های پشت پرده تا استفاده از رانندگان به طور هدفمند یعنی راننده اول و دوم رو کاملا مشخص کردن و راننده دوم رو فدای راننده اول کردن برای امسال هم همینکار انجام شد
        تا تیم ردبول به نتیجه برسه و عملا قهرمانی رو دودستی تقدیمش کردن
        این وسط ردبول یک مهره طلایی نیاز داشت اونم راننده نابغه ای مثل مکس ورشتپن بود تا کار رو تمام کنه که اونم کارش رو به بهترین شکل انجام میده و داده و تمام

        موافقم 9
        مخالفم 5
    3. Iman99

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      پس نتیجه اینه که فقط پشتکار نیست دست های پشت پرده و مواردی که گفتم و سیاست های خاصی که گفتم هم بودن تا این اتفاقات بیوفته
      فرمول یک به همین سادگی هایی که در ظاهر کار میبینی نیست
      تا دلت بخواد مسائل پشت پرده و اطلاعات مخفی داره که همش رو یکجا در آن واحد کمتر کسی می دونه

      موافقم 8
      مخالفم 5
    4. Porsche 911

      ۱۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      ردبول اتفاقا داری تیم مهندسی و فنی بسیار مجربی هست
      دلیلش هم خیلی واضحه وجود مهندسانی که تونستن برخلاف تیم های دیگه به راحتی از مشکلات ماشین های این فصل پیشگیری کنن
      این فصل واضحا رو مسئله آیرودینامیک تمرکز داشت که مشکلاتی هم به بار آورد مثل مشکل پروپوزینگ که تیم ها درگیرش بودن و بیش از همه به مرسدس ضرر زد
      دلیل دوم وجود استراتژیست ها و تیم کاملی بود که داشتن
      ردبول دو تا راننده داره که طبق دستوراتش عمل میکنن
      مکس که همیشه با ماشین پرواز میکرد و پرز با رانندگی کند تر تیم های دیگر رو سرگرم میکرد
      امسال ردبول تیم کاملی داشت و حتی اگر فراری تیم روپایی داشت هم قهرمان میشدن

      موافقم 2
      مخالفم 0
    5. Iman99

      ۲۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      دقیقا درسته Porsche 911 من هم تو حرفام همینها رو گفتم و به چند موضوع دیگه هم اشاره کردم تا یه تصور کلی بیاد دستشون و بدونن واقعیت چیه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  6. مجید

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (68 ديدگاه)

    سلام ویدئو نمی گذارید ؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. نوید AJ

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3685 ديدگاه)

    چه عجب لطیفی آخر نشد.

    موافقم 9
    مخالفم 0
  8. Royal Driver UK 70

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1291 ديدگاه)

    👏

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. علی

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (817 ديدگاه)

    اگه فراری مدیریت و مربی عالی داشت اون زمان میدید که قهرمان کیه

    موافقم 4
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا