فرمول یک عربستان، کلکسیون اتفاقات و پیروزی فوقالعادهٔ همیلتون
جنجالیترین گرند پری سالهای اخیر مسابقات فرمول یک شاید مناسبترین توصیف برای مسابقهٔ فرمول یک عربستان باشد. این کشور که برای اولین بار میزبان مسابقات فرمول یک بود، گرند پری فوقالعادهای را رقم زد که اتفاقات فراوانی داشت. اتفاقات این مسابقه از روز شنبه و رقابت تعیین خط شروع شد که در پایان Q3 لوئیس همیلتون تایم یک و والتری بوتاس تایم دو را در اختیار داشتند و مکس ورشتپن با آغاز یک دور فوقالعاده میرفت که پل پوزیشن را از آن خود کند اما در پیچهای پایانی ناگهان با قفل کردن چرخها، با دیوارهٔ پیست برخورد کرد و دور آن ناتمام ماند.
بدین ترتیب پل پوزیشن در اختیار همیلتون باقی ماند و در مسابقه از خط یک استارت کرد. استارت مسابقه حادثهٔ خاصی نداشت و ردههای اول تغییری پیدا نکردند. این یعنی همیلتون اول، بوتاس دوم و ورشتپن سوم بودند؛ اما در دور 10 میک شوماخر با دیوارهٔ پیست برخورد و سیفتی کار را وارد مسابقه کرد. با آمدن سیفتی کار، رانندههای مرسدس هردو راهی پیت شدند و لاستیکهای خود را تعویض کردند اما ورشتپن این کار را نکرد تا اینکه در دور 13 مدیر مسابقات «مایکل مسی» دستور پرچم قرمز و توقف مسابقه را صادر کرد. این کار کاملاً به نفع ردبول شد و ورشتپن توانست در زمان توقف، لاستیکهای خود را تعویض کند و پیشتاز شود.
پس از چندین دقیقه توقف، مسابقه دوباره از حالت سکون آغاز شد. حال ورشتپن در جایگاه نخست و همیلتون در جایگاه دوم قرار داشتند. با استارت مجدد، لوئیس که شروع بسیار خوبی داشت از مکس رد شد اما رانندهٔ ردبول از خارج از پیست عبور کرده و با سد کردن راه همیلتون دوباره پیشتاز شد. این درگیری موجب شد استبان اکون هم از همیلتون رد شده و رانندهٔ مرسدس در جایگاه سوم قرار گیرد؛ اما در همین استارت مجدد تصادفی بین جورج راسل، نیکیتا مزپین و سرجیو پرز رخ داد که هم هر سهٔ این رانندهها را از مسابقه خارج کرد و هم دوباره پرچم قرمز را به دنبال داشت.
در این توقف، مایکل مسی به تیم ردبول اعلام کرد که ورشتپن باید جایگاه خود را پس دهد. این یعنی در قرارگیری برای استارت سوم مسابقه، اکون اول، همیلتون دوم و ورشتپن در جایگاه سوم قرار میگرفتند. بااینحال، در این توقف دوم، ورشتپن دوباره لاستیکهای خود را تعویض و از لاستیکهای مدیوم استفاده کرد درحالیکه همیلتون همچنان روی همان لاستیکهای هاردی که در زمان سفتی کار در دور دهم عوض کرد بود باقی ماند. در استارت سوم، هرچند لوئیس بازهم شروع خوبی داشت اما نهایتاً ورشتپن و اکون از او رد شدند و قهرمان هفت دورهٔ جهان در جایگاه سوم به کار خود ادامه داد. البته در ادامه در دور 18 همیلتون از اکون رد شده و خود را به جایگاه دوم یعنی پشت ورشتپن رساند.
علیرغم سیفتی کارهای مجازی متعدد که به خاطر برخورد یوکی سونودا با سباستین فتل و همینطور بعداً برخورد سباستین فتل و کیمی رایکونن به هم و پخش شدن قطعات خودروها در پیست داده شد، ماجرای مکس و لوئیس همچنان بدون تغییر ادامه داشت تا اینکه پس از پایان این سیفتی کارها، همیلتون از ورشتپن سبقت میگیرد اما دوباره همان اتفاق جنجالی گرند پری برزیل رخ میدهد و مکس از بیرون پیست جلوی همیلتون را میگیرد و پیشتاز میماند. به خاطر این موضوع دستور داده میشود که ورشتپن رده را به همیلتون پس بدهد اما رانندهٔ ردبول در اقدامی بسیار عجیب در جای پرسرعت پیست و در میانهٔ مسیر سرعت خود را کم میکند تا رده را پس بدهد اما همیلتون که فاصلهٔ زیادی ندارد، از پشت با او برخورد میکند که این برخورد به بال جلوی مرسدس آسیب میزند.
در اینجا به نظر میرسد مایکل مسی کاملاً کنترل مسابقه را از دست داده است. درهرحال، مکس رده را به لوئیس پس میدهد و سپس بلافاصله دوباره سبقت میگیرد. در این لحظه واقعاً نمیتوان فهمید در مسابقه چه میگذرد. در ادامه در دور 43 به ورشتپن به خاطر خروج از پیست و کسب برتری پنج ثانیه پنالتی داده میشود و همیلتون هم بالاخره یک سبقت بیدردسر میگیرد و پیشتاز میشود. با این اتفاق، مسابقه کمی آرام میگیرد و مکس که لاستیکهای میدیوم خود را تقریباً تمام کرده، عقب میافتد درحالیکه لوئیس با وجود بال جلوی آسیبدیده، سریعترین دور را میزند. این روند تا پایان مسابقه ادامه دارد اما شگفتیهای گرند پری جده نمیخواهد تمام شود زیرا بوتاس که در جریان اتفاقات مسابقه در جایگاه ششم قرار گرفته بود، با سبقت از ریکاردو، خود را به پشت اکون رساند و تنها چند متر مانده به خط پایان، از رانندهٔ آلپاین هم رد شده و سوم میشود.
با این نتیجه، امتیاز لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن دقیقاً برابر میشود و حالا هردو 369.5 امتیاز دارند که این موضوع جذابیت و حساسیت آخرین مسابقهٔ فصل 2021 مسابقات فرمول یک در ابوظبی را صدچندان میکند. نتیجهٔ همهٔ اتفاقات و جنجالهای فصل 2021 به آخرین مسابقه ختم خواهد شد و هفتهٔ آینده همین موقع قهرمان جهان فرمول یک را خواهیم شناخت. در جدول تیمها اما مرسدس با 587.5 امتیاز فاصلهٔ زیادی با ردبول 559.5 امتیازی باز کرده است.