مسابقه ۲۴ ساعته لمان ۲۰۲۵ با رقابت داغ فراری برای سومین پیروزی پیاپی، تلاش تویوتا برای بازپسگیری تاج و بازگشت مرسدس به لمان، نوید یک آخر هفته هیجانانگیز را میدهد.
مسابقه ۲۴ ساعته لمان، آزمونی واقعی برای خودروها و رانندگان است که برای ۲۴ ساعت در شرایط سخت به رقابت میپردازند. این رویداد، فراتر از یک مسابقه، جشنوارهای از رنگ، شور و هیجان است که خودروسازان برجسته جهان برای کسب تاج ارزشمند موتوراسپرت در آن به مبارزه میپردازند. درحالیکه فراری در قهرمانی استقامت جهانی (WEC) رقبا را مغلوب کرده و به دنبال سومین پیروزی پیاپی در لمان است، تویوتا برای بازپسگیری تاجوتخت و پورشه برای کسب بیستمین پیروزی خود در این مسابقه کلاسیک تلاش میکنند. آلپین و کادیلاک به دنبال اولین پیروزی و بامو برای دومین برد خود پس از ۱۹۹۹ هستند، درحالیکه آستونمارتین پس از یک دهه به کلاس برتر بازمیگردد؛ اما داستانهای اصلی لمان ۲۰۲۵ چیست؟
آیا فراری به سهگانه دست مییابد؟
فراری پس از شروع بینقص در فصل ۲۰۲۵ مسابقات WEC با سه پیروزی پیاپی، با قدرت وارد لمان میشود. دو خودروی AF Corse پیشتاز هستند. خودروی شماره ۵۱ با رانندگی جیمز کالادو، الساندرو پیر گوئیدی و آنتونیو جیوویناتزی (راننده سابق فرمول یک آلفارومئو) که با دو برد در صدر جدول رانندگان قرار دارد. خودروی شماره ۵۰ با رانندگان میگل مولینا، آنتونیو فووکو و نیکلاس نیلسن، قهرمان ۲۰۲۴، نیز از مدعیان جدی است. خودروی خصوصی AF Corse شماره ۸۳ با رانندگان فیل هانسون، ییفئی یه و رابرت کوبیتسا، با وجود عملکرد ضعیف در اسپا (پانزدهم)، سوم جدول رانندگان است. با این فرم، فراری بخت اصلی پیروزی است، مشروط بر اینکه هر دو خودرو بدون مشکل عمل کنند.
آیا تویوتا تاجوتخت خود را پس میگیرد؟
تویوتا برای حدود یک دهه لمان را بااقتدار فتح کرد اما در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ مغلوب فراری شد. این تیم ژاپنی با انگیزه بازپسگیری جایگاه خود به لمان بازمیگردد، هرچند عملکرد اخیرش با بهترین نتیجه چهارمی در اسپا برای خودروی شماره ۸ (برندون هارتلی، سباستین بوئمی و ریو هیراکاوا) چندان امیدوارکننده نبوده است. بااینحال، تویوتا در تستهای پیش از مسابقه قوی ظاهر شد و خودروی شماره ۸ با رانندگی هارتلی در صدر جدول زمانی قرار گرفت و نشان داد که در کورس رقابت است. خودروی شماره ۷ با رانندگی نیک دیفریس، کاموئی کوبایاشی و مایک کانوی با رنگآمیزی ویژهای به احترام GT-One ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ رقابت خواهد کرد.
پورشه و کادیلاک در تعقیب پیشتازان
پورشه از زمان ورود به کلاس هایپرکار در ۲۰۲۳ با مدل ۹۶۳، موفقیتهای زیادی ازجمله قهرمانی در دیتونا، سبرینگ و WEC کسب کرده اما پیروزی در لمان همچنان از دسترسش خارج مانده است. این تیم در ۲۰۲۴ پس از کسب پول پوزیشن، تنها به مقام چهارم رسید و با شروع ضعیف در فصل ۲۰۲۵ (ششم در جدول سازندگان) به شانس نیاز دارد. پورشه با چهار خودروی ۹۶۳ شامل سه خودروی پنسکه موتوراسپرت و یکی از پروتون کامپتیشن به میدان میرود. کادیلاک نیز با تیم قدرتمند وین تیلور موتوراسپرت (WTR) که برای اولین بار در لمان شرکت میکند، همراه با ویلن اکسپرس موتوراسپرت و دو خودروی جوتا موتوراسپرت (با رانندگانی چون جنسون باتن و سباستین بوردایس) حضوری قوی دارد.
رقابت نزدیک در LMP2
اگرچه LMP2 دیگر در تقویم کامل WEC حضور ندارد اما همچنان کلاسی رقابتی با رانندگان و تیمهای برجسته است که همگی از خودروی اورکا ۰۷ استفاده میکنند. در دو سال اخیر، تیم یونایتد موتوراسپرت (با حمایت زک براون، مدیر مکلارن) در ۲۰۲۴ و اینتر یوروپول لهستان در ۲۰۲۳ برنده شدند. این دو تیم در IMSA نیز با پیروزی یونایتد در دیتونا و اینتر یوروپول در سبرینگ رقابت تنگاتنگی داشتند. تیم IDEC Sport نیز با کسب مقام سوم در ۲۰۲۴ و صدرنشینی کنونی در سری استقامت اروپا (ELMS) با پیروزی در بارسلونا و پل ریکارد، رقیبی جدی است. جیمی چدویک، قهرمان سه دوره W سری، یکی از پنج راننده زن حاضر در مسابقه، در خودروی IDEC Sport شماره ۱۸ برای اولین بار در لمان شرکت میکند. دیگر تیمهای برجسته شامل AF Corse، پروتون کامپتیشن و AO Racing با خودروی شماره ۱۹۹ ملقب به «اسپایک» با طرح اژدها هستند.
بازگشت مرسدس پس از دو دهه
کلاس LM GT3 رقابتی آزاد با شانس پیروزی برای تیمهای متعدد است. AF Corse با خودروی شماره ۲۱ فراری ۲۹۶ GT3 (سیمونمان، فرانسوا هریو و الساندرو روورا) که در اسپا پیروز شد، بخت اول محسوب میشود. خودروی TF Sport شماره ۳۳ کوروت Z06 با رانندگانی چون جانی ادگار، دنی جونکادلا و بن کیتینگ نیز از ترکیب قدرتمندی برخوردار است. والنتینو روسی، قهرمان نه دوره موتوجیپی، با خودروی شماره ۴۶ تیم WRT بامو M4 GT3 (همراه با کلوین ون در لینده و احمد الحارثی) که در ایمولا دوم شد، برای اولین پیروزی در لمان تلاش میکند. تیم تمام زنانه آیرون دیمز با خودروی شماره ۸۵ پورشه، علیرغم تغییر راننده در آخرین لحظه (سارا بووی بهجای میشل گتینگ مصدوم)، همچنان مدعی است. مرسدس نیز پس از ۱۹۹۹ با سه خودروی آیرون لینکز به لمان بازمیگردد. آخرین حضور این برند آلمانی با CLR پرنده که در تمرین و مسابقه دچار سانحه شدند، پایان تلخی داشت و تیمهای کنونی مرسدس در سه مسابقه ابتدایی WEC عملکرد ضعیفی داشتهاند.
زمان شروع لمان ۲۰۲۵
نود و سومین دوره مسابقه ۲۴ ساعته لمان در ساعت ۱۶ بهوقت فرانسه (۱۴:۳۰ بهوقت ایران) روز شنبه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) آغاز و در همان ساعت روز یکشنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) پایان مییابد. مرحلهٔ تعیین خط هم در روزهای چهارشنبه ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) و پنجشنبه ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) برگزار میشود.
آرین
۲۳ خرداد ۱۴۰۴خوبه
(Mercedes Benz:the best or nothing)
۲۳ خرداد ۱۴۰۴وقتی اسم پیست یا مسابقه میاد ناخودآگاه یاد مرسدس و پورشه و فراری میافتم
لامصب انگار رمز و راز پیست و مسابقه تو دست این سه تا کمپانی هست
نظر تمامی دوستان عزیز برای بنده محترم هست ولی به نظر من تا وقتی این سه تا کمپانی خودروسازی برای پیست خودرو میسازن بقیه باید از پیست برن بیرون
وحید شفیعی
۲۳ خرداد ۱۴۰۴از کاربران محترم کسی میداند کدام رسانه اینترنتی خبری این مسابقه ۲۴ ساعتی را به طور کامل پوشش میدهد؟
آرین
۲۳ خرداد ۱۴۰۴پدال
(تلاش برای قرار دادن در عمل انجام شده)😂
Siyavash
۲۳ خرداد ۱۴۰۴میشه توضیحات کانلی راجب لمان و کلاس بندی هایه خودرو ها و قدرتشون بدید .ممنون میشم.
Farhan
۲۴ خرداد ۱۴۰۴فراری این فصل رو با عملکرد خوبی شروع کرده و به احتمال بسیار زیاد امسال واسه سومین بار پیاپی دوباره قهرمان لمانز میشه البته شرطش اینه که ماشیناش بتونن ۲۴ ساعت توی مسابقه بمونن و خارج نشن که این اتفاق هم خیلی بعیده