خوب، بد، زشت در مورد مسابقه فرمول یک لاسوگاس
گرند پری لاسوگاس به پایان رسیده، نتایج مشخص شده و برگزارکنندگان اعلام کردهاند که امکان رزرو برای سال آینده بهزودی باز خواهد شد. این مسابقه با آنهمه جنجال و حاشیهای که به دنبال داشت و با وجود مشکلاتی که در ابتدا پیش آمد، بسیار خوب بود. این گرند پری اما غیر از مسابقه، حواشی زیادی داشت. مکس ورشتپن با لباس الویس پریسلی مسابقه داد، ژاک ویلنو، قهرمان فرمول یک در کلیسای کوچک موقتی در پدوک ازدواج کرد، یک کازینوی کوچک در پدوک ایجاد شد و سلبریتیهای فراوانی در کل آخر هفته حضور داشتند.
به خاطر همین حواشی و شوآفها، بهترین توصیف برای گرند پری لاسوگاس را میتوان مسابقهٔ فرمول یکی دانست که توسط WWE برگزار شده است. این بهترین حالت از چیزی است که آمریکاییها آن را سرگرمی ورزشی میدانند. حال که همهچیز تمام شده، میتوانیم این رویداد را پردازش کنیم؛ بنابراین، در ادامه به خوب، بد، زشت گرند پری لاسوگاس خواهیم پرداخت.
خوب: نبردهای مسابقهای جذاب
مثل همیشه، مکس ورشتپن در این مسابقه هم برنده شد اما این بار فراریها بهاندازهٔ ردبول سریع بودند و شاید نزدیکترین رقابت فصل را با مکس دیدیم. آن سبقت فوقالعادهٔ دور آخر لکلرک از سرجیو پرز را هم نباید فراموش کنیم که رانندهٔ فراری را در آخرین لحظات به سکوی دوم رساند. البته نبرد بین پرز و لکلرک بهاندازهٔ رقابت چکو و فرناندو آلونسو در گرند پری برزیل نزدیک نبود اما جذابیت بسیار بالایی داشت.
پیست لاسوگاس که به دلیل ساده و معمولی بودن توسط خیلیها موردانتقاد قرار گرفت، به نظر میرسید برای مسابقه خوب جواب میدهد. کفی بسیار طولانی در راستهٔ کازینوهای لاسوگاس باعث شد هر دور یک نفر در معرض خطر سبقت باشد و جایگاههای زیادی بین رانندهها عوض شود. پس از گرند پری بارانی هلند، وگاس بیشترین تعداد سبقت را در طول فصل 2023 داشت. حتی خارج از کفیها، فرصت سبقت برای کسانی که جسارت و قلدری کافی داشتند وجود داشت.
بد: نمایش بیشتر از ورزش
حولوحوش این گرندپری رویدادهای زیادی در جریان بود که خود مسابقه را تحتالشعاع قرار دادند و گاه و بیگاه در حین مسابقه دوربین یک سلبریتی را نشان میداد. اینهمه شو و رویداد جانبی در یک مسابقهٔ ورزشی آزاردهنده بود. مکس ورشتپن نیز به این موضوع اشاره کرد و گرندپری لاسوگاس را 99 درصد نمایش و یک درصد مسابقه دانست. البته خیلیها برای دیدن همین نمایشها و رویدادها بلیتهای گرانقیمت گرندپری را خریدند. اینها معمولاً کسانی هستند که با دیدن مستند رانندگی برای بقا از نتفلیکس به فرمول یک علاقهمند شدهاند و این ورزش را اصلاً حرفهای دنبال نمیکنند.
البته هرگز نمیخواهیم بگوییم این افراد کماهمیتتر از ماهایی هستند که سالها است فرمول یک میبینیم. اگر مستند رانندگی برای بقا نبود، فرمول یک ورزشی اروپایی محور باقی میماند و کادیلاک و آندرتی هرگز به فکر ورود به این ورزش نمیافتادند. حال اما سه گرندپری در آمریکا وجود دارد که هرکدام میلیاردها دلار به اقتصاد کشور نفع میرساند. ما نباید تجربه و تفکر خودمان از یک مسابقهٔ فرمول یک را به دیگران دیکته کنیم. در لاسوگاس، تماشای گروه جدیدی از مردم که تحت تأثیر سرعت، سروصدا و پیت استاپها قرار میگرفتند بسیار جالب بود. فرمول یک خیلی خوب این رویداد را مهندسی کرد و ممکن است هزاران نفر را برای اولین بار به بینندهٔ فرمول یک تبدیل کرده باشد.
زشت: بیعدالتی در حق کارلوس ساینز
در این آخر هفته، برای کارلوس ساینز اتفاق عجیبی رخ داد. در تمرین اول، دریچهٔ چاهی که درست سفت نشده بود، به کف خودروی او برخورد کرد و باطری را از بین برد. به خاطر تعویض این باطری اما فیا به ساینز 10 رده پنالتی داد. در طول نیمهشب، تمام دریچههای چاه پیست بررسی و سفت شدند و به همین دلیل تمرین دوم به تأخیر افتاد. این پنالتی اما هرگز منصفانه نبود زیرا خودروی ساینز به دلیل شرایط نامناسب پیستی که فیا ترتیب داده بود آسیب دید. بله قانون باید اجرا شود اما نمیتوان جایی استثناء قائل شد؟ حتی خود استیواردها (داوران فرمول یک) اذعان داشتند که این پنالتی عادلانه نیست اما اگر ساینز جریمه نمیشد، دیگر تیمها اعتراض میکردند.
فراتر از این مسابقه، آسیب خودروی ساینز برای فراری هزینه به دنبال داشته و تیم را در معرض تخطی از سقف هزینه هم قرار داده است. علاوه بر این، ازآنجاییکه فراری و مرسدس برای کسب عنوان نایبقهرمان جدول سازندگان فصل 2023 رقابت نزدیکی دارند، این پنالتی امتیازات ارزشمندی را از تیم ایتالیایی گرفته است و اگر فراری در ابوظبی نتواند امتیاز کافی را کسب کند و نایبقهرمانی فصل را بگیرد، این پنالتی میلیونها دلار به تیم ضرر خواهد زد. فیا باید این مشکل را پیدا میکرد. کسانی که پیست را ساختهاند مقصر نیستند بلکه فیا باید چندین بازرس را میفرستاد تا ببینند مسیر برای مسابقهٔ فرمول یک خوب است یا نه. چطور فیا متوجه چنین مشکل واضحی نشد؟ وگاس که اولین مسابقهٔ خیابانی فرمول یک نیست.
مشکل دیگر این بود که تماشاگران فقط 9 دقیقه تمرین دیدند زیرا تمرین اول پس از مشکل خودروی ساینز و اعمال پرچم قرمز، پایان یافت. تمرین دوم هم چند ساعت به تعویق افتاد و زمانی که نهایتاً در سال 2:30 بامداد شروع شد، هیچ تماشاگری در جایگاهها نبود زیرا فرمول یک به دلیل مشکلات لجستیکی، تمام سکوها را بست و از پلیس برای خارج کردن تماشاگران کمک گرفت. بدین ترتیب، کسانی که برای دیدن تمرین اول و دوم پول پرداخت کرده بودند، تنها چیزی که تماشا کردند، 9 دقیقه تمرین اول و ساعتها کار برای محکم کردن دریچههای چاه بود. البته فرمول یک به کسانی که بلیت خریده بودند، در عوض یک بن کالای 200 دلاری داد!