چرا همیلتون و لکلرک با رای فنی از مسابقه آمریکا حذف شدند؟
در مسابقهٔ فرمول یک آمریکا، لوئیس همیلتون با سینی کف بروز شدهٔ مرسدس، عملکرد خوبی را به نمایش گذاشت و درحالیکه در دور آخر مسابقه به مکس ورشتپن نزدیک شده بود، با اختلاف 2.25 ثانیه در جایگاه دوم قرار گرفت. لکلرک اما که تنها راننده با استراتژی تک پیت استاپ در این مسابقهٔ 56 دوری بود، با مشکل مواجه شد و درحالیکه در دورهای پایانی کند شده بود، به جایگاه ششم نزول کرد. پس از این مسابقهٔ هیجانانگیز اما خبری منتشر شد که بسیاری از طرفداران را در بهت فروبرد. بعد از مسابقه، سینی کف چهار خودروی همیلتون، لکلرک، ورشتپن و لندو نوریس موردبررسی قرار گرفت و مشخص شد که خودروهای فراری و مرسدس قانون را نقض کردهاند. به همین دلیل، همیلتون و لکلرک از مسابقه حذف شدند.
فیا در این باره گفته است:
در طول جلسهٔ استماع، تیمها اذعان کردند که اندازهگیریهای انجامشده توسط تیم فنی فیا درست است و سایش زیاد تختههای رزینی زیر احتمالاً به دلیل ناهمواری آسفالت پیست و همینطور فرمت اسپرینت ریس این گرند پری است که زمان بررسی و ستاپ خودروها پیش از مسابقه را به حداقل رسانده است. داوران متذکر شدهاند که تیمها باید اطمینان حاصل کنند که خودرو در طول آخر هفته مطابق با مقررات باشد. در این مورد خاص، سائیدگی عقب خارج از حد مجاز بوده و بنابراین جریمهٔ استاندارد برای نقض مقررات فنی در نظر گرفته میشود.
این دو راننده مادهٔ 3.5.9 e مقررات فنی فرمول یک را نقص کردهاند. این ماده میگوید:
ضخامت تختهٔ رزینی زیرین در حالت عادی باید 10 میلیمتر بعلاوه یا منهای 0.2 میلیمتر باشد و پیش از استفاده باید کاملاً یکنواخت باشد. حداقل ضخامتی که به دلیل سائیدگی قابلپذیرش خواهد بود 9 میلیمتر است و انطباق با این ماده قانونی از طریق سوراخهای تعیینشده روی تخته رزینی بررسی میشود.
همانطور که تیمها گفتهاند، نقض این قانون نتیجهٔ ترکیب فرمت اسپرینت ریس با سطح ناهموار پیست آمریکا بوده علیرغم اینکه پیست در پیچهای 12، 14 و 16 دوباره آسفالت شده بود. در آخر هفتههایی که اسپرینت ریس برگزار میشود، خودروها پس از یک ساعت تمرین در بعدازظهر جمعه، در حالت پارک فِرمه (حالت قفل که امکان هیچگونه تغییری در خودروها را نمیدهد) قرار میگیرند. در این حالت، اگر تیمها قفل را شکسته و تنظیمات خودرو را تغییر دهند، مسابقه را باید از پیت لین شروع کنند و در آمریکا تیمهای هاس و آستونمارتین برای هردو خودروی خود همین کار را کردند.
در نتیجهٔ حذف لکلرک و همیلتون از مسابقه، نوریس در جایگاه دوم قرار گرفت و کارلوس سایز جایگاه سوم سکو را به خود اختصاص داد. سرجیو پرز هم به جایگاه چهارم رسید و جورج راسل، پیر گسلی، لنس استرول، یوکی سونودا، الکس آلبون و لوگان سارجنت لیست 10 رانندهای که امتیاز میگیرند را تکمیل کردند. بدین ترتیب، سارجنت اولین امتیاز دوران حرفهای خود را در فرمول یک کسب کرد و به اولین رانندهٔ آمریکایی تبدیل شد که پس از مایکل آندرتی در گرند پری ایتالیا 1993، در فرمول یک امتیاز میگیرد.